لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

موسوی: اعتراض‌ها تا تن دادن به خواسته مردم ادامه می‌یابد


میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب و معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر تأکید کرده است که چنانچه به خواسته‌های مردم تن داده نشود، اعتراض‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

آقای موسوی که روز شنبه به اتفاق همسرش، زهرا رهنورد، به دیدار خانواده محسن امین‌زاده از فعالان اصلاح‌طلب بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات، رفته بود، با ابراز تأسف از حوادث اخیر گفته است که «تحول مهمی در کشور اتفاق افتاده و مردم به دنبال حقوق خود هستند».

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ۲۲ خرداد، بار دیگر تصریح کرد که «نباید مردم را متهم و با آنها برخورد کرد، چرا که مردم اغتشاشگر نیستند و خواسته‌هایی دارند و طبیعی است اگر به این خواسته‌ها تن داده نشود، این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت».

اظهارات آقای موسوی تنها دو روز پس از آن بیان می‌شود که وی و محمد خاتمی در دیداری بر لزوم برچیده شدن فضای امنیتی جامعه تأکید کردند.

این دو رهبر اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه «ملت با زور و فشار از راه خود منحرف نخواهند شد»، نسبت به تداوم اوضاع ناگوار كنونى و به ويژه «ادامه بازداشت‌ها، محدود كردن آزادى‌هاى اساسى بر خلاف قانون اساسى و موازين شرعى و اخلاقى، رواج بداخلاقى‌ها، تهمت‌زدن‌ها و ناروا گویى‌ها و محروم بودن كسانى كه مورد تهمت و ناسزاگویی قرار گرفته‌اند از امكان پاسخ» ابراز نگرانى كردند.

دیدار این دو رهبر اصلاح‌طلب و ابراز نگرانی آنها از فضای امنیتی موجود، با واکنش شدید چهره‌های اصولگرا قرار گرفت و برخی از این چهره‌ها از لزوم برخورد با خاتمی، موسوی و کروبی سخن گفتند.

آقای موسوی در دیدار با خانواده محسن امین‌زاده همچنین گفته است که انحرافاتی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پیش آمده است که باید اصلاح شود.

وی با اشاره به در پیش بودن ۱۳ آبان، روزی که در ایران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده است، این سؤال را طرح کرده است که «چگونه می‌توان ادعای مبارزه با آمریکا کرد و در عین حال سران دانشجویان مسلمان پیرو خط امام نظیر میردامادی و امین‌زاده را در زندان نگاه داشت».

اشاره آقای موسوی با ماجرای تصرف سفارت ایالات متحده در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ است که در جریان آن گروهی از دانشجویان موسوم به دانشجویان خط امام که چهره‌هایی چون محسن میردامادی و محسن امین‌زاده رهبری آنها را بر عهده داشتند، سفارت آمریکا را اشغال و کارکنان آن را گروگان گرفتند که به قطع کامل روابط ایران و آمریکا منجر شد.

آقای موسوی همچنین با تقدیر از فعالیت‌های آقای امین‌زاده ابراز امیدواری کرده است که کلیه زندانیان سیاسی بخصوص آقای امین‌زاده هر چه زودتر آزادی خود را به دست آورند.

محسن امین زاده که در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، معاون وزارت امور خارجه بود؛ محسن امین‌زاده همچنین از اعضای مؤسس حزب مشارکت ایران اسلامی است؛ با این حال وی پس از آغاز به کار در وزارت امور خارجه ایران از فعالیت در این حزب کناره گرفت.

آقای امین‌زاده به همراه چهره‌های اصلاح‌طلب دیگری از جمله مصطفی تاج‌زاده، عبدالله رمضانزاده، محسن میردامادی، بهزاد نبوی، محمدعلی ابطحی و سعید حجاریان، چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خردادماه بازداشت شدند و با وجود گذشت بیش از یکصد روز از زمان بازداشت و برگزاری چند جلسه از محاکمات متهمان انتخاباتی، همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

علاوه بر این افراد شمار زیادی از فعالان اصلاح‌طلب نزدیک به احزاب مشارکت، کارگزاران و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، بدون تعیین وضعیت، همچنان در بازداشت هستند.

با اعلام نتایج انتخابات ۲۲ خرداد، که محمود احمدی‌نژاد را به عنوان برنده نهایی معرفی کرد، برخی از شهرهای ایران و از جمله شهر تهرات صحنه اعتراض به نتایج این انتخابات شد؛ بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات دولتی دست‌کم چهار هزار نفر در جریان برخورد با این اعتراض‌ها بازداشت و همچنین ۳۶ نفر کشته شدند.

منابع رسمی در ایران می‌گویند بسیاری از بازداشت‌شدگان در هفته‌های اول دستگیری آزاد شده‌اند و پرونده بیش از ۱۰۰ نفر هم به دادگاه ارسال شده‌اند.

با این حال گروه‌های حقوق‌بشری معتقدند که آمار واقعی بازداشت‌ها و کشته‌شدگان بسیار بیش از آمار اعلام شده است. این گروه‌ها همچنین به اعمال فشار و شکنجه بر بازداشت‌شدگان با هدف اخذ اعتراف از آنها اعتراض کرده‌اند.

کمیته پیگیری مشترک میرحسین موسوی و مهدی کروبی با ارائه فهرستی اعلام کرده است که مرگ ۷۲ نفر در دوران پس از انتخابات برای این کمیته محرز شده است.
XS
SM
MD
LG