لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

موسوی: یکی تلقی شدن رهبر و ریاست جمهوری به نفع کشور نیست


میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری دهم، با اشاره به ارتباط رهبری ایران با رئیس جمهوری، گفت: «حمایت رهبری در شرایط عادی از دولت مفید است ولی یکی تلقی شدن رهبر و ریاست جمهوری به نفع کشور نیست».

آقای موسوی که به گزارش سایت کلمه در جمع شماری از جامعه‌شناسان سخن می‌گفت، اضافه کرد که فشارهای اخیر بر من برای کوتاه آمدن از موضع ابطال انتخابات است. با این حال وی تأکید کرد که نمی‌تواند سیاه را سفید و سفید را سیاه اعلام کند.

آقای موسوی در این جمع گفت: «باید صداقت داشته باشیم. راه حل این نیست که از بنده این انتظار وجود داشته باشد چیزی را بیان کنم که به آن اعتقاد ندارم. سرمایه اصلی همه ما صداقت با مردم است.».

وی در عین حال تصریح کرد که «در این شرایط باید مردم احساس کنند که خواسته‌هایشان در حال پیگیری است و در عین حال باید از این شرایط آشفته عبور کنیم».

سایت کلمه، یکی از دو وب‌سایت اصلی اطلاع‌رسانی میرحسین موسوی، به زمان برگزاری این نشست اشاره نکرده است، اما به نظر می‌رسد این دیدار در روزهای اخیر و پیش از دیدار این نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری با شماری از اعضای انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه‌ها در بعد از ظهر روز چهارشنبه صورت گرفته باشد.

دیداری که بر اساس گزارش‌ها، بلافاصله پس از آن ۷۰ نفر از شرکت‌کنندگان در آن از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

آقای موسوی در دیدار خود با شماری از جامعه‌شناسان همچنین تأکید کرد که «به هر حال دولت با وضعیت فعلی با بحران مشروعیت سیاسی روبه‌رو خواهد بود.»

آخرین نخست وزیر ایران، در این دیدار همچنین گفت که «جامعه فعلی با جامعه شش ماه پیش بسیار متفاوت است. هم اکنون با جامعه ای جدید روبه‌رو هستیم که باید قبل از هر کاری آن را بشناسیم و باید مشخصات، خواسته‌ها، نیازهای جامعه جدید بررسی و تحلیل شود».

وی با اشاره به ایجاد خودآگاهی در اقشار میانی جامعه گفت که در وضعیت کنونی «نیازهای قشر متوسط با نیازهای ملی جامعه عجین شده که اگر پاسخ مثبت دریافت نکند سرخودگی بزرگی در جامعه پدید می‌آید».

«ایجاد شبکه‌ای از تشکل‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی»

آقای موسوی تأکید کرد: «دولت برای این قشر [میانی] در شرایط فعلی برنامه‌ای ندارد و امیدی به آن نیست. باید این انرژی در جایی به کار گرفته شود که در این بین نقش تشکل‌های غیردولتی بسیار مهم است».

به اعتقاد آقای موسوی، «برای ایجاد امید و استفاده از ظرفیت طبقات میانی و انرژی آزاد شده، شبکه‌ای از تشکل‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باید به وجود آید و مدیریت رانده شده از بدنه دولت در این زمینه نقش بزرگی بازی کند».
این نامزد معترض به نتایج انتخابات اعلام شده ریاست جمهوری گفت: «حرکت‌هایی که این روزها اتفاق می‌افتد اگر به خوبی مدیریت نشود امکان مدیریت آن از خارج کشور و افرادی خارج از نظام وجود دارد. باید توجه داشته باشیم مهم‌ترین سرمایه ما استقلال است نباید اجازه دخالت به بیگانگان داده شود».

«دسترسی من به مردم محدود شده است»

میرحسین موسوی همچنین خواستار ایجاد فضایی بازتر در صداوسیما شد و افزود که این به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه امکان ابراز نظر درباره انتخابات را داشته باشند. این موضوع باعث می شود که از این مرحله با موفقیت عبور کنیم وگرنه مشکلات زیادی پیش رو خواهد بود. گفت‌وگو یک طرفه و هتاکانه دردی را دوا نمی‌کند.

آقای موسوی گفت: «دسترسی من به مردم کاملاً محدود شده است. دو سایت ما با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند و انتشار روزنامه کلمه سبز متوقف است و اعضای تحریریه دستگیر شده‌اند. روزنامه‌های دیگر هم با محدودیت‌های جدی روبه‌رو هستند. اینها به هیچ وجه به نفع بهبود فضای ملی نیست و فضا را به خشونت بیشتر هدایت می‌کند و احتمال مدیریت چنین فضایی به خارج از کشور نیز وجود دارد».

وی به تخریب رسانه‌ای بسیار جدی این روزها هم اشاره کرد و افزود: به دلیل عدم قدرت پاسخگویی، این تخریب‌ها بیشتر شده است تا حدی که این روزها کلیشه‌هایی مانند رابطه داشتن حرکت‌های مردمی با بیگانگان و امثال آن مطرح شده است. بنده فکر نمی‌کنم هیچ فردی که به وطن خودش و اسلام و انقلاب علاقه دارد نقش بیگانگان را در امور کشورمان تحمل کند.
XS
SM
MD
LG