لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

واکنش موسوی به اظهارات اخیر دادستان تهران و بازداشت محافظ شخصی‌اش


میرحسین موسوی از رهبران مخالفان دولت، بار دیگر تأکید کرده است که راه حل خروج از بحران بازگشت به سوی مردم و جلب اعتماد آنهاست و این کار جز از طریق به رسمیت شناختن حق مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خود ممکن نیست.

آقای موسوی در آستانه سوم خرداد، روز آزادی خرمشهر، در دیدار با جمعی از خانواده‌های فرماندهان جان باخته در جنگ هشت ساله میان ایران و عراق، گفته است: «دورنمای صبح امید» در صورتی پیدا خواهد شد که فصل سوم قانون اساسی [مربوط به حقوق ملت] بدون هیچ تغییری اجرا شود.

وی به حاکمیت هشدار داده است که نمی‌توان مسائل داخلی و خارجی را با بستن روزنامه‌ها و پر کردن زندان‌ها مهار کرد و اینکه عده‌ای با چوب و چماق در زندان‌ها و در بیرون زندان‌ها بر سر مردم بزنند، همان سیاست‌های قاجاری است.

آخرین نخست‌وزیر ایران در این دیدار اضافه کرده است که آزادی و عدالت به صورت خودبه‌خودی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و این دو را باید با فداکاری، ایستادگی و تدبیر به دست آورد و از آن حراست کرد.

آقای موسوی روحیه ایثار را تنها سرمایه مردم ایران در مقابل خطر هجوم خارجی و هجوم فساد، خود رایی و استبداد بر شمرده و در عین حال گفته است که آزادی و عدالت با ایثار در سطح وسیع به دست می‌آید.

وی رخنه فساد، دروغ و بی‌تدبیری را امتحانی بزرگ برای مردم ایران خوانده و افزوده است که سقوط تولید ناخالص داخلی به نیم درصد، مانند از سر گذراندن حمله‌ای بزرگ از سوی دشمنان خارجی است.

به گفته آقای موسوی، این موضوع، به همراه فقر و بیکاری فشار سنگینی بر اقشار مختلف جامعه از جمله کارگران، معلمان، کارمندان و روستائیان وارد می‌کند.

«نمی‌توانیم با تحریم موافق باشیم»

میر حسین موسوی با اشاره به احتمال اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران گفته است: گر چه وضعیت به وجود آمده را ناشی از سوء تدبیر و ماجراجویی در سیاست خارجی کشور می‌دانیم ولی نمی‌توانیم با این تحریم که روی زندگی مردم اثر خواهد گذاشت، موافق باشیم و علی‌رغم وضعیت دشواری که داریم، بدون کوچکترین تنازلی در مطالبات‌مان در کنار ملت هستیم.

آخرین نخست‌وزیر ایران تأکید کرده است که جنبش سبز، آحاد ملت و شهروندان را به خودی و غیر خودی تقسیم نمی‌کند و رشد فضیلت‌ها و تحقق مطالبات مبتنی بر عدالت و آزادی را یک وحدت فراگیر ملی می داند.

آقای موسوی با انتقاد از رواج خرافه‌پرستی در جامعه گفته است: در حال حاضر با نگاهی خرافی مواجه هستیم که برنامه‌ریزی را در کشور تعطیل کرده است و چشم‌انداز بیست ساله و برنامه‌های پنج ساله به بن‌بست رسیده اند؛ با این امید واهی که امروز یا فردا فرجی رخ خواهد داد.

وی اضافه کرده است: نتیجه این تصور که آمریکا به عراق آمده تا جلوی ظهور امام زمان را بگیرد، در نهایت همین وادادگی‌ها و قراردادهای ترکمانچای است که باید از آن بترسیم.

«در مواجهه با دشمنان از حق دفاع کنیم»

آقای موسوی در بخش دیگری از این سخنان همچنین به اظهارات اخیر دادستان تهران در مورد خود واکنش نشان داده است.

دادستان تهران، به تازگی و پس از آنکه میرحسین موسوی در بیانیه‌ای به اعدام پنج شهروند ایرانی به اتهام محاربه اعتراض کرد، این رهبر مخالفان دولت را به نشر اکاذیب متهم کرد و بیانیه میرحسین موسوی را «فرار به جلو» و با هدف «بی اعتبار خواندن همه احکام صادره» توصیف کرد.

آقای موسوی در واکنش به همین گفته‌ها می‌گوید که ما به جایی نمی‌رسیم، مگر اینکه از حق دفاع کنیم، حتی وقتی با دشمنان خود مواجه می‌شویم.

وی افزوده است: ما اسلامی که زندانیان را کتک بزند و اعتراف‌گیری داشته باشد نمی‌شناسیم.

«دستگیری یزدانفر؛ آسیبی بزرگ برای حکومت»

میرحسین موسوی در همین دیدار همچنین به دستگیری احمد یزدانفر، سر تیم محافظان خود اشاره کرده و با اشاره به ادعای سپاه انصارالمهدی مبنی بر پایان مأموریت و جابه‌جایی آقای یزدانفر گفته است که «اگر مأموریت کسی تمام می‌شودبه او ابلاغ می‌کنند نه اینکه او را وسط خیابان در حالی که به نماز می‌رفته بگیرند و با خود به پادگان ببرند».

وی با اشاره به سوابق احمد یزدانفر اضافه کرده است که حاکمیت با دستگیری آقای یزدانفر خود را در معرض آسیب بزرگی قرار داده است.

آن طور که وب سایت کلمه وابسته به میرحسین موسوی نوشته بود، احمد یزدانفر که نزدیک به سی سال در کنار میرحسین موسوی و به عنوان محافظ وی عمل می‌کرد، شامگاه دوشنبه هفته گذشته، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

در نخستین واکنش‌ها به این خبر، وب‌سایت‌های غیر رسمی و نیمه‌رسمی حامی دولت، به نقل از منابع آگاه و بدون ذکر نام سعی کردند که موضوع غیبت آقای یزدانفر را نه به دستگیری وی که به تغییر محل مأموریتش ارتباط دهند و نهایتاً روز چهارشنبه سپاه انصارالمهدی در بیانیه ای اعلام کرد که به دلیل پایان مأموریت احمد یزدانفر، در مورد وی «صرفاً جابه‌جایی کاری صورت گرفته است».

توافقنامه هسته‌ای؛ «بدتر از ترکمانچای و گلستان»

در همین حال، زهرا رهنورد، همسر میر حسین موسوی، هشدار داده است که حکومت امروز ۱۸۰ درجه از «ارزش‌های متعالی اسلام و انقلاب و جنگ تحمیلی» انحراف پیدا کرده است.

وی در این دیدار با اشاره به توافقنامه هسته‌ای تهران آن را بدتر از «قراردادهای ننگین ترکمانچای و گلستان» خوانده و افزوده است: «شاید فرق آن قراردادها با الان این باشد که شخصی مانند عباس میرزا تمامی دلایل شکست را احصا کرد و اقداماتی برای نوسازی کشور انجام داد ... که اگر خوب پیش می‌رفت، کار به اینجا نمی‌رسید که پس از ۲۰۰ سال قرارداد ترکمانچای دیگری امضا شود.»

خانم رهنورد افزوده است: حاکمیت باید بداند که «طبع اصلاحات» براندازی نیست، اما ممکن است این نظام با روشی که در پیش گرفته، خودش را براندازد.

خانم رهنورد در پایان هشدار داده است که حاکمیت اگر به مطالبات مردم بی‌توجه باقی بماند، تیشه به ریشه خود خواهد زد.
XS
SM
MD
LG