لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

آزمایش موشکی کره شمالی: «تمرینی» برای اقدامات بعد


تصویری از آزمایش جدید کره شمالی در تلویزیون دولتی سئول
تصویری از آزمایش جدید کره شمالی در تلویزیون دولتی سئول
کره شمالی مدعی است که در جریان پرتاب موشکی اخیر، ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار داده است.

این در حالی است که مقام‌های در ارتش ایالات متحده آمریکا و همچنین کره جنوبی اعلام کرده اند که تلاش دولت پیونگ یانگ، برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین، موفقیت آمیز نبوده است.

در همین حال، باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، این اقدام کره شمالی را محکوم کرد، بریتانیا آن را خصمانه توصیف کرد و دولت کره جنوبی آن را اقدامی تحریک آمیزو غیر مسئولانه خواند.

در همین رابطه پرفسور فیروز شاهرخی، مشاور پیشین ناسا و کارشناس امور فضایی در گفتگو با رادیو فردا از چند و چون این آزمایش موشکی می‌گوید.

آقای شاهرخی، دولت کره شمالی در چارچوب این آرمایش موشکی در واقع چه اقدامی انجام داده است؟ آیا واقعاً کره شمالی موفق به پرتاب ماهواره به فضا شده است؟

جسمی که کره شمالی به فضا پرتاب کرده، فقط يک «بار» است و بعداً اين «بار» می‌تواند يا ماهواره باشد يا يک «بار هسته‌ای» يا هر چيز ديگری.

خواست کره شمالی فقط این بود که تمرين کرده و باری را به فضا پرتاب کند، ولی در حقيقت اين «بار» به فضا نرسيد.

البته می‌گويند اگر اين «بار» به فضا نرسيد اشکالی ندارد، چون هدف اصلی اين نبود که چيزی را به فضا فرستاده و آن را در فضا قرار دهند، بلکه هدف اصلی اين بود که باری را از نقطه A به نقطه B که حدود سه يا چهارهزار کيلومتر باشد، برسانند. آنها اين خبر را پخش کردند که می‌خواستيم جسمی را در فضا قرار دهيم.

اما کره شمالی اعلام کرده که اين ماهواره را با موفقيت در مدار زمين قرار داده و اکنون در مدار زمين در حال حرکت است.

نه اين طور نيست و نورت آتلانتيک تری دی که در کلرادو است، اعلام کرد که اين جسم در نهايت به زمين آمد و به فضا نرسيد. آن چيزی که ايران پرتاب کرده بود به فضا رسيد، ولی به اندازه کافی سوخت نداشت تا مدار را طی کند.

آقای شاهرخی! در خبرها آمده که ۱۵ نفر از کارشناسان تسليحاتی و موشکی ايران به کره شمالی رفته‌اند تا به کارشناسان کره‌ای در اين خصوص کمک کنند. شما توان موشکی ايران و کره شمالی را چگونه ارزيابی می‌کنيد و آيا با هم قابل مقايسه هستند؟

توان موشکی ايران خيلی جلو است. البته من نمی‌دانم اين تکنولوژی از ايران به کره رفته يا از کره به ايران آمده است و يا خودشان اين تکنولوژی را توسعه داده‌اند. البته اصل اين تکنولوژی، چينی است.

ايران بخش تحقيقاتی در اين زمينه دارد و تکنولوژی خود را جلو برده است. کره شمالی هم به اندازه کافی دانشمند دارد که اين تکنولوژی را توسعه دهد و نيازی به کمک خارجی ندارد.

با توجه به اقدام کنونی کره شمالی، شما فکر می‌کنيد قدم بعدی دولت پيونگ يانگ چه خواهد بود؟

جسمی که پرتاب کردند به فضا نرسيد، بنابراين مرحله بعدی اين خواهد بود که جسمی که به فضا پرتاب می کنند مسافت بيشتری را بپيمايد و سوخت مرحله سوم بيشتر خواهد بود تا جسم پرتاب شده مسافت دورتری را بتواند طی کند.

شايد اينها بتوانند وقتی جسم را به فضا رساندند به اندازه کافی سوخت داشته باشند که جسم پرتاب شده يک، دو يا سه دفعه دور کره زمين بگردد.
XS
SM
MD
LG