لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

واکنش کره شمالی به اتهام تأمین سلاح برای ایران و سوریه


کره شمالی سخنان آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل را در مورد ارسال جنگ‌افزار برای ایران و سوریه به مقصد حزب‌الله و حماس رد کرد و آقای لیبرمن را «یک سبک‌سر افراطی» نامید.

آقای لیبرمن چهارشنبه گذشته در سفر به خاور دور گفته بود که کره شمالی برای ایران و سوریه جنگ‌افزار و موشک می‌فرستد که بخشی از آن نیز برای حزب‌الله و حماس ارسال می‌شود.

وی افزوده بود که «کره شمالی، ایران و سوریه همچنان به عنوان محور شرارت عمل می‌کنند و بزرگترین خطر برای امنیت جهان هستند زیرا علاوه بر تولید سلاح کشتار جمعی به تکثیر آن می‌پردازند».

آقای لیبرمن به عنوان مثال گفته بود که هواپیمایی که ۱۲ دسامبر گذشته از پیونگ یانگ برخاست و با محموله ۳۵ تنی جنگ‌افزار در فرودگاه بانکوک به زمین نشانده شد، قرار بود که به بخش نظامی فرودگاه مهرآباد تهران برود و بخشی از جنگ‌افزاری که حمل می‌کرد می‌بایست از ایران و از راه سوریه به حزب‌الله لبنان برسد و بخشی از آن نیز برای حماس درغزه قاچاق شود.

پیش از این اظهارات آقای لیبرمن، شیمون پرز دو هفته پیش گفته بود که ارسال کاروان‌های جنگ‌افزار از کره شمالی به سوی ایران، مستقیماً از پیونگ یانگ به تهران انجام می‌شود و این سلاح‌ها از ایران به سوریه نیز ارسال می‌شود.

آقای پرز گفته بود که «کره شمالی به فروشگاه معاف از مالیات برای تأمین موشک‌های دور پرواز و جنگ‌افزارهای دیگر برای ایران و سوریه تبدیل شده است».

کره شمالی هنوز به اظهارات آقای پرز پاسخی نداده است و در بیانیه روز شنبه خود نیز تنها به گفته‌های وزیر خارجه اسرائیل اشاره کرده است.

بیانیه وزارت خارجه کره شمالی که لحن تند آن کم‌سابقه است، در حمله به آقای لیبرمن، افزون بر اینکه وی را «بی‌مغز» نامیده، افزوده است که «کسی در عالم سیاست، این فرد افراطی را جدی نمی‌گیرد».

بیانیه کره شمالی می‌افزاید که اسرائیل را «به خاطر دروغ‌هایی که برای تحقیر و بی‌آبرو کردن کره شمالی بیان کرده نخواهد بخشید».

کره شمالی در بیانیه خود افزوده است که اسرائیل خود به خاطر «سلاح کشتارهمگانی مورد انتقاد است، و در اراضی اشغالی (فلسطینی) خانه‌سازی می‌کند».

کره شمالی در این بیانیه به ماجرای هواپیمای حامل سلاح توقیف شده در تایلند، که آقای لیبرمن به آن «استناد» کرده بود، اشاره‌ای ندارد.

دولت تایلند که همچنان محموله‌های هواپیمای ایلوشین برخاسته از کره شمالی را در اختیاردارد، ماه فوریه با ارسال گزارشی به کمیسیون تحریم‌های شورای امنیت تأکید کرد که همه ۳۵ تن محموله هواپیما سلاح به مقصد ایران بوده است. این در حالی است که قطعنامه‌های شورای امنیت، کره شمالی را از فروش جنگ‌افزار منع کرده است.

ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ تأکید کرده بود که کره شمالی به سوریه در ساخت کوره اتمی کمک می‌کرد؛ مکانی که بنا به ارزیابی غربی‌ها در سپتامبر ۲۰۰۷ توسط جنگنده‌های اسرائیلی منهدم شد.

کره شمالی به این دلیل که از پیمان منع گسترش جنگ افزار اتمی خارج شده، به سرپیچی از تعهدات بین‌المللی متهم است و افزون بر این با لغو مذاکرات «شش جانبه» در مورد برنامه‌های اتمی‌اش، تأیید کرده است که با ساخت بمب‌های اتمی کوچک، برنامه‌های هسته‌ای خود را پس از مدتی رکود، از سر گرفته است.

اسرائیل می‌گوید که کره شمالی افزون بر کمک به برنامه‌های اتمی ایران و سوریه، در تولید موشک‌های دورپرواز جمهوری اسلامی ایران نیز نقش اساسی ایفا کرده و می‌کند، و موشک‌های شهاب ایرانی براساس موشک‌های «نودونگ» کره شمالی ساخته شد.

ایران روابط دوستانه‌ای با کره شمالی دارد و سخنگوی وزارت خارجه ایران اوائل ماه جاری اعلام کرد که از کیم یونگ نام، مرد شماره دو کره شمالی، برای دیدار رسمی از ایران دعوت شده و این سفر در«آینده نزدیک» انجام می‌شود.

این دعوت ماه گذشته به هنگام حضور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران در پیونگ یانگ صورت گرفته بود.
XS
SM
MD
LG