لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

سکوت دفتر نتانیاهو در مورد خبر عدم تمدید ریاست داگان بر موساد


گزارش شبکه دوم تلویزیون اسرائیل در مورد تصمیم بنیامین نتانیاهو، به عدم تمدید ریاست مئیر داگان بر سازمان جاسوسی این کشور، موساد، با سکوت دفتر نخست‌وزیری اسرائیل مواجه شده است.

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل شامگاه جمعه گزارش داد که نخست‌وزیر این کشور با رد اعلام آمادگی مئیر داگان، رئیس موساد، برای ادامه ریاست بر سازمان اطلاعات و جاسوسی خارجی اسرائیل، حاضر به تمدید ریاست او نشده است.

بنابر این گزارش، مئیر داگان مایل بود که ریاستش برموساد برای نهمین سال پی در پی تمدید شود اما درگیر شدن اسرائیل در عواقب ماجرای ترور محمود عبدالرئوف المبحوح، از سران شاخه نظامی حماس که در دوبی کشته شد، موجب گردید که نتانیاهو درخواست داگان را نپذیرد.

با این حال دفتر نخست‌وزیری اسرائیل حاضر نشده است که به پرسش این شبکه تلویزیونی اسرائیل در مورد میزان درستی یا نادرستی واکنش نشان دهد و رسانه‌های اسرائیل سکوت دفتر نخست‌وزیری را به منزله تأیید این گزارش‌ها تلقی کرده‌اند.

مئیر داگان از سال ۲۰۰۲ هنگامی که آریل شارون، نخست‌وزیر وقت اسرائیل او را به ریاست موساد منصوب کرد، قدرت بلامنازع در این نهاد جاسوسی و اطلاعاتی مهم اسرائیل بوده است.

از زمانی که اسرائیل مقابله با برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران را در صدر تلاش‌های خود قرار داد، نیز مئیر داگان مسئول نهایی این تلاش‌ها بوده است.

در دوران مسئولیت آقای داگان در موساد، رسانه‌های منطقه و جهان ترورهایی را نیز به موساد نسبت دادند، که مشهورترین آنها، قتل عماد مغنیه، افسر ارشد اطلاعاتی حزب‌الله، در انفجاری در فوریه دو سال پیش در «کفرسوسه» در دمشق بود.

رئیس پلیس دوبی نیز قتل محمود عبدالرئوف المبحوح را که در ژانویه ۲۰۱۰ در هتل «البستان الرتانا» در امارت کشته شد، به موساد اسرائیل نسبت داد.

ضاحی خلفان، رئیس پلیس دوبی، از فوریه تا کنون، به «افشاگری‌های گسترده» در مورد عاملان قتل المبحوح پرداخته است.

بریتانیا، ایرلند، آلمان و استرالیا که از گذرنامه‌های آنها در ماجرای قتل المبحوح استفاده شده بود، تحقیقات در این زمینه را دنبال می‌کنند، و اکثراً نماینده موساد در سفارت اسرائیل را اخراج کرده‌اند.

مئیر داگان، ۶۵ ساله، با نام روسی «مایر هوبرمن» در سال پایانی جنگ جهانی دوم در شهر نووسیبرسک در اتحاد جماهیری شوروی، از والدینی که بازمانده هولوکاست بودند، زاده شد.

او در سن پنج سالگی همراه با والدینش به اسرائیل مهاجرت کرد، و از سن سربازی کماندوی واحد «انار» در باریکه غزه بود. او بعدها به ژنرالی رسید و فرماندهی نوارغزه را در دست داشت.

ژنرال داگان که دوبار در نبردها زخمی شد و مدال «شهامت» ارتش اسرائیل را گرفت، در سال ۱۹۹۷ با کناره‌گیری از ارتش، به ریاست ستاد مبارزه با ترور، وابسته به دفتر نخست‌وزیری رسید.

وی همچنین بعد از افرائیم هلوی، که معتقد به لزوم دیالوگ با جمهوری اسلامی ایران بود، ریاست موساد را در اختیار گرفت.

تا یک دهه پیش نام رئیس موساد یکی از رازهای سر به مهراسرائیل بود، اما این کشور خود تصمیم گرفت که نام رؤسای موساد را اعلام کند هرچند که اسامی رؤسای بخش‌های مختلف آن همچنان محرمانه است.

رسانه‌های اسرائیل هنوز در مورد جانشینی مئیر داگان به فرد خاصی اشاره نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG