لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

نتانیاهو و بلر در مورد چگونگی رفع حصر احتمالی از غزه گفت‌وگو کردند


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای دومین بار از روز برخورد دریایی اسرائیل با کاروان کشتی‌های عازم غزه محصور، با تونی بلر، فرستاده «کمیته چهارجانبه بین‌المللی برای صلح خاورمیانه»، دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار با هدف ایجاد سازوکاری جدید صورت گرفته است که ضمن تأمین نیازهای امنیتی اسرائیل موجب رفع حصر غزه شود.

به گزارش روزنامه اسرائیلی معاریو، در دیدار روز جمعه بنیامین نتانیاهو با تونی بلر در بیت‌المقدس، آقای نتانیاهو ابراز آمادگی کرد که تسهیلاتی در بازرسی محموله‌هایی که به غزه ارسال می‌شود، برقرار شود اما همچنان نظارت جدی برای جلوگیری از رسیدن جنگ‌افزار به دست گروه‌های فلسطینی در غزه را مورد تأکید قرار داد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای در پی این دیدار اعلام کرد که «جلب حمایت جامعه بین‌المللی از این اصل مورد تأکید اسرائیل که سلاح، و ساز و برگ نظامی به دست سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه به‌ویژه حماس نرسد، و نیز لزوم حمایت از ورود کالا برای مردم غیرنظامی غزه، در مذاکرات آقای نتانیاهو با آقای بلر مورد بحث قرار گرفت».

آقای بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، در مصاحبه‌ای با رسانه‌های اسرائیل در پی گفت‌وگوی خود با نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «در هر چه که مربوط به تدابیر امنیتی است، صد درصد در کنار این کشور هستم»، و تأکید کرد که «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد».

به گزارش معاریو، مقام‌های اسرائیلی به‌ویژه از انتقال سیمان، تیرآهن و کود شیمیائی به نوارغزه نگرانند و می گویند که گروه‌های مسلح می‌توانند از این مواد برای ساخت سنگر، تونل، و پایگاه‌های نظامی، و از کود شیمیایی در ساخت راکت‌های کوتاه‌برد استفاده کنند.

در همین حال، به نوشته معاریو، نخست‌وزیر اسرائیل چارچوب و راه‌هایی را در مورد چگونگی مشارکت ناظران کشورهای خارجی، به‌ویژه ازسوی اتحادیه اروپا، در امر نظارت بر ورود کالا به غزه مورد بررسی قرار داده است.

اتحادیه اروپا، به موجب پیش‌نویسی که از بیانیه نشست آینده وزیران خارجه اتحادیه در نشست روز دوشنبه آینده آنها در لوکزامبورگ منتشر شده، خواهان رفع فوری محاصره غزه خواهد شد.

نخست‌وزیر اسپانیا نیز، که کشورش رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست، شنبه در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی در مادرید گفت که نشست دوشنبه باید موضع صریحی برای رفع حصرغزه اتخاذ کند، و گام‌های روشن برای رفع حصرغزه ارائه کند».

تلاش ارتش اسرائیل برای جلوگیری از حرکت کاروان شش کشتی خارجی به غزه، بامداد ۳۱ مه، به رخدادی خشونت‌بار تبدیل شد که مرگ ۹ شهروند ترکیه و مجروح شدن ۴۸ نفر از سرنشینان کشتی و تکاوران دریایی اسرائیل را در پی داشت؛ رخدادی که انتقادهای بین‌المللی از اسرائیل را افزایش داد و به تیرگی شدید مناسبات اسرائیل و ترکیه انجامید.

با وجود این، فشار جهانی موجب شده که دولت اسرائیل سه سال پس از حصرغزه، از شدت تدابیر سخت‌گیرانه علیه این باریکه کم کند، و مصر نیز که در این مدت در محاصره غزه، همگام با اسرائیل عمل کرده، تسهیلات تازه‌ای برقرار کند.

با این حال دولت مصر دائمی شدن این تسهیلات را به شرائطی، از جمله لزوم آشتی فتح و حماس و بازگشت تشکیلات خودگردان به قدرت درغزه مشروط کرده است.
XS
SM
MD
LG