لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

نتانیاهو - اوباما؛ نبرد اراده‌های دو سیاستمدار متفاوت


بنایمین نتانیاهو در کنار باراک اوباما، به هنگام دیدار سال گذشته باراک اوباما از اسرائیل
بنایمین نتانیاهو در کنار باراک اوباما، به هنگام دیدار سال گذشته باراک اوباما از اسرائیل
همه نگاه‌ها، چه در منطقه خاورمیانه و چه در سراسر جهان، به دیدار امروز باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دوخته شده است.

دیداری که بررسی موضوع تشکیل یک دولت فلسطینی و نحوه برخورد با ایران و برنامه بحث‌انگیز اتمی‌اش، در صدر گفتگوهای دوطرف قرار خواهد داشت.

شماری از روزنامه‌های پر تیراژ بین‌المللی در شماره امروز خود به موضوع دیدار سرنوشت‌ساز رهبران واشینگتن و تل آویو، پرداخته‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز در آستانه دیدار باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو، رهبران آمریکا و اسرائیل می‌نویسد تحولات اخیر در منطقه کار را به جایی رسانده که دیپلمات‌های عرب، به واشینگتن گوشزد می‌کنند که خواست کاخ سفید در تنش‌زدایی با ایران خطر ناک است.

به نوشته نیویورک تایمز، این خواسته‌ای است که نتانیاهو نیز با تمام توان با رئیس جمهوری ایالات متحده در میان خواهد گذاشت.

این روزنامه از نقل یکی از مسئولان ایالات متحده که نامی از وی برده نشده نوشت، کشورهای عرب منطقه نگرانند که واشینگتن به خاطر بهبود وضعیت موجود در عراق و افغانستان هم که شده، با تهران قرار و مداری بگذارد و تهران درجریان این روابط، به قدرتی مطلق در منطقه بدل شود.

نیویورک تایمز نوشت، اما چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. تهران و واشینگتن حتی برای برقراری گفتگوهای دوجانبه راه درازی در پیش دارند.

از سوی دیگر، روزنامه واشینگتن پست می‌نویسد، دیدار این دو رهبر، آغاز نبرد اراده‌های دو سیاست‌مدار کاملاً متفاوت است.

دیداری که هم می‌تواند خاورمیانه را به سوی مذاکره و تنش‌زدایی پیش ببرد و هم به سوی درگیری‌های دامنه‌دار.

به نوشته واشینگتن پست، در نظر اوباما، نتانیاهو، یک مانع و نه متحد، در تلاش برای دستیابی به صلح خاورمیانه است. در نظر نتانیاهو نیز، اوباما سد راهی برای هرگونه اقدام محکم و مؤثر در برخورد با جمهوری اسلامی ایران است.

برخوردی که نتانیاهو معتقد است برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای، هر چه سریع‌ترلازم است.

همزمان، روزنامه گاردین می‌نویسد اوباما در دیدار با نتانیاهو به دنبال آن خواهد بود تا نخست وزیر جنگ‌طلب اسرائیل را متقاعد کند که نتیجه بخش بودن اقدامات تعامل‌خواهانه اخیر واشنگتن در برابر تهران، نیازمند زمان است.

اوباما همچنین به نتانیاهو خواهد گفت که هر گونه حمله احتمالی نظامی اسرائیل به ایران، مصیبت‌بار خواهد بود.

به نوشته گاردین، این دیدار در دل اختلافاتی ریشه‌دار بر سر رویکرد دو کشور درباره خاورمیانه انجام می‌گیرد، در گیر و دار اینکه آیا نخست‌وزیری اسرائیل با تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی موافق خواهد بود یا نه، موضوعی که کانون رویکرد سیاسی واشینگتن در منطقه است.

روزنامه تایمز می‌نویسد از سال ۱۹۴۸ و تشکیل حکومتی با نام اسرائیل، ۱۲ رئیس جمهوری ایالات متحده و ۱۳ نخست‌وزیر اسرائیل با هم دیدار داشته اند اما هیچ کدام از آن دیدارها، به حساسیت و پر سر و صدایی دیدار اوباما و نتانیاهو نبوده است.

و سرانجام وال استریت جورنال مقاله در یکی از تحلیل‌های امروز خود را با این چند پرسش آغاز می‌کند:

آیا آمریکا و هم پیمانان اروپایی‌اش می‌توانند به شکلی صلح‌آمیز مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند؟

و اگر نه، آیا اسرائیل با پناه بردن به راهکاری نظامی (با علم بر اینکه چنین کاری خشم باراک اوباما را برمی‌انگیزد)، دست به چنین اقدامی خواهد زد؟

سؤالاتی که به نوشته وال استریت جورنال، نه تنها در وضعیت کنونی نخست وزیری نتانیاهو، که همچنین در ریاست جمهوری اوباما نیز نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG