لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

نتانیاهو توافق سه‌جانبه هسته‌ای تهران را فریبکاری خواند


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در نخستین واکنش علنی به بیانیه سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه، در سخنانی در کنست، پارلمان اسرائیل، این توافق را «فریب و ریاکاری» دانست.

آقای نتانیاهو روز سه‌شنبه گفت که «سخن از یک فریبکاری روشن توسط سران ایران است که هدف آن، منحرف کردن اذهان جامعه بین‌المللی از تحریم‌هایی است که در شورای امنیت علیه ایران در دست بررسی است».

آقای نتانیاهو ادامه داد که بیانیه تهران را «پیشنهادی تو خالی» می‌داند که «به ایران امکان می‌دهد به حد کافی اورانیوم غنی شده برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای در دست داشته باشد».

ایران هفدهم مه بیانیه سه جانبه‌ای را با حضور رئیس‌جمهور برزیل و نخست‌وزیر ترکیه در تهران امضا کرد که به موجب آن، آماده است تا ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کم غنی‌شده خود را در قبال دریافت سوخت برای کوره تحقیقاتی اتمی تهران در ترکیه به امانت بگذارد.

ایران یک هفته بعد در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که آماده اجرای مفاد بیانیه سه جانبه تهران است.

دولت ایران معتقد است که با اجرای این بیانیه، معضل هسته‌ای این کشور باید حل شده، تلقی گردد.

اما آقای نتانیاهو در سخنرانی سه‌شنبه خود در کنست گفت که ایران حتی اگر ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کم غنی شده خود را برای یک سال در ترکیه به ودیعه بگذارد، همچنان از اورانیوم کافی ۳.۵ درصد غنی‌شده برای پیشبرد برنامه‌های تولید بمب هسته‌ای برخوردار است.

اسرائیل از سال‌ها پیش با «اطمینان» به تلاش ایران برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای، آن را برای خود خطری حیاتی می‌داند؛ «احساس خطری که از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، که بارها از نابودی اسرائیل سخن گفت، در میان دولتمردان اسرائیل عمیق‌تر شد.

اسرائیل این هفته رزمایش بزرگی را برای آماده‌سازی مردم این کشور جهت مقابله با خطرات احتمالی برگزار می‌کند که این مانور، روز چهارشنبه با طنین صدای آژیر خطر حملات موشکی فرضی در سراسر اسرائیل به اوج خود رسید و ازهمه مردم خواسته شد که خود را «سریعاً به اماکن امن» برسانند.

تحلیلگران امور ایران در اسرائیل، این مانور را با آمادگی‌های اسرائیل برای خطر یک درگیری احتمالی ایران و اسرائیل مرتبط می‌دانند.

آقای نتانیاهو در سخنرانی سه‌شنبه خود در کنست در مورد پیش‌نویس دور چهارم تحریم‌ها که هفته گذشته از سوی آمریکا و با حمایت چین و روسیه به شورای امنیت ارائه شد، گفت که «این تحریم‌ها، گامی نمادین است و تنها تحریم‌های جدی‌تر، قاطعیت جامعه بین‌المللی را برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای نشان خواهد داد هرچند که ما حتی به آن هم اطمینان نداریم که مانع از تحقق اهداف برنامه هسته‌ای ایران شود».

نخست‌وزیر اسرائیل از آمریکا به خاطر تلاش برای برقراری دور تازه تحریم‌ها علیه ایران «قدردانی» کرد و خواهان تصویب تحریم‌های مستقل در کنگره واشینگتن علیه ایران شد.

آقای نتانیاهو همچنین بار دیگر نظر خود را در مورد «لزوم برقراری تحریم‌های خارج از چارچوب شورای امنیت» از سوی دیگر کشورها تکرار کرد.

همزمان رسانه‌های اسرائیل چهارشنبه اعلام کردند که آقای نتانیاهو چند هفته دیگر به برزیل سفر می‌کند تا بویژه درباره ایران با رئیس‌جمهور برزیل، که اخیراً به ایران سفر کرده بود، گفت‌وگو کند.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز سه‌شنبه در نطقی در کنست، از روسیه خواست که از فروش سلاح به ایران و سوریه خودداری کند، و افزود که «ورود سلاح‌ها و جنگنده‌های جدید روسی به خاورمیانه، موجب بی‌ثباتی منطقه خواهد شد».

آقای باراک در این زمینه به گزارش‌هایی اشاره کرد که به هنگام سفر دو هفته پیش رئیس‌جمهور روسیه به سوریه در زمینه امضای قراردادهای تسلیحاتی کلان بین این دو کشور منتشرشده بود.

اسرائیل بارها از روسیه خواسته است که از فروش سامانه موشکی اس -۳۰۰ به ایران خودداری کند، و همچنبن دولتمردان اسرائیلی از همراهی روسیه با آمریکا در ارائه پیش‌نویس قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت ابراز رضایت کرده‌اند.

در همین حال همگامی روسیه و آمریکا در شورای امنیت، و عدم تحویل سامانه‌های اس- ۳۰۰ روسی به ایران و نیز اظهارنظرهای صریح رئیس‌جمهور روسیه علیه برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی، موجب واکنش بی‌سابقه و علنی محمود احمدی‌نژاد شده است.

رئیس دولت دهم چهارشنبه در سخنانی در کرمان خطاب به رئیس‌جمهور روسیه گفت که «کاری نکنید که در صف دشمنان تاریخی ایران قرار بگیرید».

آقای احمدی‌نژاد اضافه کرد: «آقای مدودف بشنود که توضیح رفتار او برای ایران مشکل‌آفرین شده و نمی‌دانیم که این‌ها دوست ما هستند یا اینکه دنبال چیز دیگری هستند».
XS
SM
MD
LG