لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

«نتانیاهو به دنبال دریافت تجهیزات جدید برای حمله احتمالی به ایران است»


روزنامه انگلیسی ساندی تایمز، یکشنبه نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در سفر این هفته خود به واشینگتن، دریافت بمب‌های سنگین پیشرفته‌تری را برای ارتش اسرائیل در چارچوب آمادگی‌ها برای «حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران» از آمریکا درخواست خواهد کرد.

ساندی تایمز نوشته است آقای نتانیاهو در اقامت خود در واشینگتن «تنها برای زدودن سایه ابهاماتی که در مورد اختلاف نظر بین دولت او با دولت باراک اوباما بر سر خانه‌سازی‌های جدید اسرائیلی در اورشلیم به وجود آمده بود، تلاش نمی‌کند، بلکه خواهان دریافت «بمب‌های بونکرشکن برای حمله احتمالی اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران» نیز خواهد شد.

آقای نتانیاهو از بامداد دوشنبه در واشینگتن خواهد بود تا درهمایش «ایپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، که لابی با نفوذ طرفدار اسرائیل در آمریکاست، سخنرانی کند.

اما به نوشته ساندی تایمز، برای آقای نتانیاهو ملاقات‌هایی با رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا و نیز هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده پیش‌بینی شده است و تلاش می‌شود که دیداری نیز میان آقای نتانیاهو با باراک اوباما برنامه‌ریزی شود.

دیپلمات‌های دفتر نخست‌وزیری اسرائیل یکشنبه گفتند که برای دیدار میان آقای نتانیاهو با باراک اوباما تلاش می‌شود اما چنین دیداری هنوز قطعیت نیافته است.

اما شبکه تلویزیونی فاکس نیوز می‌گوید که باراک اوباما، هر چند به سختی گرفتار تلاش‌ها برای تصویب لایحه بیمه بهداشتی خود در کنگره آمریکاست و حتی به خاطر آن سفر خود به اندونزی و اقیانوسیه را به تعویق انداخت، ولی احتمالاً سه‌شنبه با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار خواهد کرد.

آقای نتانیاهو یکشنبه در بیت‌المدس (اورشلیم) در دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از او خواهد خواست تا برای قرار دادن پیشنهاد تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار شورای امنیت تلاش کند.

نخست‌وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر در همه دیدارهایی که با مقامات جهانی انجام داد، تحریم نفت و گاز برای «فلج کردن» جمهوری اسلامی را درخواست کرده بود.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل پنجشنبه در دیدار با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به اسرائیل رفته بود، گفت: «دنیا نباید سیاست مماشاتی را که نوئل چمبرلین با آدولف هیتلر داشت، اکنون در قبال جمهوری اسلامی ایران تکرار کند، بلکه باید مانند چرچیل که سیاست قاطعانه‌ای علیه هیتلر در پیش گرفت، با ایران رفتار کند».

آقای لیبرمن در همین دیدار اضافه کرد که «وقت تنگ است و اهمال در برخورد با ایران قابل تحمل نیست».

هفته گذشته روزنامه اسکاتلندی ساندی هرالد نوشته بود که ۳۸۷ بمب سنگین بونکرشکن آمریکایی «در چارچوب آمادگی برای حمله احتمالی به ایران» از مقر نظامی آمریکایی در کالیفرنیا به جزیره بریتانیائی دیه گو گارسیا در اقیانوس هند، منتقل شده است.

دان پلچ، رئیس بخش مطالعات راهبردی و دیپلماتیک دانشگاه لندن، که تحقیقاتی در زمینه نبرد احتمالی با ایران انجام داده، به روزنامه ساندی‌هرالد گفته بود که «جنگنده‌های آمریکایی برای بمباران چند ساعته ده هزار هدف در ایران آماده شده‌اند و ممکن است که آمریکا بخواهد زودتر از اسرائیل دستکش‌ها را بیرون آورد».

ساندی هرالد نوشته بود که این آمادگی‌ها بخشی از تلاش‌های ارتش آمریکاست اما رئیس جمهوری آمریکا هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است.

جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در بهار ۲۰۰۸ فهرست تجهیزات سنگین ارائه شده از سوی اهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل را با این احتمال که این تجهیزات، بخشی از آمادگی اسرائیل برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران باشد، رد کرد.

بخشی از این فهرست، شامل بمب‌های فوق سنگین جی بی یو- ۲۸ بود. جرج بوش با توصیه رابرت گیتس، وزیر دفاع خود، فهرست اسرائیلی را رد کرد اما رادارهای ضد موشکی آمریکا را در صحرای نقب در جنوب اسرائیل مستقر کرد، که استقرار آنها همچنان ادامه دارد و چندی پیش نیز رزمایش مشترک ارتش آمریکا و اسرائیل با نام «جونیپر کبری» با استفاده از این رادارها انجام شد.

رئیس جمهور پیشین آمریکا، در شرایطی فهرست خریدهای اسرائیلی را رد کرده بود که در آن زمان ۱۶ نهاد اطلاعاتی آمریکا نظر داده بودند که ایران ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای خود را از سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.

قرار است ارزیابی جدید ۱۶ نهاد اطلاعاتی آمریکا به زودی منتشر شود، و ناظران پیش‌بینی می‌کنند که این ارزیابی، بار دیگر بر نظامی بودن ماهیت طرح‌های هسته‌ای ایران تأکید خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG