لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

اسرائیل به «نکوهش کلینتون از صدور مجوز خانه‌سازی‌ها» پاسخ خواهد داد


بنیامین نتانیاهو (وسط) در نشست هیئت وزیران اسرائیل
بنیامین نتانیاهو (وسط) در نشست هیئت وزیران اسرائیل
دولت اسرائیل اعلام کرده است که به زودی بیانیه‌ای رسمی در واکنش به نکوهش شدید اسرائیل از سوی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، صادر خواهد کرد.

خانم کلینتون، روز جمعه پس از یک تماس تلفنی نکوهش‌آمیز با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خود نیز در مصاحبه با شبکه سی ان ان، اقدام دولت اسرائیل را در صدور مجوز خانه‌سازی در شرق بیت‌المقدس، در اوج سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل، «گامی برای تحقیر کردن آمریکا از سوی اسرائیل» نامید.

خانم کلینتون گفت: نمی‌تواند درک کند که چرا در حالی که آمریکا عمیقاً متعهد به تأمین امنیت اسرائیل است، دولت اسرائیل به تحقیر آمریکا اقدام کرده است.

خانم کلینتون در این مصاحبه افزود که «هیچ دلیلی ندارد که فکر کند که بنیامین نتانیاهو از قبل، از صدور مجوز خانه‌سازی‌های جدید با خبربوده است» اما تأکید کرد که «نتانیاهو، نخست‌وزیر است و مسئولیت نهایی با اوست».

آقای نتانیاهو مدعی شده است که مصوبه وزارت کشور در دولت او برای خانه‌سازی‌های جدید در شرق بیت‌المقدس با هماهنگی با او صادر نشده، و ظاهراً وزیر کشور خود را نیز مواخذه کرد.

پیش از مصاحبه خانم کلینتون با سی ان ان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای خبر داد که خانم کلینتون جمعه با بنیامین نتانیاهو تماس تلفنی گرفته و اقدام دولت او را «تقبیح» کرده است.

واژه «تقبیح»، در قاموس مناسبات دولت‌های آمریکا و اسرائیل تقریباً هیچگاه از سوی دولتمردان آمریکا علیه اسرائیل مورد استفاده قرار نگرفته است.

با وجود این، خانم کلینتون به سی ان ان گفت: «علیرغم رخدادهای روزهای اخیر، روابط حسنه و سنتی دو کشور پایداراست».

آقای نیر حفتص، رئیس امور اطلاع‌رسانی دفتر نخست‌وزیری گفت که بنیامین نتانیاهو به دلیل «تقدس شبات» (شنبه یهودیان) به سخنان خانم کلینتون پاسخی نداده است، اما افزود که «بیانیه‌های آمریکا نشان می‌دهد که تلاش واشینگتن برای شروع مذاکرات غیرمستقیم صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ادامه دارد».

آمریکا از مصوبه وزارت کشور اسرائیل برای ایجاد هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در منطقه «رمت شلومو» در شرق بیت‌المقدس عمیقاً ابراز ناخشنودی کرده است، بویژه آنکه این بیانیه سه شنبه گذشته و در اوج دیدار رسمی معاون رئیس جمهوری آمریکا از اسرائیل، و تنها یک روز پس از اعلامیه رسمی آمریکا در زمینه موافقت اسرائیل و تشکیلات فلسطینی به از سرگیری تماس‌های سیاسی صادر شد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل پنجشنبه ابراز «امیدواری» کرده بود که بحران به وجود آمده در مناسبات اسرائیل و آمریکا «پایان یافته باشد».

اما سخنان قاطعانه و تند خانم کلینتون در تقبیح دولت نتانیاهو نشان داد که ارزیابی دیپلمات‌های نخست‌وزیری اسرائیل اشتباه بوده است.

کمیته چهارجانبه حامی صلح خاورمیانه نیز جمعه با صدور بیانیه‌ای اقدام دولت اسرائیل را محکوم کرد. اقدام اسرائیل تا کنون از سوی کشورها و نهادهای بین‌المللی بی‌شماری محکوم شده است.

کمیته پیگیری طرح صلح عربی که موافقت روز سوم مارس آن، تشکیلات فلسطینی را به از سرگیری مذاکرات سیاسی غیرمستقیم برای چهار ماه با اسرائیل تشویق کرده بود، حمایت خود را لغو کرده است.

موجی از انتقادهای شدید از دولت نتانیاهو نیز از سوی اپوزیسیون داخلی اسرائیل، و حتی هم‌پیمانان دولت او، بیان شده است.

از جمله شائول موفاز از سران اپوزیسیون اسرائیل روز شنبه گفت که «در این مرحله که اسرائیل به حمایت آمریکا برای مقابله با تهدید ایران نیاز دارد، نتانیاهو یک آبروریزی بزرگ برای اسرائیل ایجاد کرد».

از زمان روی کارآمدن دولت نتانیاهو در آوریل ۲۰۰۹، بسیاری از ناظران سیاسی در اسرائیل تقابل میان این دولت با دولت باراک اوباما را اجتناب‌ناپذیر ارزیابی کرده بودند.

در همین حال با وجود بحران کم‌سابقه مناسبات اسرائیل و آمریکا، احتمال داده می‌شود که جرج میچل، فرستاده ویژه دولت آمریکا به خاورمیانه، در روزهای آینده به اسرائیل و کرانه باختری باز گردد هرچند که معلوم نیست که این بازگشت، به از سرگیری حتمی مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی بینجامد.
XS
SM
MD
LG