لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

موسوی خوئینی‌ها و «انتقام‌جویی تاریخی» جناح حاکم


محمد موسوی خوئینی‌ها
محمد موسوی خوئینی‌ها

حزب مشارکت با انتشار بیانیه ای ضمن اعتراض به حملات و اتهامات وارده در هفته‌های اخیر از سوی جناح حاکم به آیت‌الله محمد موسوی خوئینی‌ها آن را ناشی از انتقام‌جویی تاریخی دانسته و تأکید کرد که «انتقام‌جویی‌های تاریخی اساس بخشی از خشونت‌ها و رفتارهای غیرمتعارفی که این روزها شاهد آن هستیم را تشکیل می‌دهد».

حزب مشارکت پس از مجمع روحانیون مبارز دومین تشکلی است که در روزهای گذشته به آنچه «اقدامات هتاکانه اقلیت افراطی حاکم» علیه محمد موسوی خوئینی‌ها خوانده، اعتراض می‌کند.

در بیانیه حزب مشارکت با اشاره به اینکه «در هفته‌های اخیر پس از حبس و محاکمه نمایشی فعالان سیاسی و چهره‌های شناخته شده انقلاب شاهد هتاکی به رؤسای جمهور سابق، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس و رؤسای مجالس گذشته بودیم» عنوان شده که دامنه این اهانت‌ها به مراجع تقلید، بیت آیت‌الله خمینی و نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی حسن خمینی و در روزهای اخیر به آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها رسیده است.

این بیانیه از موسوی خوئینی‌ها به عنوان «نماینده مورد احترام آیت‌الله خمینی در بین دانشجویان مسلمان، نایب رئیس اولین دوره مجلس شورای اسلامی، امیرالحاج و دادستان کل کشور» منصوب بنیانگذار جمهوری اسلامی نامبرده و تأکید کرده که «جبهه مشارکت ایران اسلامی این تهاجمات و پرخاشگری‌ها را محکوم کرده و انزجار خود را از بی‌حرمتی‌ها به شخصیت‌های مورد احترام و اعتماد حضرت امام بخصوص آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها اعلام می‌کند».

در بیانیه حزب مشارکت تشدید حملات جناح حاکم به محمد موسوی خوئینی‌ها در آستانه ۱۳ آبان معنادار توصیف شده است.

محمد موسوی خوئینی ۳۰ سال پیش در جریان اشغال سفارت آمریکا در تهران رهبری دانشجویان اشغال‌کننده سفارت امریکا را بر عهده داشت اما آنگونه که حزب مشارکت و مجمع روحانیون در بیانیه خود تأکید کرده‌اند اغلب رهبران اصلی این گروه از دانشجویان که به نام «دانشجویان پیرو خط امام شناخته می‌شدند، در روزهای پس از انتخابات بازداشت شده‌اند».

بیانیه حزب مشارکت حملات اخیر جناح حاکم به آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها را دومین موج انتقام از وی عنوان شده و از توقیف و تشکیل دادگاه روزنامه «سلام» که در دهه هفتاد با مدیریت موسوی خوئینی‌ها در ایران منتشر می‌شد به عنوان «نخستین پرده زخم‌خورده‌های از امام و خط امام» نام برده است.

در این بیانیه تأکید شده که شاکیان روزنامه سلام نیز «افرادی چون احمدی‌نژاد و دانشجو و ترقی بودند».

مهر باطل بر پرونده موسوی خوئینی‌ها

دور جدید حملات به محمد موسوی خوئینی‌ها از هفته دوم شهریور ماه امسال و از سوی فرمانده سپاه پاسداران آغاز شد.

محمدعلی جعفری ۱۱ شهریور در جمع شماری از فرماندهان سابق و فعلی سپاه با اشاره به اعترافات محمدعلی ابطحی و برخی دیگر از بازداشت شدگان پس از انتخابات گفت که برخی از اصلاح‌طلبان هدف اصلی خود برای پیروزی در انتخابات را تضعیف ولایت فقیه عنوان کرده‌اند.

فرمانده سپاه به نقل از اعترافات بازداشت‌شدگان ادعا کرد که «آقای موسوی خوئینی‌ها در بهمن ۸۷ می‌گوید: ما باید بیاییم و توان بگذاریم تا به هر قیمتی رهبری را از تخت پایین بکشیم. او باید بفهمد که این مملکت آن طور نیست که ایشان هر جور بخواهد به هر سمت بکشد. خاتمی و یارانش اکنون کلی تجربه دارند».

وی اتهامات مشابهی به خاتمی، موسوی و دیگر رهبران اصلاح‌طلب نیز وارد کرد که از سوی خاتمی، مجمع رحانیون تکذیب شد.

احزاب اصلاح‌طلب به شدت به اظهارات فرمانده سپاه اعتراض کردند و مجمع روحانیون، مشارکت و مجاهدین انقلاب و نمایندگان اقلیت اصلاح‌طلب مجلس خواستار محاکمه محمدعلی جعفری به اتهام تهمت و نشر اکاذیب شدند.

اصلاح‌طلبان همچنین اعلام کردند که فرمانده سپاه به استناد «اعترافات اجباری» که نیروهای تحت امرش از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات اخذ کرده‌اند، چنین ادعاهایی را مطرح کرده است.

در ادامه خبرگزاری دولتی ایرنا هفته گذشته از قول حمیدرضا ترقی یکی از شاکیان محمد موسوی خوئینی‌ها در دادگاه روزنامه سلام، اتهامات جدیدی به دبیرکل مجمع روحانیون مبارز وارد کرد و ادعا کرد که «اگر نگاهی به سوابق موسوی خوئینی‌ها بیاندازیم، می‌بینیم گودرزی عامل ترورشهید مطهری و عضو گروه فرقان از شاگردان وی بوده است».

آقای ترقی که از اعضای ارشد حزب موتلفه اسلامی و از حامیان محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود، همچنین موسوی خوئینی‌ها را به عنوان رهبر اصلی اعتراضات پس از انتخابات معرفی کرد و گفت که «معتقدم كه محمد خاتمی، میر حسین موسوی و مهدی كروبی از سوی موسوی خوئینی‌ها راهبری می‌شوند».

این عضو حزب مؤتلفه اسلامی همچنین آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها را عامل همه ناآرامی‌های سه دهه گذشته در کشور معرفی کرد و گفت که «سوابق موسوی خوئینی‌ها طی سه دهه گذشته و حركات وی در روزنامه سلام و بروز حوادث ۱۸ تیر جملگی نشان می‌دهد كه او همیشه در قامت یك عنصر پشت پرده در صدد ایجاد بلوا و یا آشوب در جامعه اسلامی ایران بوده است».

ترقی ادعا کرد که «موسوی خوئینی‌ها در اوایل انقلاب با هدایت جوانان برای تسخیر لانه جاسوسی در قامت یک ضد آمریكایی ظاهر شد، اما در حال حاضر با قرار گرفتن در جریان آشوب‌طلب، رضایت و خشنودی آمریكایی‌ها را فراهم كرده است».

به دنبال این اظهارات بود که مطبوعات و سایت‌های اینترنتی جناح حاکم دور جدید حمله به موسوی خوئینی‌ها را آغاز کردند و از جمله سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی از قول شجونی یکی از اعضای جامعه روحانیت اعلام کرد که «موسوی‌خوئینی‌ها وقتی كه می‌گوید ما در زمان امام هم به ولایت فقیه اعتقاد نداشتیم یا در جلساتش می‌گوید كه باید آیت‌الله خامنه‌ای را از تخت پایین كشید، یک مهر باطل به پرونده خود زده است».

سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی که مدیریت آن را روح‌الله حسینیان دوست نزدیک سعید امامی بر عهده دارد همچنین از قول آقای شجونی تأکید کرده که «در این انقلاب دو نفر فتنه‌اند، یكی موسوی‌خوئینی‌ها و دیگری بهزاد نبوی و تشكیلات نظام باید به حساب اینها برسد».

روزنامه رسالت اما در سرمقاله روز دوشنبه چهارم آبان، ریشه حملات اخیر به محمد موسوی خوئینی‌ها و محمد خاتمی را نقش مجمع روحانیون در اعتراضات اخیر و حتی حضور احتمالی هواداران «جنبش سبز» در راهپیمایی ۱۳ آبان عنوان کرد.

محمدکاظم انبارلویی، نویسنده سرمقاله رسالت، که همزمان رئیس دفتر سیاسی مؤتلفه اسلامی نیز هست، در عین حال تأکید کرد که «مجمع یا از شرارت این جماعت خبر دارد و از شعارهای آنها که قرار است در روز ۱۳ آبان بدهند، مطلع است یا اطلاعی ندارد. اگر مطلع است چرا علیه آنها موضع‌گیری نکرده است و اگر نه، این چه دژ محکم روحانیت است که تحرکات دشمنان نظام را رصد نمی‌کند».

وی در پاسخ اعتراض شدید مجمع روحانیون به موج حملات رسانه‌های جناح حاکم به محمد موسوی خوئینی‌ها به صراحت هدف از این حملات را وادار کردن مجمع روحانیون به عقب‌نشینی و دست کشدن از اعتراض عنوان کرده و نوشته که «رسالت سنگینی بر دوش اعضای مجمع روحانیون مبارز است و باید راهی برای اعاده حیثیت به دلیل اشتباهات پیدا کنند».
XS
SM
MD
LG