لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

اثر انگشت سبز روی تی‌شرت‌های نیمانی


طرح جدید نیمانی در حمایت از جنبش سبز مردم ایران
طرح جدید نیمانی در حمایت از جنبش سبز مردم ایران
نیما بهنود، طراح «برند نیمانی»، در آخرین محصولاتی که به بازار عرضه کرده، با طراحی اثر یک انگشت سبز بر روی تی‌شرتی سفید رنگ، پشتیبانی خود را از جنبش سبز ایرانیان، نشان داده است.

نیما بهنود، طراح تی‌شرت‌هایی با طرح‌های ایرانی، نه فقط در میان ایرانیان، که در سایر کشورها هم به شهرتی جهانی دست یافته است. این هنرمند خلاق، با استفاده از خوشنویسی و خطوط و نقش‌های قدیمی و گاهی با استفاده از سمبل‌های ایرانی، همچون تصویر فروغ فرخزاد، میدان آزادی و میرزا کوچک خان جنگلی، تی‌شرت‌هایی را به بازار عرضه کرده که با تمجید منتقدان و خریداران روبه‌رو شده است.

رادیو فردا به بهانه طرح‌های جدید نیما بهنود با او گفت‌وگو نشسته است.

  • رادیو فردا: با توجه به اینکه سال‌هاست که خارج از ایران زندگی می‌کنید، چه چیزی باعث شده که طرح‌هایی را برای محصولات خود انتخاب کنید که تا این حد با فرهنگ ایرانی گره خورده است؟

نیما بهنود: من ۱۵ سال است که در ايران زندگی نمی‌کنم اما به خاطر همان چند سالی که در ايران بودم، هنر ايرانی تأثيری فرهنگی و هنری بر من گذاشته است. از پنج سال پيش که کار اين لباس‌ها را آغاز کرديم، تأثير هنر ايران در لباس‌ها ديده می‌شود و تقريباً جزو پايه‌های اصلی اين محصولات شده است.

این موضوع دو دلیل دارد، اول به اين دليل که من قسمت عمده زندگی‌ام را در ايران گذرانده‌ام و دوم اين که کمبود هنر ايران را در مد جهانی احساس می‌کردم.

  • آقای بهنود، بيشتر مشتری‌های محصولات شما چه کسانی هستند، خارجی‌ها يا ايرانی‌ها؟

اين مسئله سال به سال تغيير کرده است. پنج سال است که ما اين لباس‌ها را توليد می‌کنيم، سال‌های اول بيشتر توجه ايرانی‌های خارج از کشور و خارجی‌های ساکن نيويورک به صورت نصف نصف به اين کار جلب شده بود. اکنون خارجی‌ها بيشتر با اين محصولات آشنا شده‌اند و بسيار از آن استقبال کرده‌اند و درحال حاضر طرفداران خارجی اين محصولات بيشتر از ايرانی‌هاست.

روی بسيار از محصولات شما يا از سمبل‌های ايرانی مانند ميدان آزادی استفاده شده است يا تصاويری از هنرمندان و تاريخ‌سازان ایران از جمله فروغ فرخزاد و ميرزا کوچک خان جنگلی و يا از اشعار و واژه‌های فارسی که برای خارجی‌ها خيلی قابل درک نيست. فکر می‌کنيد علت اينکه محصولات شما تا اين اندازه مورد توجه قرار گرفته چيست؟

در واقع من تمام سعی خود را کرده‌ام که به جز محتوای طرح‌ها که به فرهنگ و هنر ايران باز می‌گردد، بقيه نشانه‌های لباس، جهانی باشد. به عنوان مثال دوخت لباس، نوع عکاسی و استفاده از مدل‌هايی که داريم با استانداردهای جهانی مد منطبق است.

هر محصولی هم که خريداری می‌شود چيزی شبيه شناسنامه دارد و در آن در مورد تاريخچه هنری فرم روی لباس توضيح داده‌ايم.

  • در ايران بعضی از مغازه‌ها محصولاتی را به اسم نيمانی می‌فروشند. آيا محصولات شما به ايران هم صادر می‌شود؟

نه متأسفانه محصولات ما به ايران صادر نمی‌شود و نزديک‌ترين جايی که اين لباس‌ها را به فروش می‌رساند و نمايندگی رسمی ما است، در دبی قرار دارد. محصولاتی که در مغازه‌های ايران به فروش می‌رسد تقلبی است و بعضی‌ها نوع جنس و رنگ‌هايی که ما استفاده می‌کنيم، نيست. اما من می‌دانم بعضی وقت‌ها خريداران در ايران چاره‌ای جز اين ندارند که از همان محصولات استفاده کنند.

  • آقای بهنود، يکی از آخرين طرح‌هايی که به بازار ارائه کرده‌ايد تی‌شرت سفيدی است که روی آن يک اثر انگشت سبز رنگ طراحی شده است. با توجه به آنچه پس ازانتخابات در ايران رخ داد و جنبش سبزی که در پشتيبانی از ميرحسين موسوی شکل گرفت، آيا شما خواسته‌ايد به نوعی از اين جنبش در ايران حمايت کنيد؟

اين جنبش در شرکت نيمانی برای ما يک جنبش کاملاً فرهنگی بود نه جنبش سياسی و از نظر ما خواست مردم ايران فرهنگی است و ما هم از مردم ايران حمايت می‌کنيم نه از کانديدای به خصوصی. اين حمايت فقط از بچه‌ها، دوستان و هم کلاسی‌های ما در ايران است.

شرکت ما از تمام مسايل سياسی دور بوده و اين تی‌شرت هم جنبه سياسی ندارد، جنبه فرهنگی دارد و برای حمايت از مردم ايران است.

  • اشاره کرديد که هر محصول شما چيزی مانند شناسنامه دارد. توضيحی درباره همين تی‌شرتی که اثر انگشت سبز روی آن است، داده‌ايد؟

اخبار مربوط به ايران اين روزها در تمام دنيا منتشر می‌شود، بنابراين اين تی‌شرت مانند ساير محصولات توضيح طولانی ندارد و خارجی‌ها خيلی از آن استقبال کرده‌اند به اين علت که آنها هم می‌خواهند حمايت مردمی خود را از جوانان ايرانی اعلام کنند.

اتفاقاً بايد روی اين موضوع تأکيد کنم که دلم می‌خواهد اين تی‌شرت به دست بچه‌های خودمان در ايران برسد، نه به دست کسانی که درخارج از ايران با نيت‌های شخصی ديگر خودشان را داخل حرکت کرده‌اند.

  • اثر انگشت روی تی‌شرت متعلق به خود شما است؟

بله، اين اثر انگشت من است ولی تغييراتی در آن ايجاد کرده‌ايم که روی لباس جا شود.
XS
SM
MD
LG