لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

افزایش شمار قربانیان زمین لرزه پاکستان


بازماندگان زمین‌لرزه در کویته؛ گزارش‌ها حاکی‌است بازماندگان نیاز مبرم به لباس گرم و تجهیزات پزشکی دارند.(عکس: AFP)
بازماندگان زمین‌لرزه در کویته؛ گزارش‌ها حاکی‌است بازماندگان نیاز مبرم به لباس گرم و تجهیزات پزشکی دارند.(عکس: AFP)

زمین لرزه ۶.۴ ریشتری بامداد چهارشنبه در پاکستان، تاکنون ۱۷۰ کشته، و صدها زخمی بر جای گذاشته و دستکم موجب آواره شدن ۱۵هزار نفر شده است.


گزارش منابع دولتی پاکستان حاکی است آمار قربانیان این زمین‌لرزه همچنان رو به افزایش است و بازماندگان به علت سردی هوا در منطقه، نیاز مبرم به لباس گرم، پتو و تجهیزات پزشکی دارند.


این زمین لرزه که حوالی ۵ بامداد (به وقت محلی) در ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان روی داد، ویرانی صدها کلبه و خانه گلی در روستاهای منطقه را در پی داشته است.


بر اساس گزارش منابع خبری، از آنجا که این زلزله در ساعات اولیه صبح که بسیاری از اهالی منطقه در خانه‌های خود خواب بوده اند روی داده است، موجب بالا رفتن آمار تلفات شده است.


زمین لرزه بامداد چهارشنبه بلوچستان، مرگبارترین زلزله در پاکستان، پس از زلزله ۷.۶ ریشتری اکتبر ۲۰۰۵ در کشمیر است که در نهایت منجر به کشته شدن ۸۸ هزار پاکستانی و آواره شدن صدها هزار نفر شد

شدت زمین لرزه بامداد چهارشنبه پاکستان ۶.۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین ذکر شده و بر اساس گزارش مرکز تحقیقات زمین شناسى آمریکا، مرکز آن در ۷۰ کیلومترى شمال شرقى شهر «کویته» پاکستان و ۱۸۵ کیلومترى شرق «قندهار» افغانستان و عمق آن در پانزده کیلومتری سطح زمین بوده است.


زمین لرزه تنها در کویته مرکز استان بلوچستان پاکستان ۸۰ کشته بر جای گذاشته است و در همین حال ناحیه «زیارت» در ۶۰ کیلومتری کویته، بیشترین خسارت را از این زمین لرزه دیده است و ده‌ها روستا در این منطقه به طور کامل تخریب شده‌اند.


در پی وقوع این زمین لرزه که دومین زمین لرزه شدید ۱۰ سال اخیر در منطقه بلوچستان است، آصف علی زرداری رییس جمهوری پاکستان بر امداد رسانی فوری به زلزله زدگان تأکید کرد.


آقای زرداری در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه اعلام کرد که دولت‌های ایالتی و فدرال موظف هستند با تمام توان به مردم آسیب دیده مناطق زلزله زده کمک کنند.


زمین لرزه بامداد چهارشنبه بلوچستان، مرگبارترین زلزله در پاکستان، پس از زلزله ۷.۶ ریشتری اکتبر ۲۰۰۵ در استان شمالی کشمیر در این کشور است که در نهایت منجر به کشته شدن ۸۸ هزار پاکستانی و آواره شدن صدها هزار نفر شد.


در سال ۱۹۳۵ میلادی نیز، یک زلزله شدید منجر به ویرانی منطقه کویته در ایالت بلوچستان و کشته شدن دستکم ۳۰ هزار نفر شد.


XS
SM
MD
LG