لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

انتقاد فلسطینی‌ها از موضع جدید آمریکا درباره شهرک‌سازی یهودیان


در پی مخالفت آمریکا با پیش‌شرط فلسطینی‌ها در مورد لزوم قطع شهرک‌سازی یهودیان، تشکیلات خودگردان فلسطینی آمریکا را متهم به «عدول از وعده‌های پیشین» کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود عباس رهبر تشکیلات فلسطینی یکشنبه در رام‌الله گفت که «شهرک‌سازی‌های یهودیان همچنان مانع اصلی بر سر روند صلح است و اسرائیل باید این ساخت و سازها را به هر بهانه‌ای که صورت می‌گیرد، سریعاً متوقف کند».

نبیل ابو رودینه، سخنگوی دفتر ریاست تشکیلات فلسطینی، نیز یکشنبه به شبکه الجزیره گفت که «آمریکا نشان داد که قول خود را فراموش کرده است».

آقای رودینه گفت: «به نظر می‌رسد که دولت نتانیاهو تأثیری عمیق‌تراز آنچه که ما فکر می کردیم، بر دیدگاه‌های آمریکا دارد».

آقای رودینه که روز شنبه آقای عباس را در دیدار با هیلاری کلینتون در ابوظبی همراهی کرده بود، به الجزیره گفت: «تا شهرک‌سازی اسرائیلی متوقف نشود، بازگشت ابومازن (محمود عباس) به پای میز مذاکرات اتلاف وقت خواهد بود».

آقای عباس و سخنگویان تشکیلات فلسطینی این اظهارات را یک روز پس از اعلام موضع جدید آمریکا در مورد شهرک‌سازی‌های اسرائیل بیان کردند.

اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه در آغاز نشست دولت خود در بیت‌المقدس گفت: «امیدواریم که در پی موضع صریح آمریکا، فلسطینی‌ها به خود آیند و از پیش‌شرط‌های غیرمنطقی دست بکشند و به پای میزمذاکرات بازگردند».

خانم هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا شامگاه شنبه در دیدار با نخست وزیراسرائیل در بیت‌المقدس گفت: « تصمیماتی نتانیاهو در قبال تعلیق شهرک‌سازی‌ها اتخاذ کرده که «بی‌سابقه» و قابل تحسین است».

خانم کلینتون گفت که «هیچگاه تعلیق خانه‌سازی یهودیان، پیش شرط مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها نبوده و همواره یکی از موضوع‌های مذاکرات بوده است».

این سخنان خانم کلینتون تغییر قابل توجه در دیدگاه دولت آمریکا در قبال شهرک‌سازی‌ها محسوب می‌شود زیرا باراک اوباما و خانم کلینتون در ماه‌های گذشته بارها تأکید کرده بودند که هرگونه ساخت و ساز یهودی باید متوقف شود.

سخنان خانم کلینتون رد درخواست اکید محمود عباس، بلافاصله پس از دیدار شنبه میان آن دو در ابوظبی بود.

آقای عباس در دیدار ابوظبی به وزیرخارجه آمریکا گفت بود که شهرک‌سازی اسرائیلی‌ها به هر بهانه‌ای، از جمله «رشد طبیعی» شهرک‌نشین‌ها قابل قبول نیست.

مخالفت تازه آمریکا با درخواست آقای عباس در حالی است که خانم کلینتون، خود هفته گذشته درباره نتایج مأموریت ماه‌های اخیر آقای جورج میچل فرستاده ویژه دولت آمریکا در خاورمیانه، برای از سرگیری روند صلح، به باراک اوباما گزارش داده بود.

خانم کلینتون در آن گزارش تأکید کرده بود که باید به اسرائیل فشار آورد تا موجب تقویت جایگاه آقای عباس در افکار عمومی فلسطینی‌ها شود.

اما ناظران می‌گویند که رد درخواست آقای عباس از سوی آمریکا، می‌تواند ضربه‌ای جدی به موقعیت رهبر تشکیلات خودگردانی باشد، بویژه که آقای عباس هفته گذشته تاریخ انتخابات رهبری و پارلمانی فلسطینی را تعیین کرد.

ناظران می‌گویند، حماس که با تعیین تاریخ انتخابات بدون رسیدن فتح و حماس به آشتی مخالف بود، اکنون می‌تواند از تضعیف جایگاه آقای عباس بهره‌برداری کند.

اهود باراک وزیردفاع اسرائیل نیز شامگاه شنبه پس از دیدار با خانم کلینتون با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «بن بست در مذاکرات اسرائیل با فلسطینی‌ها، تنها به سود حماس است و باید برای از سرگیری روند صلح تلاش کرد».

آخرین دور مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها پائیز سال گذشته، دوماه پیش از انتخابات کنست، در زمان دولت پیشین اسرائیل برگزار شده بود.

دیدار خانم کلینتون از اسرائیل نخستین سفر او به این کشور در هفت ماه نخست‌وزیری دوباره بنیامین نتانیاهو بود. این دیدار تنها چند ساعت طول کشید و خانم کلینتون با ترک اسرائیل، یکشنبه برای شرکت در همآیش «آینده» وارد مراکش شد.
XS
SM
MD
LG