لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

پری زنگنه در «آن سوی تاریکی»


پر ی زنگنه، خواننده زن ایرانی
پر ی زنگنه، خواننده زن ایرانی
به‌تازگی کتابی در ۴۱۳ صفحه به قلم آوازخوان صاحب سبک ایرانی، پری زنگنه درباره زندگی و تجربیات دوران نابینایی او توسط شرکت کتاب لس آنجلس به چاپ رسیده است.

خانم زنگنه در یک جلسه ویژه در محل شرکت کتاب، این کتاب را که قرار است طی مراسمی در تهران نیز رونمایی شود، برای دوستداران و علاقه‌مندان خود امضا کرد.

کتاب «آن سوی تاریکی» که بیش از یک سوم از محتوی آن به زندگینامه پری زنگنه تعلق دارد، ضمن بازگویی مشکلاتی که این هنرمند از بدو نابینایی به علت تصادف اتومبیل با آن روبه‌رو بوده، بررسی جامعی از مسائل و مشکلات گوناگونی است که افراد نابینا در زندگی روزانه خود با آن مواجه هستند و نیز بی‌اعتنایی مردم دیگر به این مسائل و دشواری‌ها.

پری زنگنه می‌گوید: «فکر نوشتن این کتاب از همان اوائل حادثه‌ای که منجر به نابینایی من شد، در ذهنم بوده است. با این حال منتظر بودم تا این فکر پرورش لازم را پیدا کرده و پخته‌تر شود. من به مدت ۸ سال به کمک چهار دستیار به نوشتن این کتاب اشتغال داشته‌ام.»

در کتاب آن سوی تاریکی، پری زنگنه به توصیف جزئیات دقیق زندگی و هرگونه مطلبی که مردم بخواهند در مورد افرادی که از موهبت بینایی برخوردار نیستند، بدانند نوشته است: «از ساده‌ترین تا مشکل‌ترین و اسرارآمیزترین مسائل مربوط به نابینایان در این کتاب آمده است. از سرگذشت بزرگان نابینای دنیا گرفته تا تاریخچه‌ای از آغاز تعلیم و تربیت نابینایان در ایران به خصوص مشکلات زنان نابینا در این کتاب آورده شده است.»

پری زنگنه در یک گفت‌وگو با رادیو فردا، این کتاب را علی‌رغم عنوان «آن سوی تاریکی» کتابی نه غم‌انگیز و ناراحت‌کننده بلکه آگاهی‌دهنده و امیدوارکننده می‌خواند.

در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه از زندگینامه پری زنگنه در این کتاب گنجانده شده است خانم زنگنه می‌گوید:«برای سندیت پیدا کردن هر چه بیشتر کتاب، البته حضور من به ویژه در مواردی که من عناوین را شرح داده‌ام در سراسر کتاب به چشم می‌خورد.»

پری زنگنه در مورد نقش موسیقی در زندگی خود از دوران پس از نابینایی می‌گوید: «با وجود آنکه من پیش از نابینایی شاگرد مدرسه ملی موسیقی بودم اما هرگز در نظر نداشتم که خواننده شوم. بعدها همین موسیقی بود که نقش عمده‌ای در زندگی من بازی کرد و نوری شد در زندگی تاریکی که در مقابلم قرار گرفته بود.»

پری زنگنه امیدوار است تا کتاب آن سوی تاریکی، به صورت گویا در دسترس نابینایان نیز قرار بگیرد.
XS
SM
MD
LG