لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

پترائوس: ایران موضعی متناقض در قبال افغانستان دارد


دیوید پترائوس
دیوید پترائوس
دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان، موضع ایران در قبال افغانستان را «متناقض» توصیف کرد، چرا که به گفته وی ایران از یک سو به دولت حامد کرزی کمک می‌کند و از سوی دیگر با کمک به گروه‌های شبه‌نظامی دولت افغانستان را تضعیف می‌کند.

آقای پترائوس که روز جمعه با شبکه خبری فارسی صدای آمریکا گفت‌وگو می‌کرد، اعلام کرد که پرداخت‌های نقدی ایران به دولت افغانستان «صادقانه» نیست یا حتی «گمراه‌کننده» است، زیرا ایران در حمایت از طالبان نیز فعال است.

موضوع کمک‌های نقدی ایران به دولت افغانستان از هفته گذشته و پس از انتشار گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، مورد توجه رسانه‌ها و ناظران سیاسی در داخل و خارج از ایران قرار گرفت، گزارشی که در آن از پرداخت نقدی ایران به رئیس دفتر حامد کرزی سخن رفته بود.

گرچه سفارت ایران در کابل در نخستین واکنش به این گزارش آن را «مضحک و توهین‌آمیز» خواند و «قویاً» تکذیبش کرد، دریافت نقدی از ایران از سوی آقای کرزی تأیید شد و یک روز پس از آن سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفت که ایران «در جهت بازسازی افغانستان کمک‌های زیادی کرده و در آینده نیز آن را پی‌گیری خواهد کرد».

رامین مهمان‌پرست همچنین توضیح داد که «این کمک‌ها از دولت هشتم آغاز شده» و هدف از آن «آماده کردن زیرساخت‌های اقتصادی این کشور» است.

این در حالی است که ایران از سوی دیگر متهم است که با فراهم آوردن سلاح و آموزش به نیروهای طالبان در جهت بی‌ثباتی افغانستان گام برمی‌دارد، اتهامی که در اسناد فاش‌شده توسط ویکی‌لیکس در مورد جنگ افغانستان نیز به آن اشاره شده بود.

در بیش از ۹۲ هزار سندی که در مردادماه امسال از سوی ویکی‌لیکس منتشر شد، ایران در کنار پاکستان متهم شده است که در ایجاد بی‌ثباتی در افغانستان و تقویت شبه‌نظامیان طالبان نقش داشته است.

ایران در این اسناد متهم شده است که حتی برای کشتن سربازان افغان و مقام‌های دولتی این کشور به طالبان پیشنهاد پرداخت پول کرده است.

اکنون فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی در افغانستان با متناقض خواندن این رفتار جمهوری اسلامی، یادآور می‌شود که ایران علی‌رغم کمک‌هایی که به طالبان می‌فرستد، از برخی از جنبه‌ها مایل است که دولت کرزی قادر شود مسئولیت امنیت افغانستان را در دست بگیرد.

وی در عین حال افزوده است که کمک ایران به طالبان با منافع مشترکی که ایران و آمریکا در افغانستان دارند در تضاد است.

ژنرال پترائوس در تشریح این منافع، به تعهد مشترک دو کشور به از بین بردن صنعت غیرقانونی تولید مواد مخدر در افغانستان اشاره کرده و گفت که ایران همچنین به عنوان یک دولت شیعی نمی‌خواهد که «سنی‌های فوق‌محافظه‌کار تندرو» که بر طالبان مسلط هستند، کنترل هیچ بخشی از افغانستان را در دست بگیرند.

ایران که در سال ۲۰۰۱ و پس از حمله ایالات متحده به افغانستان، با آمریکا در موضوع سرنگونی طالبان و استقرار دولت جدید همکاری کرده بود، حمایت از طالبان را رد می‌کند و حتی با ایده همکاری با اعضای میانه‌روی طالبان که از سوی آمریکا مطرح شده و اکنون حامد کرزی در پی اجرای آن است، مخالف است.
XS
SM
MD
LG