لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

آلمان خواستار استرداد یک مظنون در پرونده قتل فرمانده حماس از لهستان شد


جسد محمود عبدالرئوف المبحوح بامداد بیستم ژانویه ۲۰۱۰ در هتلی در دوبی کشف شد
جسد محمود عبدالرئوف المبحوح بامداد بیستم ژانویه ۲۰۱۰ در هتلی در دوبی کشف شد
دادستانی آلمان تأیید می‌کند که خواهان استرداد یک شهروند اسرائیلی بازداشت شده در لهستان است تا وی را به اتهام ارتباط با سوقصد به جان محمود عبدالرئوف المبحوح، یکی از بنیانگذاران شاخه نظامی حماس مورد بازجویی قرار دهد.

این در حالی است که خانواده آقای مبحوح خواستار آن هستند که این اسرائیلی در دوبی محاکمه شود.

دادستانی آلمان و لهستان شنبه دستگیری یک اسرائیلی را در رابطه با ماجرای ترور مبحوح تأیید کردند.

جسد محمود عبدالرئوف المبحوح بامداد بیستم ژانویه ۲۰۱۰ در هتل الرتانا البستان در دوبی کشف شد. آقای مبحوح که بعدازظهر روز قبل از آن، با هواپیما از سوریه به دوبی رسیده بود، چند ساعت بعد، در اتاقش در این هتل کشته شد.

رئیس پلیس دوبی در طول چند هفته پس از این رخداد، با تأکید بر اینکه این سوءقصد، کار موساد بوده، فیلم‌هایی را از دوربین‌های محافظتی فرودگاه دوبی، راهروهای هتل و یک مرکز خرید دوبی ارائه کرد که در آنها زنان و مردانی که برخی از آنها به تنیس‌بازان شبیه بودند، «در تعقیب المبحوح» معرفی شده‌اند.

رئیس پلیس دوبی در مجموع از اعزام دست کم ۳۳ نفر به این امارت برای ترور سخن گفته و افزوده بود که آنها از جمله، از ۱۲ گذرنامه بریتانیایی، شش گذرنامه ایرلندی، چهار گذرنامه فرانسوی و سه گذرنامه استرالیایی استفاده کردند.

در این ماجرا از یک گذرنامه آلمانی نیز سخن رفت که مقامات آلمان تأیید کردند که این گذرنامه حقیقی روز هجدهم ژوئن ۲۰۰۹ در شهر کلن برای فردی به نام میخائیل بودنهایمر صادر شده که سال ۲۰۰۸ با داشتن گذرنامه اسرائیلی به بخش گذرنامه شهر کلن آلمان مراجعه کرده و گفته بود که فرزند بازماندگان آلمانی هولوکاست است، و در کلن اقامت دارد و گذرنامه آلمانی می‌خواهد.

فرد مورد نظر «اسنادی» را دال بر «ازدواج والدین یهودی آلمانی خود و تعقیب آنها توسط نازی‌ها» به اداره گذرنامه آلمان ارائه کرده بود.

این در حالی است که خانواده آقای بودنهایمر حقیقی که در اسرائیل زندگی می‌کنند، اصرار دارند که آنها هیچگاه قدم به خاک آلمان نگذاشته و درخواست گذرنامه نکرده‌اند و احتمالاً فردی از مسائل زندگی آنها سوءاستفاده کرده است.

در تازه ترین گزارش در زمینه تحقیقات قتل این رهبر حماس، نشریه آلمانی اشپیگل روز شنبه نوشت که لهستان یک مرد اسرائیلی را به نام اوری برودتسکی به اتهام کمک در تهیه گذرنامه آلمانی از چهارم ژوئن امسال در بازداشت خود دارد.

به نوشته اشپیگل، این مرد اسرائیلی هنگام ورود با هواپیما به فرودگاه لهستان، و طبق اطلاع قبلی که آلمان در اختیار لهستان گذاشته بود، دستگیر شده است.

اشپیگل ادامه داده است که تحقیقات آلمان در چند ماه اخیر نشان داد که آقای برودتسکی به امور لجستیک تیم ترور مبحوح، از جمله دستیابی این تیم به گذرنامه‌های خارجی کمک کرده است.

خانم مونیکا لواندووسکی، سخنگوی دادستانی لهستان نیز تأیید کرده است که آقای برودتسکی روز ششم ژوئن برای ادامه حبس، به دادگاه برده شده، و قاضی رأی داده است که این اسرائیلی را می‌توان تا چهل روز دیگر برای تحقیقات، در بازداشت نگاه داشت.

به نوشته اشپیگل و خبرگزاری فرانسه، دادستانی آلمان از دادستانی لهستان پرسیده است که تا چه مدت دیگر این مظنون را نگاهداری می‌کند زیرا آلمان نیز در انتظار تحقیقات از اوست.

اشپیگل نوشته است که اسرائیل از لهستان خواسته بود که آقای بردوتسکی را به آلمان تحویل ندهد، اما وزارت خارجه اسرائیل تنها به اشپیگل گفته است که «از دستگیری آقای برودتسکی در لهستان با خبر است و او همانند هر شهروند دیگر از کمک کنسولی اسرائیل برخوردار است»، اما این وزارتخانه مطلب دیگری اضافه نکرده است.

اسرائیل با لهستان و آلمان مناسبات بسیار نزدیکی دارد.

تا کنون در رابطه با سوءقصد به جان مبحوح، بریتانیا دو دیپلمات اسرائیلی را اخراج کرده، استرالیا نیز یک دیپلمات اسرائیل را اخراج کرد، و ایرلند نیز اعلام کرده است که به زودی یک دیپلمات اسرائیلی را اخراج خواهد کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، خانواده رهبر کشته شده حماس با صدور بیانیه‌ای ضمن خرسندی از دستگیری این اسرائیلی در لهستان، خواهان «سرعت عمل دوبی» برای تحویل گرفتن این فرد و محاکمه او در دوبی شد.
XS
SM
MD
LG