لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ۸۹


به دنبال اجرای طرح برخورد با بدحجابی که پیشتر بر پوشش مردان و زنان ایرانی متمرکز شده بود دولت درصدد است تا این طرح را به مدل مو نیز گسترش دهد، چنانکه روزنامه‌های مردمسالاری و تهران امروز از «طراحی و تأیید مدل‌های مو» برای پسران جوان از سوی وزارت ارشاد اسلامی خبر داده‌اند.

روزنامه تهران امروز در این خصوص نوشته « مدل‌های موی ایرانی برای جوانان که به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده بیستم تیر همزمان با روز عفاف و حجاب رونمایی می‌شود».

این روزنامه با تأکید براینکه «طرح حجاب و عفاف یکی از طرح‌هایی است که به شدت از سوی مسئولان مربوطه پیگیری می‌شود» نوشته است، «برای جلوگیری از اشاعه مدل‌های غیرمتعارف و ترویج فرهنگ اسلامی » وزارت ارشاد اسلامی با همکاری یک مؤسسه و دانشگاه تهران این مدل‌های مو «مطابق با الگوهای اسلامی و ایرانی را ارائه می‌کند».

روزنامه مردمسالاری نیز همزمان از قول رئیس جشنواره حجاب و عفاف نوشته است «تأیید وزارت ارشاد به منزله این است که ما می‌توانیم از این مدل‌های مو ژورنال منتشر کنیم و به این ترتیب با تهاجم فرهنگی غرب مقابله کنیم».

رئیس جشنواره حجاب و عفاف همچنین گفته که مدل‌های مو مطابق با موازین اسلامی برای زنان نیز طراحی شده که در آینده برای استفاده در آرایشگاه‌ها ارائه خواهد شد.

وی همچنین تأکید کرده که به زودی طی مراسمی از آرایشگرانی که فرهنگ حجاب و عفاف را در آرایشگاه رعایت می‌کنند و مشتریان خود را امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و همچنین آرایشگرانی که از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان هستند» به عنوان آرایشگر برتر تقدیر خواهد شد.

روزنامه تهران امروز نیز با تأکید براینکه «طرح حجاب و عفاف محدود به زنان نیست و دوره‌ای به مدل آرایش مو، نوع و مارک لباس پسران هم ایراد گرفته می‌شود» نوشته است که دولت محمود احمدی‌نژاد علاوه بر طراحی مدل مو و لباس برای مردان و زنان جوان، به‌دنبال اجرای طرح حجاب و عفاف در دستگاه‌های دولتی از جمله در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی است.

بازتاب ورود آیت‌الله خامنه‌ای به جدال دولت و دانشگاه آزاد اسلامی

اغلب روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۵ تیرماه خبر ورود آیت‌الله خامنه‌ای به جدال دولت و دانشگاه آزاد اسلامی را منتشر کرده و از جمله روزنامه جام جم خبر داده که رهبر جمهوری اسلامی در احکام جداگانه‌ای خطاب به رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرده که «فعلاً از وقف دانشگاه آزاد اسلامی و هرگونه اقدام مبتنی بر اساسنامه جدید مصوب دانشگاه آزاد خودداری شود».
به نوشته این روزنامه آیت‌الله خامنه‌ای این دستور را در دو نامه جداگانه خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی و محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و تأکید کرده که «از آنجا که مجادلات پیرامون دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگوهای ملال‌انگیز و غیرلازمی را بر مناسبات برخی از مسئولان تحمیل کرده و اختلافات ملال‌انگیزی در مورد مسائل دانشگاه آزاد اسلامی پیش آمده» هر دو طرف باید اقدامت خود درباره این دانشگاه را متوقف کنند.

روزنامه تهران امروز نیز از نامه آیت‌الله خامنه ای به عنوان «حکم حکومتی» نامبرده و نوشته است که «بدین ترتیب به نظر می‌رسد با حکم حکومتی مقام رهبری، پرونده مجادلات پیچیده دانشگاه آزاد به‌طور موقت بسته شود».

این روزنامه همچنین با اشاره به اینکه «در هفته‌های اخیر، چهار طیف مختلف درباره وضعیت دانشگاه آزاد فعال بودند» از صف‌آرایی دو طیف حامی دانشگاه آزاد و حامی دولت در مجلس شورای اسلامی، و صف‌آرایی دو طیف حامی شورای عالی انقلاب فرهنگی و حامی عبدالله جاسبی رئیس فعلی دانشگاه آزاد در خارج از مجلس خبر داده و نوشته است که «در حال حاضر و با صدور حکم حکومتی مقام رهبری، اگرچه این تلاش‌ها معوق مانده است ولی بعید به نظر می‌رسد که طرفین ماجرا، از پیگیری‌های خویش برای پایان دادن این ماجرا به سود خویش صرف‌نظر کنند».

روزنامه کیهان که تاکنون از دولت برای در اختیار گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی حمایت می‌کرد در شماره سه‌شنبه خود با انتشار یادداشتی دخالت آیت‌الله خامنه‌ای در جدال دولت و دانشگاه آزاد را «مثل همیشه هوشمندانه» توصیف کرده است.

به نوشته این روزنامه «ماجرا به این دو دستور ختم نمی‌شود، بلکه حضرت آقا بررسی درباره امکان شرعی و قانونی وقف دانشگاه آزاد را نیز به هیئتی از متخصصان فقهی و حقوقی سپردند که تصمیم نهایی درباره دانشگاه آزاد و چالش میان هیئت مؤسس دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی موکول به ارائه نظر هیئت یاد شده خواهد بود».

این روزنامه با ادعای اینکه «ماجرای دانشگاه آزاد سوژه‌سازی برای عملیات روانی دشمنان بیرونی» است نوشته که آقای خامنه‌ای «در اقدام هوشمندانه خویش صورت مسئله را از آنچه مورد نیاز دشمن بود به آنچه واقعاً باید باشد تغییر داد».

حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان، همچنین به برخی جزئیات از حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی را در یادداشت خود اشاره کرده و نوشته که رهبر جمهوری اسلامی در نامه ارسالی خود «بر حق شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصمیم‌گیری نسبت به دانشگاه‌های کشور» تأکید کرده است.

جزئیاتی از قیمت آرد، نان، بنزین، آب و برق پس از حذف یارانه‌ها

روزنامه کیهان در تیتر اول روز سه‌شنبه خود جزئیاتی از حذف یارانه گندم و نان، بنزین، آب و برق را منتشر کرده و نوشته است که وزرای نفت، نیرو، بازرگانی و رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت روز دوشنبه آخرین وضعیت اجرای طرح حذف یارانه‌ها را اعلام کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه وزیر بازرگانی از طرح این وزارت خانه برای آزادسازی قیمت گندم به هرکیلو ۲۷۰ و آرد به هر کیلو ۳۰۰ تومان خبر داده و گفته است که همزمان با آغاز حذف یارانه گندم قیمت نان نیز افزایش خواهد یافت.

مهدی غضنفری برنامه دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان در زمان جهش قیمت‌ها ناشی از حذف یارانه‌ها را تشدید بازرسی عنوان کرده و گفته است که «ما برای آن مقطع که به لحاظ روانی قیمت‌ها جهش پیدا می‌کنند طرح تشدید بازرسی‌ها را اجرا می‌کنیم».

وزیر نیرو و نفت نیز به نوشته کیهان از حذف یارانه برق، آب و بنزین خبر داده‌اند، اما مجید نامجو وزیر نیرو با تأکید بر اینکه «وزارت نیرو بسته تغییرات قیمتی آب و برق در راستای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به کارگروه طرح تحول اقتصادی ارائه داده» گفته است با اینکه می‌دانیم این کارگروه با قیمت‌های تعیین شده موافق است اما نمی‌تواند قیمت‌های جدید در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

کیهان همچنین نوشته که رویانیان مدیر ستاد حمل و نقل و مصرف سوخت کشور نیز گفته که قیمت بنزین از ابتدای مهرماه ۸۹ با قیمت نیمه یارانه‌ای و کمتر از ۹۰۰ تومان در هر لیتر خواهد بود اما پس از آن یارانه بنزین به کلی حذف می‌شود.

توقیف نشریه «مدینه گفت‌وگو» در استان مرکزی

روزنامه خراسان خبر داده که هیئت نظارت بر مطبوعات در جلسه ۱۴ تیرماه خود دو هفته‌نامه «مدینه گفت‌وگو» در استان مرکزی را به دلیل آنچه این هیئت «افترا به مقامات و نهادهای کشور و پخش شایعات و مطالب خلاف واقع» خوانده، توقیف کرده است.

به نوشته خراسان بنابر اعلام دبیرخانه هیئت نظارت، مستقر در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی، نشریه «نسیم بیداری» نیز از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات به‌ «افترا به مقامات کشور و ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه» متهم شده و ضمن دریافت تذکر به دادگاه معرفی شده است.

روزنامه خراسان همچنین نوشته است که هیئت نظارت به دو نشریه «رزم‌آور» و «دنیای کاراته» که مطاب ورزشی منتشر می کنند نیز به‌دلیل «پرداختن به موضوع عرفان‌های کاذب و اندیشه‌های ساختگی برخلاف موازین اسلامی بدون نفی منطقی و کارشناسانه آنها» تذکر داده است.

روز دوشنبه نیز روزنامه‌ها از سؤال برخی از نمایندگان مجلس از وزیر ارشاد اسلامی درباره اعمال فشار بر مطبوعات از طریق توقیف و تذکر پیاپی خبر داده و البته نوشته بودند که معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی ضمن دفاع از تذکر و توقیف مطبوعات گفته که «روزنامه‌های حامی نظام به خاطر این تذکرها از وزارت ارشاد اسلامی تشکر هم می‌کنند».

اجباری شدن حضور نماینده حراست در سفرهای اساتید دانشگاه

روزنامه دنیای اقتصاد از ابلاغ بخشنامه‌ای با عنوان «الزام حضور نماینده حراست در سفرهای خارجی و گروهی هیئت‌علمی ‌دانشگاه‌ها» از سوی وزارت علوم خبر داده و نوشته که با این بخشنامه «مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری حضور نماینده حراست مرکزی را در سفرهای گروهی اعضای هیئت علمی‌دانشگاه‌ها الزامی‌اعلام کرده است».

به نوشته این روزنامه، این بخشنامه به دستور کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت احمدی‌نژاد، و خطاب به حراست مرکزی این وزارتخانه صادر و در آن تأکید شده که « با عنایت به لزوم رعایت تمهیدات امنیتی در سفرهای گروهی اعضای هیئت علمی ‌به خارج از کشور، حسب نظر مقام محترم وزارت مقتضی است دستور فرمایید هرگونه سفر گروهی اعضای هیئت علمی‌به خارج از کشور با هماهنگی قبلی حراست مرکزی این وزارت صورت گرفته و حضور نماینده یا نمایندگان حراست مرکزی در کلیه سفرها الزامی‌است».

هماهنگی با حراست و حضور اجباری نماینده حراست در سفرهای استادان دانشگاه به دنبال انتشار اخباری در خصوص پناهندگی برخی از استادان و به ویژه دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر از سوی دولت اجباری اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG