لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ۲۱ مهرماه ایران


روزنامه اعتماد از هشدار رئیس فراکسیون خط امام مجلس نسبت به بلاتکلیفی بازداشت‌شدگان خبر داده و از قول وی نوشته است که «ماه عسل لاریجانی در قوه قضاییه به پایان رسیده است».

به نوشته این روزنامه محمدرضا تابش با انتقاد از تحت تعقیب قرار نگرفتن متهمان بازداشتگاه کهریزک گفته «معتقدیم دیگر دوران ماه عسل رئیس قوه قضائیه تمام شده و ایشان باید پاسخگوی برخی مسائل باشند».

آقای تابش همچنین گفته است که «ما در همین راستا نامه‌ای به آقای آملی لاریجانی دادیم، اما در حالی که در اسلام حتی به جواب سلام سفارش شده، ما جواب هیچ یک از پیگیری‌ها و نامه‌های خود را تاکنون نگرفته‌ایم».

رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس همچنین گفته که چطور است که متهمان کهریزک که وجدان جامعه را آزار داده و دنیا را متحیر کرده‌اند و ضربه بسیار مهلکی به انقلاب زده‌اند هنوز تحت پیگرد قرار نگرفته و خبری از محاکمه و اعلام اسامی آنها نیست، اما افرادی که پیش از این مسندهای دولتی داشته و بعضاً از نمایندگان خوشنام دوره‌های گذشته بوده‌اند با آنکه بازجویی آنها تمام شده هنوز بلاتکلیفند، و همچنان در بازداشت هستند.

تغییرات گسترده در وزارت خارجه

روزنامه جام جم، تغییرات گسترده در وزارت امورخارجه مورد توجه قرار داده و از تغییر سخنگوی وزارت خارجه، و برخی دیگر از معاونان ارشد این وزارتخانه خبر داده است.

این روزنامه نوشته است، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه نشست روز دوشنبه خود با خبرنگاران را آخرین نشست در این مقام عنوان کرده و گفته است که «تا زمان انتخاب سخنگو، متکی خود کار اطلاع‌رسانی را به عهده خواهد داشت».

جام جم همچنین خبر داده که کار ‌بررسی گزینه‌های مختلف برای تصدی معاونت‌های وزارت امور خارجه تقریباً ‌نهایی شده و دست‌کم احکام هفت معاون وزیر بر مبنای تجربیات و سوابق کاری آنها برای امضا روی میز وزیر قرار دارد.

به نوشته این روزنامه محمدرضا شیبانی به سمت معاون خاورمیانه و کشورهای مشترک‌المنافع، و علی آهنی به سمت معاون اروپای این وزارتخانه منصوب می‌شوند و معاونت‌های آمریکا، ‌حقوقی، ‌بین‌الملل، اداری و مالی و معاونت افریقا و معاونت آموزش و پژوهش از جمله دیگر معاونت‌های وزارت خارجه ایران است که به نوشته جام جم افراد جدیدی برای مدیریت آنان منصوب می‌شوند.

قتل عام ۱۳ هزار و ۵۰۰ درخت «بلوط زار دنا»

روزنامه همشهری گزارش داده که خسارت ناشی از قطع ۱۳ هزار و ۵۰۰ درخت در «بلوط زار دنا» علاوه بر خسارت عظیم زیست محطیی بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است.

به نوشته این روزنامه «قتل عام بلوط زار دنا اگر بدترین فاجعه زیست‌محیطی سال‌جاری نباشد یکی از بدترین فجایع زیست‌محیطی دهه اخیر است که بر اثر عوامل مختلف رقم خورده است».

همشهری از قول نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نوشته است که «ظاهراً خط لوله گاز در این منطقه منجر به قطع این درختان شده که البته در مورد تعداد آنها نظرات مختلفی از ۴ هزار تا ۱۴ هزار اصله درخت وجود دارد؛ اما این تعداد ولو حداقل آن هم باشد یک فاجعه‌ زیست‌محیطی است که متأسفانه در اثر بی‌مسئولیتی و بی‌توجهی مسئولان خط لوله‌گاز نسبت به محیط‌زیست صورت گرفته است».

این روزنامه نوشته که در ارزیابی‌های اولیه از قطع درختان بلوط در دنا خسارت آن یک میلیارد اعلام شده بود اما اکنون معلوم شده که ارزیابی اعلام شده اشتباه بوده و ۲۱۰ میلیارد تومان خسارت قتل عام درختان برای عبور خطوط لوله گاز است.

تعویق مجدد ارائه گزارش کمیته ویژه مجلس

روزنامه خراسان به نقل از یک عضو مجلس گزارش داده که «قرائت گزارش کمیته ویژه مجلس درباره حوادث بار دیگر به تعویق افتاده است».

به نوشته این روزنامه «کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات، قرار بود هفته گذشته گزارش عملکرد و بررسی‌های خود را به نمایندگان ارائه دهد اما قرائت این گزارش به تأخیر افتاده و فرهاد تجری عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفته است «نمی‌توانم زمان دقیقی را برای قرائت این گزارش اعلام کنم».

روزنامه خراسان نوشته که آقای تجری پیش از این ارائه این گزارش را منوط به برگزاری نشست مشترکی با کمیته دستگاه قضایی در این زمینه کرده بود اما پس از دیدار عصر روز یکشنبه با آقایان محسنی اژه‌ای، رئیسی و خلفی اعضای کمیته سه نفره رئیس قوه قضاییه برای بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان از تعویق کلی در ارائه گزارش کمیته ویژه مجلس خبر داده است.

ادامه پلمپ دو انجمن با پرونده ناموجود و شاکی غایب

روزنامه سرمایه تداوم پلمپ انجمن صنغفی روزنامه‌نگاران ایران و انجمن دفاع از حقوق زندانیان را مورد توجه قرار داده و نوشته است که با گذشت دو ماه از پلمب شبانه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به وسیله افرادی که خود را نماینده دادستانی تهران نامیده بودند و گذشت یک ماه از پلمب انجمن دفاع از حقوق زندانیان، وکلا، دبیر و رئیس این دو انجمن هنوز از این سازمان به آن نهاد در رفت و آمد هستند تا «شاکی» و «پرونده» خود را پیدا کنند.

بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که هفته پیش از خروج قانونی او به مقصد دوبی نیز جلوگیری به عمل آمد، به روزنامه سرمایه گفته که «هنوز نمی‌دانیم شاکی کیست. هیچکس پلمب انجمن را بر عهده نمی‌گیرد.»

فریده غیرت رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان نیز به این روزنامه گفته که «با مراجعه ما به دادستانی، اعلام می‌کنند پرونده‌ای در آنجا وجود ندارد و به دادگاه انقلاب مراجعه کنید. در مراجعه به دادگاه انقلاب نیز با این پاسخ مواجه شدیم که پرونده در آنجا هم وجود ندارد. به این ترتیب ما به وسیله یک پرونده ناموجود، بیش از یک ماه است که پلمب شده‌ایم.»
XS
SM
MD
LG