لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

حضور پرشمار معترضان در راهپیمایی روز قدس


تظاهرات معترضان در روز جهانی قدس در تهران
تظاهرات معترضان در روز جهانی قدس در تهران
به رغم هشدارهای داده شده درباره برگزاری تجمعات اعتراضی همزمان با برگزاری راهپیمایی روز قدس، از تهران و دیگر شهرهای ایران خبر می‌رسد که حامیان جنبش سبز و معترضان به نتایج انتخابات بار دیگر با حضور پرشمار در خیابان‌ها دست به تظاهرات زده‌اند.

یک شاهد عینی که در حوالی میدان ولی عصر تهران حضور داشت، به رادیو فردا گفت که جمعیت عظیمی که برای تمایز از سایر تظاهرکنندگان نمادهای سبز به همراه داشتند، در محدوده خیابان کریمخان زند و میدان ولی‌عصر تجمع کرده‌اند و تقریباً این محدوده سبزپوش شده است.

هسته اولیه تجمع قبل از شروع به راهپیمایی در میدان انقلاب اصفهان

این شاهد عینی از حضور مهدی کروبی نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری در میان تجمع‌کنندگان در خیابان کریم‌خان خبر داد.

گزارش دیگر شاهدان عینی همچنین حاکی از حضور اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در راهپیمایی روز قدس است و بر اساس گزارش پارلمان نیوز، سایت خبری فراکسیون خط امام مجلس، محمد خاتمی در حین شرکت در راهپیمایی مورد حمله گروه‌های فشار قرار گرفته است.

پارلمان‌نیوز رهبر گروه حمله‌کننده به محمد خاتمی را ابوالفضل شریعتمداری فرزند مدیرمسئول کیهان عنوان کرد و نوشت که این ماجرا با مداخله به موقع نیروهای ضد شورش ختم شده اما پس از آن محمد خاتمی مجبور به ترک راهپیمایی روز قدس شده است.

همچنین خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس از حضور دهها هزار نفر از حامیان میرحسین موسوی در مراسم روز قدس خبر داده‌اند؛ این خبرگزاری‌ها به نقل از شاهدان عینی درگیری‌های پراکنده و چند مورد دستگیری را نیز گزارش کرده‌اند.

پیش از این مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات و همچنین محمد خاتمی رئیس جمهوری دوران اصلاحات، اعلام کرده بودند که چون هر سال در راهپیمایی روز قدس حضور خواهند یافت.

اکبر هاشمی رفسنجانی هم به زغم آنکه پس از ۲۵ سال برگزاری نماز جمعه روز قدس، از اقامه نماز جمعه امسال منع شده است، در بیانیه‌ای با توصیف روز قدس به عنوان روز «بيدارباش به غفلت زدگان»، از مردم خواسته بود که در این مراسم شرکت کنند.

شاهد عینی حاضر در میدان ولی عصر همچنین تأیید کرد که گروه‌های سازمان‌یافته اما کم‌شماری از طرفداران دولت در این منطقه حضور دارند و معترضان در این تجمع شعارهایی را فریاد می‌زنند که عمدتاً در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز اعتراضی در ماه‌های گذشته مورد استفاده بوده است.

تجمع‌کنندگان همچنین پلاکاردهایی با مضمون محکومیت جرم و جنایت در سراسر جهان و شعارهایی از قبیل «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و «دولت کودتا استعفا استعفا» در دست دارند.

بر اساس گفته‌های این شاهد عینی، تجمع‌کنندگان همچنین شعارهایی در حمایت از دو نامزد معترض انتخابات و دو مرجع تقلید حامی معترضان، آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی، سر داده‌اند.

این شاهد عینی به رادیو فردا گفت که در محدوده خیابان کریمخان و میدان ولی‌عصر، نیروهای انتظامی حضور دارند اما تنها نظاره‌گر این تجمع هستند و برخوردی با تجمع‌کنندگان صورت نگرفته است.

یک شاهد عینی دیگر هم تأکید کرد که تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پارچه‌های و بادکنک‌های سبز، شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی و جنبش سبز ایران سر داده‌اند.

این شاهد عینی تأیید کرد که درگیری‌های پراکنده‌ای در حوالی میدان ولی‌عصر بین معترضان و نیروهای بسیجی شرکت‌کننده در راهپیمایی رخ داده است اما فضای میدان ولی عصر در کل فضای آرامی است.

از میدان انقلاب تهران هم گزارش می‌رسد که درگیری‌هایی بین معترضان و نیروهای بسیجی حاضر در این محدوده رخ داده است.

سایت آینده از سایت‌های خبری منتقد نیز گزارش کرده است که از حضور حامیان میرحسین موسوی در میدان انقلاب جلوگیری به عمل آمده است.

فضای امینتی در مشهد و شیراز

از مشهد هم گزارش می‌رسد که فضای اطراف حرم امام رضا، محل برگزاری تجمع روز قدس، به شدت امنیتی است.

یک شاهد عینی در این مورد به رادیو فردا گفت که میدان ۱۵ خرداد به طرف حرم تحت محاصره نیروهای ضدشورش بوده و افراد مسلح بر پشت بام‌های این منطقه مرکزی شهر مشهد حضور داشته‌اند.

این شاهد عینی شمار نیروهای ضد شورش را با تظاهرکنندگان برابر توصیف کرد و گفت که هر کس با نماد سبز در راهپیمایی مشهد حضور داشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شد.

علاوه بر این یک شاهد عینی در شیراز به رادیو فردا گفت که در خیابان ملاصدرا، میدان نمازی، میدان دانشجو و خیابان ارم مأموران امنیتی و لباس شخصی‌ها استقرار داشتند.

این شاهد عینی همچنین از وقوع درگیری‌های پراکنده در چهارراه پارامونت شیراز خبر داد و افزود که شماری از حاضران در این منطقه بازداشت شده‌اند.

وی همچنین گفت که مأموران امنیتی در مراسم امسال در شیراز به باتوم و دیگر تجهیزات ضد شورش مجهز بوده‌اند.

گزارش‌های دیگری هم از تجمعات مشابه در شاهد شهرهای ایران دریافت شده است. در تهران پس از قرائت بیانیه پایانی راهپیمایی روز قدس، محمود احمدی‌نژاد سخنران این مراسم، به سخنرانی در محل دانشگاه تهران پرداخت.
XS
SM
MD
LG