لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

نارضایتی آمریکا از بیانیه اتحادیه اروپا در مورد بیت‌المقدس


مسجد‌الاقصی (راست) از نمادهای تاریخی بیت‌المقدس
مسجد‌الاقصی (راست) از نمادهای تاریخی بیت‌المقدس
با وجود خشنودی عمیق فلسطینی‌ها و کشورهای عرب از بیانیه اتحادیه اروپا در این زمینه که بیت‌المقدس پایتخت مشترک اسرائیل و کشور آتی فلسطین باشد، آمریکا از این مصوبه ابراز ناخرسندی کرده است.

بیانیه اتحادیه اروپا رضایت نسبی اسرائیل را فراهم کرده و اما ایالات متحده تأکید کرده است که سرنوشت این شهر باستانی و چند هزارساله باید تنها در مذاکرات صلح نهایی تعیین شود.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است که «سیاست واشنگتن روشن است و تمامی مسائل مربوط به اورشلیم باید در مذاکرات مستقیم میان خود طرفین به راه حل برسد».

مصوبه سه‌شنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در پی نشست دو روزه آنان در بروکسل، نسخه تعدیل شده طرحی است که سوئد آن را تهیه کرده بود.

در طرح سوئد تنها از شرق بیت‌المقدس به عنوان پایتخت کشور آتی فلسطین نام برده شده بود اما در پی مخالفت گروهی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در مصوبه نهایی از بیت‌المقدس به عنوان پایتخت مشترک اسرائیل و کشور آتی فلسطین یاد شده است.

مصوبه اتحادیه اروپا همچنین تأکید کرده است که «اقدامات اسرائیل در قبال شرق اورشلیم و شهرک‌سازی‌ها برای اسکان اسرائیلی‌ها در این بخش، و لغو مجوز سکونت فلسطینی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد».

اسرائیل در واکنش خود با رضایت نسبی از این مصوبه، تأکید کرد که اتحادیه اروپا طرح «افراطی و خطرناک» سوئد را رد کرد. با وجود این، به گزارش تارنمای خبری وای نت، دولتمردان اسرائیلی انتقاد شدید از سوئد را تکرار کرده و گفته‌اند که «این رفتار سوئد را از یاد نخواهند برد».

در مقابل تشکیلات خود گردان فلسطینی با بیان «خشنودی عمیق» از این مصوبه، تأکید کرده است که «شورای امنیت باید با حمایت از این گام مهم، موجبات استقلال فلسطین را فراهم کند».

سلام فیاض، نخست وزیر دولت خود گردان، گفت که «با این گام فوق‌العاده مهم، جامعه جهانی برای پایان دادن به اشغال سرزمین‌های اشغال شده سال ۱۹۶۷ و شرق بیت‌المقدس مسئولیت نشان داده، و این تصمیم به فلسطینی‌ها امکان می‌دهد که کشور مستقل خود را برپا کنند».

تشکیلات فلسطینی همچنین اعلام کرده است که از این پس در مراجعات خود به نهادهای جهانی، از جمله در شکایات علیه اسرائیل به دادگاه‌های بین‌المللی، به این مصوبه اتحادیه اروپا استناد خواهد کرد.

اردن که تا سال ۱۹۶۷ قیمومیت شرق بیت‌المقدس را در دست داشت، از تصمیم اتحادیه اروپا استقبال کرد و با توصیف آن به عنوان «سیاستی بسیار مهم و بارز»، خواهان تلاش جدی برای اجرای آن و استقلال هر چه زودتر کشور فلسطین شد.

با این حال تصمیم اروپا چندان برای سازمان حماس دلگرم‌کننده نبوده است. سامی ابوزهری سخنگوی حماس در غزه گفت: «هرچند اتحادیه اروپا در ایجاد توازن (در برابر آمریکا) در قبال خاورمیانه وزنه مهمی است، اما این مصوبه نیز خواسته‌های فلسطینی‌ها را تأمین نمی‌کند.».

اسرائیل در جنگ «شش روزه» سال ۱۹۶۷ بر شرق بیت‌المقدس مسلط شد، و از آن زمان از «یک پارچگی» شهر سخن می‌گوید و تأکید می‌کند که «آرزوی چند هزار ساله یهودیان برای نیایش در دیوار ندبه عملی شده است».

«دیوار ندبه»، آخرین بازمانده از «بیت‌المقدس اول و دوم یهودیان» در شرق اورشلیم، و در جوار مساجد عمر و الاقصی قراردارد.

دولت‌های اسرائیل در ۴۲ سال اخیر تأکید کرده‌اند که «اورشلیم یک پارچه» پایتخت جاودان و غیر قابل تقسیم اسرائیل است.

حدود نیمی از جمعیت بیت‌المقدس را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند که برخلاف فلسطینی‌های کرانه باختری و غزه، شناسنامه اسرائیلی دارند.

شناسنامه اسرائیلی به آنها اجازه زندگی، رفت و آمد، کار، بیمه بهداشتی اسرائیلی و مقرری ماهیانه بیکاری می‌دهد اما آنها در انتخابات فلسطینی رأی می‌دهند. با وجود شناسنامه، آنها گذرنامه اسرائیلی ندارند.

مصوبه اتحادیه اروپا دراعلام شرق بیت‌المقدس به عنوان پایتخت کشور آتی فلسطین، دستاوردی تاریخی برای محمود عباس محسوب می‌شود هرچند که او در روزهای اخیر بار دیگر تأکید کرده است که تمایلی به ادامه رهبری تشکیلات فلسطینی ندارد و دیگر نامزد این مقام نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG