لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

بازداشت رکسانا صابری؛ «هنوز اتهامی معین نشده است»


رکسانا صابری
رکسانا صابری
رکسانا صابری خبرنگار آزاد ایرانی-آمریکایی که با شبکه‌هایی همچون شبکه رادیویی ان پی آر و بی بی سی همکاری داشته، بیش از یک ماه است که در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.

سخنگوی قوه قضائیه و همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست‌های خبری هفته گذشته خود، موضوع بازداشت خانم صابری را تأیید کرده‌اند و گرچه در این گفته‌ها به این نکته اشاره شده که خانم صابری از سال ۸۵ در ایران مجوز فعالیت نداشته است، اما هنوز دلیل بازداشت وی رسماً اعلام نشده است.

این مسئله با واکنش نهادهای مدافع حقوق و آزادی‌های مدنی در داخل و خارج از ایران مواجه شده است. تا کنون مقام‌های آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز از این اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران به شدت انتقاد کرده‌اند.

خانم صابری بامداد یکشنبه توانست با عبدالصمد خرمشاهی وکیل مدافع خود در دادگاه انقلاب دیدار کند. در گفت‌وگو با رضا صابری پدر رکسانا از آخرین وضعیت دخترش جویا شده‌ایم.

رضا صابری می‌گوید: «وکیلی که برای رکسانا انتخاب کرده بودیم امروز در دادگاه با او ملاقات کرده بود. وکیلش گفت وقتی دیدم، حالش خوب به نظر نمی رسید. بعد کمی با او صحبت کرده بود و گفته بود که تلاش می کنیم که آزاد شود، یک مقدار حالش بهتر شد. گفته بود که دو سه تا کتاب برایش بیاورد. با وکیل بیشتر نتوانستم صحبت کنم.

رادیوفردا: خانم صابری الان کجا نگهداری می‌شود و وضعیت خودش را برای وکیلش شرح داده است؟

می خواستم اینها را بپرسم. سه چهار بار تلفن کرده ایم و هردفعه تلفن را قطع کردند. جزئیات را نتوانستم بگیرم. اما اینکه در زندان اوین است و در بخش عمومی نیست و کسی نمی تواند ملاقاتش کند. اولین بار بود که بعد از دستگیری وکیل توانست با او تماس بگیرد.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی پس از دستگیری خانم صابری عنوان کرده اند که خانم صابری بدلیل اینکه بصورت غیرقانونی در داخل ایران فعالیت خبری انجام می داده، دستگیر شده. در صورتی که آنطور که شما عنوان کرده بودید رکسانا در تماسی که با شما داشته گفته که او را به خاطر یک شیشه شراب گرفته‌اند.

اینها معتبر نیست. موضوع شراب که اینها می‌گویند مسلماً دروغ بود. فقط برای اینکه دلیلی الکی بگویند. اینکه غیرقانونی بوده مسلم نیست. اینها هنوز اتهامش را معین نکرده‌اند. از نظر ما کاری نکرده که غیرقانونی باشد. بعد از اینکه جواز را از او گرفته بودند، نشسته بود و درباره ایران تحقیق می‌کرد. اینهم چیز غیرقانونی نیست.

در این مدت رکسانا تماسی با شما یا مادرش داشته؟

بعد از دهم فوریه هیچ تماسی با ما نداشت. تا حالا هم وکیل دو سه بار رفته بود آنجا نمی توانست ملاقات کند.

دلیل اینکه وکیل نتوانسته بود ملاقات کند چه بود؟

دفعه اول که رفته بود به زندان اوین گفته بودند اینجا نیست. دفعه دوم با نامه‌ای از دادستان رفت، گفته بودند باید یک نامه دیگر از قاضی دادگاه انقلاب بیاورد. که همانجا به او گفته بودند که فردا به دادگاه بیا و همینجا او را ببین.
XS
SM
MD
LG