لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

رکسانا صابری: زیر فشار به جاسوسی اعتراف کردم


رکسانا صابری پس از بازگشت به ایالات متحده در ۲۲ می ۲۰۰۹
رکسانا صابری پس از بازگشت به ایالات متحده در ۲۲ می ۲۰۰۹
رکسانا صابری، روزنامه‌نگار آزاد که به تازگی پس از آزادی ایران از زندان به آمریکا بازگشته است، در مصاحبه اخير خود با شبکه راديويی سراسری آمريکا می‌گويد که در زندان تحت فشار و شکنجه روانی بوده است.

وی به این شبکه رادیویی گفته است که بازجويان وزارت اطلاعات ايران او را مجبور به اعترافات دروغين کردند.

اين خبرنگار ايرانی - آمريکايی در بهمن ماه سال گذشته در تهران بازداشت شد و مقامات ایرانی در ابتدا با تأیید بازداشت او بدون اشاره به اتهام وی گفتند که خانم صابری از سال ۸۵ مجوز فعالیت خبری در ایران نداشته است.

با این حال پس از مدتی خانم صابری به جاسوسی برای ايالات متحده متهم شد و مقام‌های قضايی نیز اعلام کردند که رکسانا صابری، خود به جاسوس بودنش اعتراف کرده است.

پس از آن در فروردین ماه ۸۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در جلسه بدوی، وی را به ۸ سال زندان محکوم کرد. حکمی که با اعتراض‌ها و واکنش‌های گسترده جهانی مواجه شد.

اما با تشکیل دادگاه تجديد نظر و استماع دوباره دفاعیات رکسانا و وکلای مدافعش، حکم ۸ سال زندان او را به دو سال زندان تعليقی تغيير داد و در اواخر ارديبهشت ماه امسال وی از زندان آزاد شد. خانم صابری پس از آزادی اجازه يافت از ايران خارج شود و از طريق وين به آمريکا بازگشت.

خانم صابری برای نخستين بار پس از آزادی از زندان، با ان پی آر- شبکه راديويی سراسری آمريکا مصاحبه کرده‌است. وی در اين گفت‌وگو داستان بازداشت شدن خود را بازگو می‌کند.

رکسانا صابری می‌گويد که مأموران امنيتی او را در بهمن سال گذشته در منزلش در تهران بازداشت کرده و مستقيماً به زندان اوين بردند.

او می‌گويد که در روزهای اول، چهار بازجو او را با چشمان بسته و رو به ديوار بازجویی کردند و تنها پس از ۱۱ روز به او اجازه داده شد که به پدرش تلفن کند. با این حال او را مجبور کردند به پدرش بگويد که محل بازداشتش را نمی‌داند و به دليل خريد شراب دستگير شده است.

به گفته رکسانا صابری، مأموران امنیتی اورا تهديد کردند که اگر به جاسوسی اعتراف نکند، به ۱۰ تا ۲۰ سال زندان محکوم خواهند شد.

خانم صابری به ان پی آر می‌گويد که بازجويان همچنین بارها وی را به مجازات اعدام تهديد کرده‌اند و وی برای حفظ زندگی خود و در زير فشار مجبور شده است که به اتهام جاسوسی اعتراف کند.

این خبرنگارایرانی- آمریکایی ادامه می‌دهد: «ولی من بعداً اعترافاتم را پس گرفتم و اين موجب خشم دادستان شد. دادستان به جای اينکه مرا آزاد کند پرونده‌ام را به دادگاه فرستاد و من به ۸ سال زندان محکوم شدم.»

مقامات جمهوری اسلامی خانم صابری را متهم کرده‌اند که نسخه‌ای از يک مدرک محرمانه را تهيه کرده بود.

رکسانا صابری در این مورد هم توضیح می‌دهد که «اين مدرک را در يک مرکز تبادل نظر دولتی ديدم و آن را کپی کردم . ولی اين مدرک محرمانه نبود و مهر محرمانه نداشت. اطلاعات موجود درآن نیز قبلاً بارها منتشر شده بود.»

اين خبرنگار ايرانی- آمريکايی در این مصاحبه گفته است که تجربيات چند ماهه خود در زندان را به شکل يک کتاب منتشر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG