لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

ریابکوف: روسیه قرارداد فروش اس ۳۰۰ به ایران را عملی خواهد کرد


سرگئی ریابکوف؛ معاون وزیر خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف؛ معاون وزیر خارجه روسیه
معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید کشورش به قرارداد فروش موشک‌های دفاعی پیشرفته اس ۳۰۰ به ایران احترام می‌گذارد و آن را عملی خواهد کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیرخارجه روسیه، «تمرکز بر درخواست از روسیه برای خودداری از فروش اس ۳۰۰ به ایران» را کاری نادرست نامید.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، آقای ریابکوف جمعه در مسکو گفت که نباید این درخواست را به مسئله اصلی درقبال ایران تبدیل کرد. با وجود این، معاون وزیر خارجه روسیه نیز از وجود «مشکلات فنی» که «مانع از انتقال اس ۳۰۰ به ایران شده است» سخن گفت.

آقای ریابکوف گفت: «تأخیر به وجود آمده در اجرای قرارداد به خاطر دلائل فنی است»، و افزود: «قراردادی که روسیه با ایران برای تحویل این سیستم‌ها دارد، مورد احترام است».

پیشتر ولادیمیر نظراف، معاون شورای امنیت ملی روسیه، گفته بود که «روسیه به قرارداد امضا شده‌اش با ایران پایبند است».

الکساندر فومین، معاون اداره خدمات نظامی و تکنیکی روسیه چهارشنبه برای نخستین بار از وجود «مشکلات فنی» سخن گفته بود.

مقامات روسیه در مورد «دلائل فنی» که موجب تأخیر دراجرای قرارداد شده، هیچگونه توضیحی نداده‌اند.

سخنان الکساندر فومین که همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیراسرائیل به مسکو بیان شد، این شائبه را به وجود آورده بود که آقای نتانیاهو توانسته است که سران مسکو را به خودداری از تحویل این سیستم‌ها به ایران متقاعد کند.

آقای نتانیاهو در نشست خبری در مسکو گفته بود: «در پی دیدار با سران روسیه بیش از گذشته متقاعد شدم که روسیه در تمامی سیاست‌های راهبردی خود به ثبات منطقه توجه دارد، و بیش از این چیزی اضافه نمی‌کنم».

رسانه‌های اسرائیل تأکید کرده بودند که یکی از دو هدف اصلی سفر آقای نتانیاهو به مسکو، درخواست از روسیه برای خودداری از اجرای قرارداد موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران است.

در پی سخنان جمعه آقای ریابکوف در مورد «عملی شدن قرارداد اس ۳۰۰ با ایران پس از رفع مشکلات فنی»، رسانه‌های اسرائیل شنبه نوشتند که «نتانیاهو نیز سران مسکو را متقاعد نکرد».

«وای نت»، وب سایت خبری روزنامه یدیعوت آخرونوت، افزود که «فشار نتانیاهو روس‌ها را به نتیجه مورد نظراسرائیل نرسانده است».

آقای نتانیاهو خود تأیید کرد که درخواست از روسیه برای حمایت از دور جدید تحریم‌های «فلج کننده» علیه ایران در شورای امنیت، هدف دیگر سفر او به روسیه بوده است.

اما سرگئی ریابکوف گفت: «روسیه با عبارت تحریم‌های فلج‌کننده مخالف است و تحریم‌ها علیه ایران باید منحصر به جلوگیری از گسترش جنگ افزار اتمی باشد».

قرارداد ایران و روسیه برای موشک‌های اس ۳۰۰ در سال ۲۰۰۷ امضا شد. سفیر ایران در مسکو هفته گذشته با این استدلال که «این موشک‌ها دفاعی است»، اجرای آن را لازم دانست.

اصرار اسرائیل برای خودداری روسیه از عملی کردن قرارداد، به این دلیل است که استقرار موشک‌ها در اطراف تأسیسات هسته‌ای ایران، میزان موفقیت هرگونه حمله نظامی به آنها را به شدت کم می‌کند.

اسرائیل می‌گوید که گزارش پنجشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد «احتمال ساخت کلاهک هسته‌ای» ارزیابی دیرینه اسرائیل را که نسبت به هدف نظامی از برنامه هسته‌ای ایران ابراز اطمینان می‌کند، تأیید می‌کند- درحالی که آیت‌الله علی خامنه‌ای جمعه گفت «اعتقادی به سلاح اتمی نداریم» و گزارش جدید آژانس را «مهملات» است.

مقامات اسرائیل همچنان می‌گویند که «گزینه نظامی» در مورد ایران بر روی میز قراردارد اما آن را به عنوان «آخرین راهکار» مطرح می‌کنند.
XS
SM
MD
LG