لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

خانواده هدی صابر پس از ۱۰ روز بی‌خبری با وی ملاقات کردند


در حالی که وب‌سایت‌های خبری نزدیک به منتقدان و مخالفان دولت روز دوشنبه از ملاقات خانواده هدی صابر، با این فعال ملی مذهبی، پس از ۱۰ روز بی‌خبری از وی خبر داده‌اند، عزت‌الله سحابی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مسئولان قضایی نسبت به وضعیت آقای صابر اظهار نگرانی کرده است.

عزت‌الله سحابی، از چهره‌های شناخته شده ملی‌مذهبی، در نامه سرگشاده‌ای که درخصوص وضعیت آقای صابر منتشر کرده است، با اشاره به سوابق و فعالیت‌های پژوهشی، مذهبی و انسان‌دوستانه آقای صابر، از مسئولان قضایی پرسیده است که چه شده است که این چنین در برابر بخش امنیتی (رسمی و غیررسمی و خودسر) «خاضع و تسلیم» شده‌اند، تا آنجا که حوزه‌های تحت اختیار خود را نیز دربست به حضرات سپرده‌اند.

آقای سحابی همچنین با مرور وضعیت ناپدید شدن آقای صابر یادآور شده است که پس از مفقود شدن وی «معلوم می‌شود که در روز روشن توسط افرادی غیرمسئول بازداشت شده است. شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب بازداشت او را (برای تحمل حبسی که سال‌ها پیش بدان محکوم شده بود) توسط این نهاد رد می‌کند. وزارت اطلاعات رسمی کشور نیز همین موضع را اعلام می‌کند و قول پیگیری می‌دهد».

عزت‌الله سحابی، در نامه سرگشاده‌اش از مسئولان قضایی پرسیده است که چه شده است که این چنین در برابر بخش امنیتی «خاضع و تسلیم» شده‌اند، تا آنجا که حوزه‌های تحت اختیار خود را نیز دربست به حضرات سپرده‌اند
وی ادامه می‌دهد که خود آقای صابر «پس از چند روز، که خانواده و دوستانش شدیداً در نگرانی به سر می‌بردند، تلفنی با خانواده تماس می‌گیرد و می‌گوید در اوین است و بازجویی شده و دو، سه روز آینده برای تحمل حبس به بند عمومی فرستاده خواهد شد. روزها می‌گذرد اما او تماس‌اش با خانواده کاملاً قطع می‌شود و خانواده دوباره در اضطراب و نگرانی فرو می‌روند. معلوم است که همچنان تحت بازجویی است (و نه در حال تحمل حبس!). اما او چرا باید بازجویی شده و یا چرا باید تحمل حبس کند؟»

انتشار نامه آقای سحابی در مورد وضعیت هدی صابر، همزمان با آن صورت گرفته است که خانواده وی سرانجام توانستند پس از چندین روز بی خبری از وی، با وی ملاقات داشته باشند.

آن طور که میزان خبر، سایت خبری نزدیک به نهضت آزادی ایران نوشته است، خانواده آقای صابر پس از ۱۰ روز بی‌خبری از وضعیت وی توانسته‌اند با وی ملاقات داشته باشند و به گفته بستگان آقای صابر وی که از زمان بازداشت در بند ۲-الف به سر برده است به تازگی به بند ۳۵۰ منتقل شده است.

خانواده آقای صابر پس از دیدار با این فعال ملی-مذهبی، از وضعیت مناسب روحی و جسمی وی خبر داده‌اند.

هدی صابر که پیش از این نیز سابقه محکومیت و تحمل زندان دارد، بعد از ظهر شنبه دوم مرداد ماه از محل کار خود خارج شد و در حالی که با همسرش قرار داشت، بر سر قرار خود حاضر نشد.

این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد ناپدید شدن آقای صابر موجب شد و سرانجام مشخص شد که این فعال ملی‌مذهبی به دست در زندان اوین به سر می‌برد.

به نوشته میزان خبر هدی صابر در سال ۱۳۷۹ نیز بازداشت شده بود و همراه با ۱۴ نفر دیگر، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی حداد محکمه و محکوم شد.

با این حال این سایت خبر یادآور شده است که «هنوز احضاریه‌ای برای دیگر متهمان این پرونده ۱۵ نفری (آقایان سحابی، پیمان، رئیسی طوسی، ملکی، رفیعی، بسته‌نگار، رجایی، رحمانی، مدنی، علیجانی، کاظمیان، پدرام، عمرانی، و محمدی اردهالی) نیامده است و مشخص نیست بازداشت یک‌باره هدی صابر که در پروژه‌ای عام‌المنعه و ملی در زاهدان و نقاط دورافتاده سیستان و بلوچستان، درحال یاری رساندن به فرزندان محروم ایران بوده است، با چه هدف و انگیزه‌ای صورت گرفته است».

در همین زمینه عزت‌الله سحابی نیز در نامه سرگشاده خود عنوان کرده است که «هدی صابر در سالیان اخیر دو بار بازداشت شده که یک بار همراه یک جمع ۱۵ نفره حکم گرفته است و یک بار هم همراه دو دوست دیگرش و جمعی از جوانان. بار دوم او (و دو دوستش) هشت ماه حکم گرفتند. در حالی که بیست و چهار ماه در حبس بودند. پس در رابطه با پرونده دوم او حبسی بدهکار نیست. در رابطه با پرونده اول هم که او هشت سال حبس داشت، تنها نبوده است و خود بنده و دیگر دوستان هم دارای حبس هستیم. چگونه است آقایان به فکر اجرای حکم یک نفر افتاده‌اند، در حالی که این هم ادعایی است که دو نهاد مسئول رسمی آن را تکذیب می‌کنند؟!»

آقای سحابی با یادآوری وضعیت بازداشت و زندانی شدن آقای صابر، از رفتار بخش‌های امنیتی به عنوان نمودی از بی‌قانونی و مطلق‌العنان بودن عده‌ای خاص و محدود، و باز بودن دست عده‌ای بی‌تجربه، ماجراجو و قدرت‌طلب در همه امور کشور یاد کرده و افزوده است که این گروه احساس می‌کنند که قدرقدرتند و نباید به هیچکس جواب پس دهند.

وی همچنبن تصریح کرده است که «قرآنی که ما می‌شناسیم این مطلق‌العنانی‌ها را تنها برای کسانی که خود را صاحب اختیار مطلق رعایا و بردگان‌شان می‌دانستند، مطرح و شدیداً محکوم می‌کند و یکی از دلایل بعثت انبیای الهی تقابل با همین مطلق‌العنانی‌های شرک‌آلود و بنده دانستن بندگان خدا بوده است و به نظر بنده همین مطلق‌العنانی‌هاست که در سالیان و بویژه ماه‌های اخیر کار ملک و ملت را به این معضلات و بحران‌ها (در داخل و خارج) کشانده است».
XS
SM
MD
LG