لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

صالحی: وقفه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به دلیل برخی منافع بود


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گزارشی به کمیسیون انرژی مجلس بدون مشخص کردن زمان خاص برای آغاز به‌کار نیروگاه بوشهر و با ابراز امیدواری برای راه‌اندازی آن در چند ماه آینده گفت که «توقف‌های انجام شده» در راه‌اندازی این نیروگاه به خاطر دنبال کردن «برخی منافع» بوده است.

علی‌اکبر صالحی که چندی پیش با تمجید از اقدامات روس‌ها در نیروگاه بوشهر، این اقدامات را فراتر از تعهدات طرف روسی ارزیابی کرده بود اکنون نیز گفته است که «روس‌ها در حال انجام کار خود هستند و مشکلی ندارند، بلکه توقف‌های انجام شده را خود ما به دلیل برخی مسائل و دنبال کردن برخی منافع انجام دادیم و آنها در حال حاضر در تلاش برای راه‌اندازی این نیروگاه هستند».

آقای صالحی که اظهاراتش در کمیسیون انرژی مجلس توسط سخنگوی این کمیسیون به خبرگزاری‌ها منتقل شده همچنین ابراز امیدواری کرده است که راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بیش از چند ماه طول نکشد.

تلاش مسئول ارشد اتمی ایران برای رفع اتهام تعلل در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر از طرف روسی در حالی است که حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، به ایسنا گفته است که «روس‌ها ادعا دارند که تعلل و کم‌کاری از سوی ایران بوده است که البته مشخص شدن صحت و سقم این بحث احتیاج به بررسی عمیق‌تری دارد».

پیش از این در اواخر آبان‌ماه روسیه با به تعویق انداختن چند باره راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد که برخلاف برنامه‌ریزی‌های قبلی به دلیل «مشکلات فنی» قادر به راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای نیروگاه بوشهر تا پایان سال جاری نیست.

روسیه طبق توافق قرار بود در سال ۲۰۰۶ نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کند، نیروگاهی که در صورت راه‌اندازی نخستین نیروگاه برق اتمی ایران خواهد بود.

ایران تاکنون بیش از یک میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه آب سبک بوشهر هزینه کرده است و مهندسان روسی راه‌اندازی آزمایشی نیروگاه را با موفقیت به انجام رسانده‌اند.

برق بوشهر؛ «کمتر از یک سال دیگر»

آقای صالحی همچنین در کمیسیون انرژی مجلس گفته است نصب تجهیزات در نیروگاه بوشهر به اتمام رسیده و دیگر تجهیزات جدید در این نیروگاه نصب نخواهد شد.

وی همچنین گفته است که درصد پیشرفت نیروگاه بوشهر ۹۷.۶ درصد است و ۲.۴ درصد باقی‌مانده مربوط به انجام تست‌ها است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفته است که «تست ۲۵۰ بار» در این نیروگاه با موفقیت انجام شده است و «تست‌های کره فلزی، ۱۱۰ بار و آب گرم» نیز در ماه‌های آینده انجام خواهد شد و پس از این تست‌ها نیز «بارگذاری سوخت نیروگاه انجام می‌شود و نیروگاه به بهره‌برداری می‌رسد».

در همین حال حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به این بخش از گفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی، به خبرنگار ایسنا گفته است که با انجام این تست‌ها و تظیمات، استانداردسازی و تست‌های ایمنی، کمتر از یک سال دیگر شاهد تولید برق به شکل آزمایشی در این نیروگاه خواهیم بود.

ایران قرار بود در تابستان امسال ۵۰۰ مگاوات برق تولیدی نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر را وارد مدار کند، اما در تیرماه امسال پرویز فتاح، وزیر وقت نیرو، گفت که از این مسئله قطع امید شده است.
XS
SM
MD
LG