لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

بازداشت و بازخواست به خاطر باورهای مذهبی


مرضیه امیری‌زاده (راست) و مریم رستم‌پور؛ دو نوکیس مسیحی تحت بازداشت
مرضیه امیری‌زاده (راست) و مریم رستم‌پور؛ دو نوکیس مسیحی تحت بازداشت
بیش از چهار ماه از بازداشت مرضیه امیری‌زاده اسماعیل‌آبادی٬ ۳۰ ساله، و مریم رستم‌پور٬ ۲۷ساله، دو ایرانی مسیحی می‌گذرد. این دو شهروند ایرانی نزدیک به ۱۰ سال پیش، از اسلام به مسیحیت گرویدند.

در روزهای اخیر جلسه تفهیم اتهام این دو نوکیش مسیحی با حضور قاضی حداد برگزار شد، جلسه‌ای که بنابر گزارش منابع مسیحی از آنان خواسته شد تا منکر اعتقاداتشان شوند.

سامان کامور، مسئول بخش مسیحیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در گفت‌وگو با رادیو فردا جزئیات بیشتری از پرونده این دو شهروند مسیحی ایرانی را عنوان می‌کند.

  • رادیو فردا: آقای کامور، تازه‌ترین اطلاعات شما در باره این شهرندان ایرانی مسیحی شده چیست؟

سامان کامور: طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده، آخرین اخبار حاکی از آن است که در روز یکشنبه ۱۸ مردادماه یک جلسه دادگاه تشکیل شده که آقای حدادی، معاون دادسرا، آن را اداره کرده است. مریم و مرضیه را در آنجا به خاطر ایمان مسیحی و اعتقادات و باورهای مذهبی‌شان مورد بازخواست قرار می‌دهند.

  • جزییات بیشتری در مورد این دادگاه می‌دانید؟

نمی‌شود اسم این برنامه‌ها را دادگاه گذاشت، چون این بازداشت‌شدگان وکیل مدافع نداشتند که از آنها دفاع کند و در آن روز قاضی هم حضور نداشت. در واقع می‌توانیم بگوییم یک جلسه نمایشی تفهیم اتهام یا جلسه دادگاهی تفتیش عقاید بوده که ریاست آن را آقای حدادی، معاون دادسرای انقلاب، به عهده داشته است.

آقای حدادی در این جلسه بارها از این دو نفر می‌خواهد باورهای دینی خود را انکار کنند و به میراث گذشته و دین آباء و اجدادی خود برگردند. اما پرسش و پاسخ‌هایی که صورت می‌گرفته با مخالفت این دو خواهر مسیحی مواجه شده و آنها گفته‌اند هرگز حاضر نیستند از چیزی که به آن اعتقاد دارند دست بکشند.

  • خانم‌ها امیری‌زاده و رستم‌پور از چه تاریخی بازداشت شده‌اند و نحوه بازداشت آنها چطور بوده است؟

این دو در ۱۵ اسفندماه سال گذشته توسط مأمورین امنیتی و لباس شخصی در آپارتمان محل اقامت خود بازداشت می‌شوند و در ضمن آپارتمان‌هایشان مورد تفتیش و بازرسی قرار می‌گیرد و چیزهایی که به نظر آقایان می‌توانسته به عنوان مدرک تلقی شود با خودشان می‌برند.

در ابتدا آنها را به ستاد امنیتی ۱۳۷ گیشا در غرب تهران و سپس به بازداشتگاه وزرا شعبه ۲ دادگاه انقلاب در بخش امنیتی انتقال می‌دهند که در آنجا با چشم بسته بارها مورد بازخواست و تحت فشار شدید قرار می‌گیرند.

  • علت بازداشت این افراد چیست، آیا در منزل آنها به عنوان مثال جلساتی برای مناجات و دعاخوانی تشکیل شده است؟

امروز حکومت تلاش می‌کند در داخل کشور یک نوع پاکسازی دینی انجام دهد و این فشار را روی اقلیت‌های دینی وارد می‌کند، به خصوص در بخش جامعه مسیحیان فارسی‌زبان که امروز به عنوان بزرگترین اجتماع مسیحی در ایران شناخته می‌شوند که همواره جمعیت آنها رو به رشد و گسترش است.

در طول چند سال گذشته به خصوص در دوران آقای احمدی‌نژاد موج دستگیری‌ها و ایجاد رعب و وحشت در میان نوکیشان مسیحی بیشتر شده و حکومت سعی دارد جنبه‌های دینی و مذهبی خود را آشکارا شدت بخشد.

در هفته‌های اخیر در اطراف تهران و شهر رشت بیش از ۳۰ نفر را در این زمینه بازداشت کرده‌اند و هشت نفر از آنها همچنان در زندان هستند. دولت در تلاش است جلوی رشد و گسترش مسیحیت را در ایران بگیرد و تمرکز دولت بیشتر بر روی افرادی است که از دین اسلام به مسیحیت روی می‌آورند.

  • وکیل این دو خانم مسیحی قبلاً آقای عبدالفتاح سلطانی بود. با توجه به این که ایشان اکنون در زندان به سر می‌برد آیا وکیل دیگری دفاع از این دو خواهر را به عهده دارد؟

اول قرار بود آقای سلطانی از کانون وکلای حقوق بشر کار را به عهده گیرد که متأسفانه در حال حاضر خودشان در زندان هستند، ولی این خانم‌ها تا کنون هیچ وکیلی نداشتند.
XS
SM
MD
LG