لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

حضور خبرساز فرنگی‌کار ایرانی در مسابقات انتخاباتی تیم ملی آذربایجان


سامان طهماسبی، کشتی‌گیر سنندجی شرکت‌کننده در رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک ۲۰۰۸ پکن و قهرمان پیشین جوانان جهان با حضور ناگهانی در کشتی انتخابی تیم ملی جمهوری آذربایجان، بحث در مورد مسئله ترک تابعیت ایران را در رسانه‌های داخلی رقم زد.

خبرگزاری دانشجویان ایران با اعلام این خبر که «سامان طهماسبی در مسابقه‌های کشتی قهرمانی جمهوری آذربایجان شرکت کرد» آن را خبری برای ورزش ایران بهت‌آور خواند. خبرگزاری فارس نیز از حضور آقای طهماسبی در رقابت‌های «انتخابی تیم ملی جمهوری آذربایجان» خبر داده است.

سامان طهماسبی عضو تیم ملی کشتی فرنگی ایران در سال‌های اخير بود و دو مقام سومی در رقابت‌های قهرمانی جهان و یک مدال طلا در قهرمانی آسیا را در پیشینه کاری‌اش دارد.

بر پایه گزارش ایسنا، طهماسبی به دلیل بی‌توجهی مسئولان ورزش و فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی و همچنین مشکلات مالی که باعث ترک نیمه‌کاره تحصیلات دانشگاهی‌اش شد، به باکو رفت و با عنوان قهرمانی در مسابقه‌های این کشور پنج هزار دلار پول نقد و به مدت یک سال هر ماه ۷۵۰ دلار پاداش گرفت تا در این یک سال مشکل مالی نداشته باشد.

دو هفته پیش از کوچ ناگهانی این کشتی‌گیر کرد به جمهوری آذربایجان، او در گفت‌وگویی با ایسنا به عنوان پرافتخارترین کشتی‌گیر استان کردستان و پرافتخارترین فرنگی‌کار ایران پس از حمید سوریان، گفته بود که چهار سال است فقط حرف شنیده است و به عنوان یک قهرمان ملی نه شغل دارد و نه مسکن.

او گفته بود: «مشکلاتم زياد است و بدتر آن است که يک قهرمان صبح تا شب دنبال مسئولين بدود ولی نتيجه‌ای نگيرد... از اين طرف هيچکس پاسخگوی مشکل من نيست و از طرف ديگر در حالی که مربی‌ام در اردوی تيم ملی است، به اردو هم دعوت نمی‌‌شوم تا بتوانم بهتر تمرين کنم».

جمشید خیرآبادی، مربی سازنده او و یکی از مربیان تیم ملی، در گفت‌وگو با روابط عمومی فدراسیون کشتی هشدار داده بود که شاگردش با شرایط بدی زندگی می‌کند و تصریح کرده بود که «به عنوان مربی سازنده‌ او، واقعاً متأسفم که نمی‌توانيم اين فرنگی کار بسيار خوب و جوان کشورمان که تازه به مرحله‌ پختگی رسيده است را در اردوهای تيم ملی در اختيار داشته باشيم».

محمدعلی صنعتکاران قهرمان پیشین کشتی جهان و نایب رئیس فدراسیون کشتی ایران در مورد ماجراهای رخ داده برای سامان طهماسبی گفت: «تنها بايد بگويم متأسفم. هرچه هم به يک ورزشکار بی‌‌توجهی شود، در درجه اول عرق ملی اهميت دارد و نبايد آن را فراموش کند، ولی مسئولين ورزش هم به هوش باشند».

خبرگزاری فارس در این مورد عنوان کرد که پس از انتشار خبر حضور فرنگی ‌کار ايرانی در انتخابی آذربايجان، شفیعی مدیرکل تربیت بدنی استان کردستان که در سفر خارجی به سر می‌برد، تلفنی گفت: «بعيد می‌‌دانم سامان طهماسبی تغيير مليت داده باشد».

به نوشته این خبرگزاری «گفت‌وگو با دارنده دو مدال برنز کشتي فرنگی جهان در روزهای اخير ميسر نشده است».
XS
SM
MD
LG