لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

حمایت اروپا از سیاست‌های اوباما در عراق


سفر نیکلا سرکوزی در خارج از فرانسه به عنوان نشانه‌ای از حسن نیت رهبر این کشور در مورد سیاست‌های جدید آمریکا و دولت باراک اوباما تلقی شده است.
سفر نیکلا سرکوزی در خارج از فرانسه به عنوان نشانه‌ای از حسن نیت رهبر این کشور در مورد سیاست‌های جدید آمریکا و دولت باراک اوباما تلقی شده است.
هفته گذشته – ۱۰ فوریه – نیکلا سرکوزی رئیس جمهور فرانسه در سفری غیرمترقبه به بغداد رفت. این اولین دیدار یک رئیس جمهور فرانسه از عراق و اولین موردی است که رهبر یک کشور اروپایی که جزو ائتلاف نظامی برای حمله به عراق نبود از بغداد دیدن می‌کند.

در هفته گذشته، ۱۷ و ۱۸ فوریه، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان برای دیداری دو روزه به بغداد سفر کرد. این دو سفر مهم رهبران اروپایی نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا توجه فعالی به آینده عراق نشان می‌دهد.

روزنامه فیگارو چاپ فرانسه در یکی از سرمقاله‌های اخیر خود نوشت که دیدار آقای سرکوزی از ماه نوامبر سال گذشته، یعنی زمانی که آمریکا اعلام کرد نیروهای خود را تاسال ۲۰۱۲ از عراق خارج خواهد کرد، در دستور کار بوده است. فیگارو افزود که نوری المالکی نخست وزیر عراق «شایسته حمایت» است تا بتواند استقلال خود را از آمریکا تحکیم کند.

در عین حال بازتاب سفر نیکلا سرکوزی در خارج از فرانسه به عنوان نشانه‌ای از حسن نیت رهبر این کشور در مورد سیاست‌های جدید آمریکا و دولت باراک اوباما تلقی شده است.

کریستوفر پنگ کارشناس خاورمیانه در یکی از مراکز تحقیقات استراتژیک لندن معتقد است که لحن متفاوت باراک اوباما باعث شده که دوران اختلاف آمریکا با بخشی از قدرت‌های بزرگ اروپایی بر سر بحران عراق به پایان خود نزدیک شود. اکنون با توجه به اعلام زمان‌بندی خروج ارتش آمریکا، رهبر فرانسه نشان می‌دهد که حاضر است در مورد بحران عراق از سیاست دولت اوباما حمایت کند.

دانیل کرسکی دیپلمات سابق بریتانیایی و از کارشناسان شورای اروپایی روابط خارجی در لندن نیز ضمن تأیید این تحلیل می‌گويد نیکلا سرکوزی برای کمک به حل بحران در مناطقی که سابقاً حوزه اختلاف بین آمریکا و اروپا بود نقش بسیار فعالی ایفا می‌کند.

به گفته دانیل کرسکی اقدامات رهبر فرانسه پیام آشکاری است حاکی از آن که فرانسه از مشکلات پیش روی دولت جدید آمریکا آگاه است و حاضر است در مسیر حل این معضلات به پرزیدنت اوباما کمک کند.

کریستوفر پنگ اشاره می‌کند که دولت جدید آمریکا از دخالت فعالانه کشورهای دوست و متحد خود استقبال می‌کند و در عین حال کشورهای عربی منطقه نیز برای پیشگیری از گسترش نفوذ حکومت ایران در پی خروج آمریکا تمایل دارند که اروپاییان حضور بیشتری در مسائل عراق داشته باشند. در عین حال اتحادیه اروپا می‌تواند نقش مؤثر و بزرگتری در تأمین هزینه‌های بازسازی عراق ایفا کند.

دانیل کرسکی نیز معتقد است که دولت فرانسه از زمان ریاست جمهوری آقای سرکوزی نقش مهمی در فعال کردن سیاست خارجی اتحادیه اروپا ایفا کرده است و در مورد عراق نیز اقدامات وی علاوه بر حمایت از پرزیدنت اوباما با هدف تشویق سایر اروپائیان به مداخله فعال‌تر در عراق صورت می‌گیرد.

وزیر خارجه آلمان در بغداد تأکید کرده که تغییر سیاست این کشور در قبال عراق تا حد زیادی مدیون تغییر حکومت در آمریکا و افزایش استقلال دولت عراق از آمریکا بوده است.
سفر وزیر خارجه آلمان به بغداد یک هفته پس از دیدار نیکلا سرکوزی نشان می‌دهد که احتمالاً قدرت‌های بزرگ اروپایی در مورد فعال‌تر شدن در بحران عراق هم عقیده‌اند. فرانک والتر اشتاین مایر در کنفرانس خبری خود در بغداد تأکید کرد که بهبود اوضاع امنیتی زمینه‌ساز سفر وی بوده و اعلام کرد که همزمان با اين بهبود شرکت‌های آلمانی به فعالیت و سرمایه‌گذاری در عراق تمایل بیشتری نشان خواهند داد.

اما با وجود تمام نشانه‌های تغییر تدریجی در موضع اروپاییان در قبال بحران و آینده عراق به نظر می‌رسد که هنوز برخی اختلاف‌نظرهای آنها با سابقه عملکرد آمریکا در این کشور بر جای خود باقی است.

وزیر خارجه آلمان در بغداد تأکید کرده که تغییر سیاست این کشور در قبال عراق تا حد زیادی مدیون تغییر حکومت در آمریکا و افزایش استقلال دولت عراق از آمریکا بوده است.

مسلماً کشورهای اروپایی علاوه بر مسائل استراتژیک و منطقه‌ای به آینده مناسبات اقتصادی و تجاری با عراق چشم دوخته‌اند.

به نظر می‌رسد که دوران تسلط ایده‌ای که مخالف هر گونه دخالت و نزدیکی با عراق بود در پایتخت‌های مهم اروپا به پایان رسیده است. فرانسه و آلمان دولت نوری المالکی را، که در انتخابات اخیر عراق موضع خود مستحکم‌تر کرده است، طرفی قابل اتکا برای گفتگو می‌دانند و براساس بهبود نسبی اوضاع امنیتی آماده بررسی سرمایه‌گذاری در این کشور هستند.

نیکلا سرکوزی در سفر خود به بغداد ضمن حمایت از مواضع استقلال طلبانه آقای مالکی گفت فرانسه آماده حمایت از دولت وی در هر زمینه‌ای است و مطلقاً از دخالت در امور داخیل عراق پرهیز خواهد کرد. قرار است در ماه‌های آینده هیئت‌های بلندپایه دیپلماتیک و اقتصادی فرانسه و آلمان به بغداد سفر کنند.

به نوشته روزنامه لوموند دولت فرانسه به سهم بزرگی از فعالیت و فرصت‌های اقتصادی در عراق چشم دوخته است. عراق کشوری است ثروتمند با بودجه‌ای بیشتر از ۸۵ میلیارد دلار حاصل از درآمد نفت که دولت آن به تنهایی قادر به بهره‌برداری از این ثروت هنگفت نیست.

روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگمانیه زایتونگ نیز نوشت که سرمایه‌گذاران آلمانی که همراه با وزیر خارجه این کشور به بغداد رفته‌اند معتقدند که آلمان می تواند از مشارکت در ابعاد وسیع خصوصی‌سازی که در عراق به جریان خواهد افتاد سود هنگفتی به دست بیاورند.
XS
SM
MD
LG