لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

واکنش شان پن به فیلم مرتبط با قتل ناموسی


شان پن در مراسم اعطای جایزه اسکار
شان پن در مراسم اعطای جایزه اسکار
به درخواست شان پن، بازیگر برجسته سینما که هفته پیش برای دومین بار جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز اسکار را از آن خود ساخت، تهیه‌کنندگان فیلم تازه‌ای درباره مهاجران غیرقانونی در آمریکا، بخش‌هایی که او در آن شرکت کرده است را حذف کردند.

فیلم «گذر از مرز» (Crossing Over)، به کارگردانی وین کریمر، فیلمسازی که با فیلم «کولر» درباره یک کاراکتر غیرمتعارف در کازینوهای لاس وگاس به معروفیت رسید، با شرکت هریسون فورد، ری لیوتا و اشلی جاد داستان جمعی از مهاجران از ملیت‌های مختلف از جمله ایرانی، عرب، کره‌ای و حتی ژاپنی می‌باشد که داستان آن در شهر لس‌آنجلس اتفاق می‌افتد.

این فیلم از لحاظ موضوع شباهت‌هایی به فیلم‌هایی چون تصادف و قاچاق دارد که در دو سه سال اول پس از حملات یازدهم سپتامبر به روی پرده سینماها آمدند تا به مسائل مطرح آن دوران بپردازند اما مورد توجه منتقدین سینمایی قرار نگرفتند.

در فیلم «گذر از مرز» که از امروز نمایش آن در سینماهای آمریکا آغاز شد برخلاف انتظارات از بخش‌هایی از فیلم که شان پن بازیگر برنده اسکار در آن نقش یک مأمور مهاجرت را بازی کرده است خبری نبود.

بنا بر گزارش منابع خبری هالیوود، شان پن چندی پیش از تهیه‌کنندگان فیلم می‌خواهد تا قسمت‌هایی که او در آن بازی کرده است را حذف کنند.

از آنجا که نمایش این فیلم که در اوایل سال ۲۰۰۷ به اتمام رسیده ماه‌ها با تأخیر مواجه بوده است، تهیه‌کنندگان فیلم، هاروی واینستین و فرانک مارشال تا این لحظه از صحبت در مورد عدم حضور شان پن در آن خودداری کرده‌اند.

هم چنین تا امروز در هیچکدام از تبلیغات فیلم نامی از شان پن که پس از بردن جایزه اسکار می‌توانست عامل مؤثری در فروش گیشه باشد برده نشده است.

بنا بر گزارش نشریه اینترنتی هالیوود السور، شان پن و کارگردان فیلم وین کریمر از آغاز کار بر سر یکی از صحنه‌های فیلم که در آن یک مهاجر ایرانی با کشتن خواهر خود دست به قتل ناموسی می‌زند مسئله داشته است. نقش این زن ایرانی را بازیگر تئاتر و تلویزیون ساکن لس‌آنجلس نینا نایبی بازی می‌کند.

این صحنه قتل ناموسی در همان اوایل آغاز تدوین فیلم به دلیل اعتراض جامعه ایرانی از جمله شورای ملی ایرانی‌های آمریکایی که آن را افتراآمیز خواندند از فیلم حذف شد.

با این وجود فیلم «گذر از مرز» برای کارگردان آن وین کریمر تجربه تلخی بوده است. تهیه کننده فیلم هاروی واینستین که حق تدوین نهایی را به کریمر داده بود پس از تماشای فیلم، این حق را نادیده گرفته و از دو بازیگر اصلی فیلم، هریسون فورد و شان پن می‌خواهد که در تدوین نهایی فیلم دخالت کنند.

اما بنا بر گزارش امروز ای اینترتینمت نیوز، شان پن پس از تماشای فیلم درخواست می‌کند که قسمت‌هایی که او در آن شرکت داشته است حذف شود.

فیلم «گذر از مرز» در پایان نخستین روز نمایش آن مورد انتقاد منتقدان سینمایی قرار گرفت که آن را فیلمی خوانده‌اند که نتوانسته است آن چنان که باید مسائل چند گونه مهاجران را مطرح کند.

از سوی دیگر، عقب‌نشینی شان پن باعث شده است که دست اندرکاران و منتقدان سینمایی از او به عنوان ستاره‌ای که در هالیوود از قدرتی بیش از آن چه لازم است برخوردار است یاد کنند و این که تهیه‌کنندگان نیز برای به دست آوردن رضایت خاطر این ستارگان، نظریات و اعتقادات شخصی آنها را هر چند علیه کارگردان و نویسنده فیلمنامه نیز باشد قبول می‌کنند.
XS
SM
MD
LG