لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

سانسور در قرن ۲۱، در برنامه صدای شما


روز سیزدهم آذر در ایران، از سوی کانون نویسندگان ایران، روز مبارزه با سانسور نام گرفته است.


به همین مناسبت سؤال هفته گذشته «برنامه شما چه فکر می‌کنید؟» به سانسور اختصاص داشت. آیا در قرن بیست و یکم ، سانسور پذیرفتنی است؟


تعداد زیادی از شنوندگان رادیو فردا از طریق پیامک، ایمیل و پیام تلفنی به سؤال برنامه شما چه فکر می‌کنید؟ پاسخ دادند.


در بحث آزاد برنامه «صدای شما، صدای فردا» سه شنونده شرکت کرده‌اند: محمد رضا و وحید از ایران و علی از دوبی.


محمد رضا عقیده دارد: « سانسور چه در قرن بیست و یکم و چه در قرن‌های دیگر نباید وجود داشته باشد، اما متأسفانه در ایران، از زمان انقلاب مشروطیت که کشور تصمیم گرفت، از دوران تحجر و سنت گرایی، خارج شود و گام به دوران صنعتی شدن بگذارد و مطبوعات و سینما وارد جامعه ایران شدند، سانسور نیز در عرصه بیان وارد شد، تا آنجا که روزنامه وقایع اتفاقیه که مرحوم امیرکبیر بنیان‌گذار آن بود با سانسور روبه‌رو شد و مدت زیادی دوام نیاورد.»


محمد رضا ادامه می‌دهد: «سانسور در حقیقت تخطئه فکری نخبگان یک جامعه است، یا به عبارتی جلوی فکر را گرفتن و مسدود کردن فکر. وقتی که در یک جامعه فکر نباشد و تولید فکر نشود جامعه خود به خود رو به قهقرا می‌گذارد، مثل جامعه امروز که ما در آن زندگی می‌کنیم. امروز ما شاهد بالا رفتن آمار خرافه‌پرستی در ایران هستیم و در نبود تولید اندیشه و تفکر، طبیعی است که خرافه‌پرستی رشد می‌کند.»


به گفته محمد رضا، «جامعه ایران یک جامعه سنتی و بسته است. ما یاد گرفته‌ایم که حرف نزنیم و این به دوران سی سال انقلاب و دوران پهلوی‌ها نیز محدود نمی‌شود. از هزاران سال پیش چنین فرهنگی دست به گریبان جامعه ما شده است.»


علی شنونده رادیو فردا در دوبی می‌گوید : «در قرن بیست و یکم، با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات، سانسور معنا و مفهوم خود را از دست داده و آنهایی که فکر می‌کنند با سانسور می‌شود جلوی انتشار حقایق را گرفت، سخت در اشتباه هستند. اینترنت و ماهواره سد سانسور را شکسته است.»


وحید در شهر قم نیز در این بحث آزاد می‌گوید: «اگر حکومت‌ها بر آمده از رأی مردم باشند و دولت‌ها مردمی باشند نیازی به سانسور نیست، در جامعه که رهبران می‌گویند حکومت الهی است و باید حکومت را به امام زمان تقدیم کنند، دیگر محلی برای بیان اندیشه وجود ندارد و در چنین حکومتی اگر سانسور نباشد جای تعجب دارد.»


در برنامه آینده «صدای شما، صدای فردا» چه می‌شنوید؟


سؤال تازه برنامه «شما چه فکر می‌کنید؟» درباره بسته شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران است. نظر شما در این ارتباط چیست؟


برای شرکت در بحث آزاد برنامه «صدای شما، صدای فردا» از طریق پیامک، ایمیل و یا پیام تلفنی تماس بگیرید.


در ایمیل، پیامک و یا پیام تلفنی، شماره تلفن ثابتی، در اختیار قرار دهید، تا مقدمات شرکت شما را در بحث آزاد فراهم شود. همانطور که می‌دانید برقراری تماس با تلفن‌های همراه در ایران بسیار مشکل است، کیفیت صدا و همچنین قطع مکرر ارتباط با تلفن‌های همراه، تهیه برنامه را دچار مشکل می‌کند.



برای پاسخ به سؤال برنامه «شما چه فکر می‌کنید؟» از این راه‌ها استفاده کنید:


  • با شماره تلفن ۰۰۴۲۲۰۲۲۱۱۲۲۱۱۲ تماس بگیرید.
  • از طریق شماره تلفن پیامگیر رادیو فردا ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۳ پیام بگذارید.
  • با استفاده شماره تلفن پیامک گیر رادیو فردا ۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰ پیامک بفرستید.
  • و یا به آدرس ایمیل رادیو فردا info@radiofarda.com ایمیل بفرستید.
XS
SM
MD
LG