لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

آغاز روند اخراج سرنشینان دومین کشتی کمک‌رسانی غزه از اسرائیل


اسرائیل روز شنبه مانع از نزدیکی کشتی ایرلندی ریچل کوری به سواحل غزه شد
اسرائیل روز شنبه مانع از نزدیکی کشتی ایرلندی ریچل کوری به سواحل غزه شد
اسرائیل روز یکشنبه روند اخراج ۱۹ نفر از سرنشینان و خدمه کشتی ایرلندی ریچل کوری را از این کشور آغاز کرده است. به گفته وزارت کشور اسرائیل، ۱۱ سرنشین و هشت خدمه کشتی، اوراق لازم را برای «موافقت با اخراج» امضا کرده‌اند.

میرید مگوایر، بانوی ایرلندی برنده جایزه صلح نوبل و دنیس هالیدی، که در گذشته دستیار دبیرکل سازمان ملل بوده، مشهورترین سرنشین‌های این کشتی بودند.

شش مالزیایی، یک کوبایی، یک بریتانیایی، شش فیلیپینی و پنج ایرلندی در شمار سرنشینان و خدمه کشتی بودند.

شش شهروند مالزی، نظر به نبود مناسبات دیپلماتیک میان کشورشان با اسرائیل، بامداد یکشنبه از راه زمینی به اردن انتقال یافتند تا از امان، پایتخت اردن، به میهن خود بازگردند.

یک شهروند کوبا نیز همانند شش مالزیایی، از راه زمینی به اردن اخراج شد.

اسرائیل روز شنبه مانع از آن شده بود که کشتی ایرلندی که از سوی «جنبش آزادی غزه» اعزام شده بود، به بندر غزه نزدیک شود، و آن را به بندر اسرائیلی اشدود، هدایت کرد.

این کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه، از جمله مصالح ساختمانی، برای مردم غزه بود.

تسلط تکاوران دریایی اسرائیل بر کشتی ریچل کوری با مسالمت انجام شد درحالی که روز دوشنبه گذشته در جریان تلاش تکاوران اسرائیلی برای تسلط بر کشتی ترک ماوی مرمره، ۹ نفر کشته و ۴۸ تن زخمی شدند.

در همین حال روزنامه بریتانیایی گاردین روز شنبه نوشته بود که از برخی مدارک کالبدشکافی ترکیه آگاه شده که نشان می‌دهد کشته‌شدگان رخداد دریایی روز دوشنبه گذشته، از فاصله نزدیک هدف گلوله قرار گرفته‌اند، و چند نفر از آنها متحمل چهار تا پنج گلوله شده‌اند، و درمجموع ۳۰ گلوله به ۹ مقتول اصابت کرده بود.

گاردین می‌گوید که این اسناد پزشکی از اصابت گلوله به سر پنج نفر از کشته‌ها حکایت دارد.

این روزنامه بریتانیایی به نقل از سرنشینان کشتی ماوی مرمره آورده است که سربازان اسرائیلی به قصد کشتن، تیراندازی کرده‌اند.

رسانه‌های ترکیه نیز روز شنبه گزارش دادند که دادستانی این کشور احتمال ارائه کیفرخواست علیه نخست‌وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل را به دیوان بین‌المللی لاهه بررسی می‌کند.

اسرائیل همچنان قاطعانه تأکید دارد که اقدام تکاورانش «دفاع از خود» بوده است.

در این زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیراسرائیل، روز یکشنبه در نشست دولت خود در بیت‌المقدس گفت که «گروه حدوداً چهل نفره‌ای که روی کشتی ماوی مرمره به خشونت دست زدند، پس از حرکت کشتی از بندر استانبول، در یک اقدام از قبل برنامه‌ریزی شده در بندری دیگر سوار کشتی شدند و مأموریت داشتند که با نیروهای اسرائیلی درگیر شوند».

آقای نتانیاهو بار دیگر تأکید کرد که «اجازه نخواهیم داد غزه به بندری برای ایران تبدیل شود و جنگ‌افزار بیشتری به دست تشکل‌های مسلح فلسطینی برای تهدید مردم اسرائیل برسد».

در حالی که اسرائیل و جامعه جهانی نحوه تشکیل کمیسیون تحقیق بررسی رخدادهای کشتی ماوی مرمره را بررسی می‌کنند، و شنبه نیز تظاهرات گسترده‌ای در ده‌ها شهر جهان علیه اسرائیل برگزار شد، رسانه‌های لبنانی یکشنبه خبرداده اند که یک کشتی از لبنان در چارچوب «جنبش آزادی غزه» حرکت خود را در روزهای آینده به سوی بندر غزه آغاز می‌کند.

جرج گالووی، نماینده مجلس عوام انگلیس نیزکه رئیس کاروان زمینی اعزامی شش ماه پیش از خاک مصر برای غزه بود، اعلام کرده است که «در ماه اوت بزرگترین کاروان همزمان زمینی و دریایی از اروپا راهی غزه خواهد شد».

دولت بریتانیا با تأکید براینکه «وضعیت غزه قابل قبول نیست» روز شنبه توسط آندرومیچل، وزیرتوسعه بین‌المللی خود، اعلام کرد که به زودی ژکمک ۱۹ میلیون پوندی بریتانیا به غزه انتقال می‌یابد که بخشی از تعهد یکصد میلیون پوندی سال ۲۰۰۶ دولت انگلیس به سازمان ملل برای کمک به فلسطینی‌های غزه است.
XS
SM
MD
LG