لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

ناتو از کشته شدن چندین غیر نظامی در عملیات مشترک ابراز تأسف کرد


نیروهای شرکت‌کننده در عملیات مشترک در مارجه
نیروهای شرکت‌کننده در عملیات مشترک در مارجه
مقامات ناتو با موفقیت‌آمیز خواندن «عملیات مشترک» بر علیه طالبان در جنوب افغانستان، از کشته شدن ۱۲ غیرنظامی در جریان این عملیات ابراز تأسف کرده‌اند. این افراد روز گذشته در اثر برخورد دو راکت به یک محله غیر نظامی در منطقه هلمند کشته شدند.

در اعلامیه منتشر شده از سوی ناتو، مقامات این سازمان ضمن ابراز تأسف عمیق از مرگ این افراد، اشاره شده است که این دو راکت شورشیانی را که به سوی نیروهای مشترک تیراندازی می‌کردند، هدف قرار داده بود.

کشته شدن این غیرنظامیان در حالی است که همزمان با آغاز عملیات مشترک، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از نيروهای مشترک افغان و ناتو خواسته بود تا برای پيشگيری از آسيب رسيدن به غير نظاميان احتیاط لازم را به کار گیرند و از توسل به حملات هوايی در مناطقی که ممکن است خطر آسيب رسيدن به غير نظاميان وجود داشته باشد، خودداری کنند.

همزمان در تازه‌ترین گزارش‌ها ناتو می‌گوید که در «عملیات مشترک» که بزرگترین عملیات نظامی در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا کنون است، به موفقیت‌هایی پی در پی دست یافته‌است.

عملیات نظامی ناتو و نیروهای افغان در ایالت جنوبی هلمند، یکی از ناامن‌ترین مناطق افغانستان در جریان است و ناتو هدف از این عملیات را بر قراری امنیت و ثبات در این بخش مهم از افغانستان عنوان می‌کند.

در مورد روند پیشرفت این عملیات، خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقامات ناتو نوشته است که در بسیاری از بخش‌های مارجه، نیروهای ناتو با مقاومت کمی از طرف شورشیان مواجه شدند، با این حال در برخی مناطق دیگر در ایالت هلمند، درگیری‌های سختی بین دو طرف رخ داد، اما نیروهای مشترک به پیشروی خود ادامه می‌دهند.

این حمله «نخستین آزمون» برای استراتژی دولت اوباما در فرستادن ۳۰ هزار نیروی نظامی بیشتر به افغانستان به منظور آزاد سازی مناطق تحت کنترل نیروهای طالبان در غالب یک برنامه از پیش طراحی شده برای خروج نظامیان آمریکا در سال ۲۰۱۱ به شمار می رود.

مقامات رسمی افغانستان اعلام کردند که در دو روز اول این عملیات نظامی ۳۵ نفر از شورشیان کشته شدند و همزمان مقامات ناتو نیز تا کنون کشته شدن دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی را تأیید کرده‌اند.

منطقه مارجه از پایگاه‌های اصلی جنگجویان طالبان در ایالت هلمند در همسایگی پاکستان است و علاوه بر آن ایالت هلمند یکی از بزرگترین مناطق تولید و کشت خشخاش به شمار می‌آید که طالبان توانسته سود سرشاری از تولید تریاک در این منطقه به دست آورد.
XS
SM
MD
LG