لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

عبادی: در سال ۸۷ به کرات شاهد نقض حقوق بشر بوده‌ایم


شیرین عبادی؛ برنده ایرانی جایزه صلح نوبل
شیرین عبادی؛ برنده ایرانی جایزه صلح نوبل
شيرين عبادی، «حقوقدان» و «برنده جايزه صلح نوبل» در آستانه سال نو خورشیدی، در گفت‌وگو با راديو فردا گفت که در سال گذشته به کرات شاهد نقض حقوق بشر در ايران بوده است.

او اعدام زندانیانی را که هنگام ارتکاب جرم زير ۱۸ سال سن داشته‌اند، اجرای مجازات سنگسار، دستگيری فعالان سياسی و نقض آشکار حقوق زنان در ايران را بخشی از موارد نقض حقوق بشر در سال ۸۷ در ايران عنوان کرد.

شيرين عبادی: ضمن عرض تهنيت و شادباش در آستانه سال نو ، آرزوی سالی خوش برای هموطنان عزيزم دارم و اضافه می کنم که خود را در غم افرادی که عزيزان خود را بی گناه در زندان از دست داده‌اند شريک می‌دانم. همچنین ياد و خاطره شادروانان «(امیرحسین) حشمت ساران» و «(امیدرضا) ميرصيافی» را گرامی می‌دارم و اميدوارم سال آينده، شاهد بهبود وضعيت حقوق بشر و رفاه هر چه بيشتر برای هموطنانم باشم.

راديوفردا: خانم عبادی، در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران در سال گذشته توضيح دهيد؟ ممکن است پيشرفت‌ها و يا احياناً پسرفت‌هايی را که در اين زمينه صورت گرفته است به طور خلاصه بيان بفرماييد؟

شیرین عبادی: سال گذشته متأسفانه باز هم شاهد نقض حقوق بشر در ايران بوديم. در سال گذشته ايران بيشترين تعداد اعدام افرادی را که زير ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده بودند را داشت. چنين حجمی از اعدام و اجرای حکم مجازات سنگسار باعث تأسف است.

همچنين در سال گذشته شاهد نقض حقوق زنان و دستگيری فعالان حقوق زنان و به زندان افتادن «عاليه اقدام‌دوست»، از فعالان حقوق زنان که حکم مجازاتش قطعی شد، بوديم.

شاهد درگذشت زندانيانی بوديم که به جرم عقيده و بيان به زندان افتاده بودند. همچون ميرصيافی (وبلاگ‌نویس زندانی در اوین) و حشمت ساران (فعال سیاسی زندانی در رجایی شهر کرج) در روزهای پایانی سال. و همچنين افراد ديگری که ذکر نام آنها موجب اطاله کلام خواهد شد.

اگر بخواهيم به بخش مثبت حقوق بشر در ايران در سال گذشته نگاهی بيندازيم می‌توانم به مسئله قانون «سهم‌الارث زوجه » اشاره کنم. اين قانون جديد قسمتی، تکرار می‌کنم فقط قسمتی، از بی‌عدالتی در مورد سهم‌الارث زوجه را برطرف می‌کند.

بر اساس قانون جديد، زن می‌تواند از کليه اموال شوهرش ارث ببرد. اما کماکان ميزان ارث زن از شوهرش، نصف ميزان ارثی است که مرد از همسرش می‌برد.

رادیو فردا: در سال گذشته مجموعاً چند مصوبه به علت نقض حقوق بشر، در مورد ايران صادر شد؟

شیرین عبادی: در آذرماه سال گذشته شاهد بوديم که مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ايران را به نقض حقوق بشر متهم کرد و به او توصيه کرد که حقوق بشر را مراعات کند و همچنين برای دبيرکل سازمان ملل متحد تکليف کرد که در سال آينده، شخصاً گزارش نقض حقوق بشر در ايران را ارائه بدهد.

متأسفم بگويم که بدنبال اين مصوبه و تنها ده روز پس از آن بود که پليس دولت ايران به جای اينکه به توصيه‌های سازمان ملل متحد توجه کند، به شکل غيرقانونی به دفتر مدافعان حقوق بشر آمدند و دفتر ما را پلمب کردند.!

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG