لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

بال در بال خورشید؛ پرواز ۲۶ ساعته با سولار ایمپولس


یک هواپیمای خورشیدی اولین پرواز آزمایشی ۲۶ ساعته خود را روز پنجشنبه با موفقیت به پایان رساند. این آزمایش نشان داد که این هواپیما در طول روز به حد کافی انرژی خورشیدی جمع‌آوری می‌کند که برای تمام ساعات پرواز آن در طول شب کافی است.

این پروژه متعلق به کشور سوئیس است و در صورت تکمیل نهایی هواپیماهایی تولید خواهد کرد که فقط با استفاده از انرژی خورشیدی می‌توانند دور تا دور کره زمین به پرواز درآیند.

ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه به وقت محلی، این هواپیما که سولار ایمپولس نام گرفته است در پایگاه هوایی پابرنه واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی برن پایتخت سوئیس به زمین نشست. واحدهای کمکی برای جلوگیری از هرگونه آسیبی به این هواپیما که طول بال‌های آن به ۶۳ متر می‌رسد به هنگام فرود به کمک شتافتند.

آندره بورشبرگ خلبان هواپیما گفت: «ما به بیشتر از آنچه که انتظارش را داشتیم دست یافتیم و همه از این بابت خوشحال هستند.» در ماه‌ها و هفته‌های گذشته نیز این هواپیما چند پرواز آزمایشی انجام داده بود ولی پرواز روز پنجشنبه یک نقطه عطف مهم در تکمیل این پروژه هفت ساله است.



مسئولان این پروژه می‌گویند که اکنون ثابت شد این هواپیمای تک‌سرنشین می‌تواند مدت زمان نامحدودی پرواز کند. باطری‌های این هواپیما در طول پرواز انرژی خورشید را که جذب می‌شود، ذخیره کرده و برای پرواز در شب انرژی لازم را تأمین می‌کند.

با وجودی که این آزمایش امکان‌پذیر بودن پرواز بدون استفاده از سوخت فسیلی و آلودگی‌های ناشی از آن را به اثبات رساند، ولی خود مسئولان این پروژه هم قبول دارند که این نوع هواپیماها نمی‌توانند در آینده نزدیک جایگزین نوع فعلی پرواز شوند.

به همین خاطر هدف اصلی این پروژه کار روی فناوری‌هایی است که از نظر انرژی با صرفه و مفید هستند.

برتراند پیکارد، مؤسس این پروژه در مورد انتقادها و ناباوری به این طرح می‌گوید:«معمولاً انتقاد و ناباوری افکار عمومی پس از اثبات طرح برطرف می‌شود. این آزمایش نشان داد که انرژی قابل بازیافت می‌تواند بشر را به پرواز درآورده و در آسمان حمل کند. در عین حال نشان داد که جوامع بشری واقعاً می‌توانند اتکای مطلق خود به سوخت فسیلی را تغییر دهند».

این گروه در آینده کار روی ساختن یک هواپیمای خورشیدی بزرگتر با بهره‌وری بهتر را آغاز خواهد کرد. این هواپیما قرار است تا سال ۲۰۱۳ برای پروازهای بین‌المللی آماده شود.

پرواز هواپیمای خورشیدی به دور زمین که حدود ۲۶ ساعت طول کشید، ساعت هفت بامداد روز چهارشنبه آغاز شد. این هواپیما که بدنه خیلی نازکی دارد و بال‌های آن از نوع بال بوئینگ ۷۷۷ است، توانست به ارتفاع ۸۵۰۰ متری صعود کرده و سرعت آن به بالای ۱۲۰ کیلومتر در ساعت رسید.

آندره بورشبرگ خلبان این هواپیما گفت: «در طول ساعات شب هوا کمی سرد است و مسلماً آدم در این ساعات طولانی برای نور و گرما دلتنگ می‌شود. بنابراین دیدن اولین اشعه‌های خورشید در سحر یک لحظه جادویی بود».

بروشبرگ که ۵۷ ساله و خلبان سابق نیروی هوایی سوئیس است، گفت که در طول ساعات شب برای گرما و تداوم گردش خون تمرینات یوگا انجام می‌داده و چون این هواپیما به سیستم کنترل اتوماتیک مجهز نیست، ناگزیر بوده برای بیدار نگاه داشتن خود با اسپری آب صورت خود را بشوید.

راجرز ای اسمیت خلبان ارشد سابق ناسا که مدیریت امور پرواز در پروژه هواپیمای خورشیدی را برعهده دارد استقامت خلبان و موفقیت این طرح را ستود. وی افزود: «ما حتی به نسبت خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌های خود توانستیم ۲۰ درصد بیشتر انرژی خورشیدی به دست بیاوریم».
برتراند پیکارد، مؤسس این پروژه نیز گفت: «ما وارد دوران جدیدی شده‌ایم؛ دورانی که مردم خواهند فهمید که با انرژی‌های قابل بازیافت می‌توان کارهای فوق‌العاده‌ای انجام داد».

کل بودجه این طرح حدود ۹۵ میلیون دلار است و برتراند پیکارد پس از موفقیت پرواز ۲۶ ساعته این هواپیمای خورشیدی امیدوار است که بتواند ۲۰ میلیون کاستی در بودجه این طرح را از طریق جلب حمایت‌های مالی بخش خصوصی تأمین کند.
XS
SM
MD
LG