لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

تقلیل محکومیت سلیمانی و دیدار دادستان با برخی از زندانیان رجایی‌شهر


همزمان با آنکه از تقلیل محکومیت داود سلیمانی در دادگاه تجدیدنظر خبر می‌رسد، داسرای تهران اعلام کرد که عباس جعفری دولت‌آبادی روز یکشنبه با برخی از زندانیان زندان رجایی‌شهر، از جمله داود سلیمانی، منصور اسانلو، احمد زیدآبادی و عیسی سحرخیز دیدار کرده است.

داود سلیمانی عضو ارشد جبهه مشارکت ایران اسلامی، تنها چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال گذشته بازداشت شد و بیش از چهار ماه از دوران بازداشت خود را در سلول‌های انفرادی زندان اوین سپری کرد.

دادگاه انقلاب تهران، پس از ماه‌ها بازداشت، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب را به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و نیز تبانی و اجتماع و تبلیغ علیه نظام» مجموعاً به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت‌های حزبی و مطبوعاتی محکوم کرد.

اکنون دادسرای تهران در اطلاعیه‌ای خبر داده است که محکومیت شش ساله آقای سلیمانی در دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس کاهش یافته است.

آقای سلیمانی به تازگی در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی به تشریح وضعیت بازجویی‌ها در زندان پرداخته و خواستار رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی شده بود.

محکومیت شش ساله آقای سلیمانی در دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس کاهش یافته است
وی در این نامه با بیان اینکه به علت «اطاله دادرسی و فشار‌ها و ایذا و آزار جسمی و روحی» در زندان به بیماری عصبی مبتلا شده است، آنچه که بر او و امثال او گذشته است را «بیرون از تصوری» که نسبت به برخورد وزارت اطلاعات و قوه قضائیه داشت، توصیف کرده بود.

دادستان تهران همچنین روز یکشنبه با مرخصی مسعود لواسانی و حسین باستانی‌نژاد و نیز تمدید مرخصی فتاح سبحانی موافقت کرده است.

دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، از نخستین ساعات اعلام نتایج انتخابات و حتی پیش از شکل‌گیری اعتراض‌ها در تهران و دیگر شهرهای کشور، اقدام به بازداشت ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و مدنی کردند که در این میان، برخی از این بازداشت‌شدگان به رغم گذشت نزدیک به یک‌سال از بازداشت‌شان همچنان به مرخصی نرفته‌اند.

دادسرای تهران همچنین در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز یکشنبه با شماری از زندانیانی که در زندان رجایی‌شهر کرج به سر می‌برند، دیدار کرده و «به طور مستقیم» در جریان مسائل و خواسته‌های آنان قرار گرفته است.

داود سلیمانی، احمد زیدآبادی، منصور اسانلو، حشمت‌الله طبرزدی، مهدی محمودیان، رضا رفیعی فروشانی، مصطفی اسکندری، مسعود باستانی و رسول بداغی زندانیانی هستند که روز یکشنبه در دیدار با دادستان تهران به طرح مسائل و خواسته‌های خود پرداخته‌اند.

دادسرای تهران به جزئیات بیشتری از این دیدارها اشاره نکرده است و تنها به ذکر این نکته اکتفا کرده است که آقای دولت‌آبادی در هر مورد دستور رسیدگی صادر کرده است.

به نوشته کلمه آقای سحرخیز هم‌اکنون «بدون هیچ امکان مرخصی و ملاقات منظمی» در زندان رجایی‌شهر کرج به سر می‌برد
این دیدار در حالی صورت گرفته است که اکنون نزدیک به یک سال از دستگیری احمد زیدآبادی و عیسی سحرخیز می‌گذرد، و خانواده‌های این دو روزنامه‌نگار زندانی به تازگی نسبت به وضعیت آنها ابراز نگرانی کرده بودند.[بیشتر بخوانید: عیسی سحرخیز، زندانی سیاسی در بیمارستان]

سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، به نقل از مهدی سحرخیز، فرزند آقای سحرخیز نوشته است که «وضعیت پدر من از وضع مجرمین و قاتلانی که در رجایی‌شهر هستند بدتر است و او حتی نمی‌تواند با خانواده تماس تلفنی داشته باشد و این تماس‌ها به صورت نامنظم و چند دقیقه‌ای است».

سایت کلمه یادآور شده است که آقای سحرخیز در تمام یکسالی که در بازداشت موقت به سر می‌برد به مرخصی نیامده و حتی اعتصاب غذای او در نوروز ۸۹ با بی توجهی مسئولان زندان روبه‌رو شده و به رغم وضعیت وخیم وی، مسئولان زندان حاضر اعطای مرخصی درمانی به وی نشده‌اند.

به نوشته کلمه آقای سحرخیز هم‌اکنون «بدون هیچ امکان مرخصی و ملاقات منظمی» در زندان رجایی‌شهر کرج به سر می‌برد.

مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی نیز به تازگی از وضعیت همسرش ابراز نگرانی کرده است و گفته است که به دلیل شرایط ملاقات در زندان رجایی‌شهر، دو فرزندش از نوروز به این سو موفق به دیدن پدرشان نشده‌اند.

در مورد منصور اسانلو نیز گزارش اخیر سازمان بین‌المللی کار آمده بود که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی با «درخواست وزیر کار و امور اجتماعی برای عفو وی» موافقت کرده‌اند.

گرچه این گزارش هنوز توسط مقام‌های دولتی و قضایی جمهوری اسلامی تأیید نشده است.
XS
SM
MD
LG