لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

فرمانده سپاه تهران: دهها بمبگذار پیش از راهپیمایی ۲۲ بهمن دستگیر شده بودند


حسین همدانی؛ فرمانده سپاه تهران
حسین همدانی؛ فرمانده سپاه تهران
در حالى كه دو هفته از برگزارى راهپيمايى سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ مى گذرد، فرمانده سپاه تهران بزرگ مى‌ گويد نزديك به صد نفر كه به گفته وى «به دنبال ترور و بمبگذارى بوده ‌اند» پيش از ۲۲ بهمن دستگير شدند.

حسین همدانی، در گفت ‌و گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بدون اشاره به جزئیاتی در مورد دستگیری و وضعیت کنونی این افراد، تنها به این نکته اشاره کرده است که «دستگیرشدگان از منافقین و انجمن پادشاهی بوده‌اند.»

منافقین عنوانی است که در ادبیات مقامات ایرانی، برای توصیف هواداران سازمان مجاهدین خلق از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی به کار می‌رود.

از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، مقامات امنیتی و انتظامی بارها سازمان مجاهدین خلق را به دست داشتن در ناآرامی‌ها متهم کرده‌اند و از جمله دو تن از افرادی که در ارتباط با حوادث خشونت‌بار عاشورا در تهران بازداشت و به محاربه متهم شده‌اند، مرتبط با این سازمان معرفی شده‌اند.

در مورد گروه موسوم به انجمن پادشاهی ایران نیز، تا کنون چندین نفر در جریان محاکمه‌های دست‌جمعی پس از انتخابات به هواداری این گروه و محاربه متهم شده‌اند که روند دادرسی برخی از آنان به صدور حکم اعدام منجر شد.

تا کنون دو نفر از اعضای این انجمن به نام های آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی، به رغم دستگیری پیش از انتخابات، با همین اتهام اعدام شده اند.

در روزهای منتهی به برگزاری مراسم سالگرد انقلاب بهمن ۵۷، گزارش‌هایی در مورد بازداشت ده‌ها فعال سیاسی و مدنی، از جمله شمار زیادی از روزنامه‌نگاران توسط نیروهای امنیتی منتشر شد اما این اولین بار است که یک مقام امنیتی جمهوری اسلامی از بازداشت کسانی خبر می‌دهد که به گفته وی به دنبال «ترور و بمبگذاری» بوده‌اند.

هنوز هیچ مقام قضایی ایران در مورد این موضوع اظهار نظری نکرده است.

«تلاش کردیم تهران در ۲۲ بهمن پادگانی نشود»

فرمانده سپاه تهران بزرگ همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با «ایلنا» در واکنش به بیانیه اخیر مهدی کروبی گفته است: «تلاش ما بر این بود که مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن در تهران پادگانی نشود و همانطور که مردم مشاهده کردند، در آن روز تنها پلیس امنیت و پلیس نظم در خیابان‌ها حضور داشتند».

مهدی کروبی که از رهبران مخالفان دولت به شمار می‌رود در بیانیه‌ای که پس از وقایع ۲۲ بهمن منتشر کرد، گفته بود که « بدون دعوت جریان‌های سیاسی و حضور مردمی، راهپیمایی ۲۲ بهمن به راهپیمایی بی‌رمق یگان‌های نظامی و امنیتی تبدیل می‌شد و امکان چنین بهره‌برداری تبلیغاتی پدید نمی‌آمد.»

آقای کروبی همچنین با تأکید بر لزوم وزن‌کشی دو گرایش موجود در جمهوری اسلامی گفته بود: یکی از این گرایش‌ها، از حق اجتماع و راهپیمایی مردم می‌هراسد، در روز راهپیمایی ملی تهران را به پادگان تبدیل می‌کند، و فقط حضور طرفداران خود را در راهپیمایی بر می‌تابد و بقیه مردم را حتی اگر اکثریت باشند، خس و خاشاک می‌خواند.

فرمانده سپاه تهران بدون نام بردن از مهدی کروبی می‌گوید: «این افراد قبل از روز ۲۲ بهمن بسیار امیدوار بودند که این روز، روز وزن‌کشی خواهد بود و آنها با این کار می‌توانند مطالبات خود را از نظام بگیرند، اما زمانی که امیدهای آنها به یأس تبدیل شد طبیعی است که چنین اظهارنظرهایی بکنند.»

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، امسال در حاشیه مراسم سالگرد پیروزی انقلاب بهمن ۵۷، با یورش به معترضان و استفاده از گاز اشک‌آور، گلوله‌های رنگی و باتوم، مانع پیوستن معترضان به یکدیگر و راه یافتن آنها به مسیر راهپیمایی شدند.

نیروهای لباس شخصی همچنین در این روز به محمد خاتمی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد که در مسیرهای مختلف سعی در پیوستن به راهپیمایان را داشتند، حمله‌ور شدند.

در روزهای اخیر فرمانده نیروی انتظامی ایران اذعان کرده است که برای برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن، «یک مرکز فرماندهی واحد» تشکیل شده بود.

این همه در حالی بود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی بدون اشاره به این برخوردها، حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را «شگفتی‌آفرین» خواند.
XS
SM
MD
LG