لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

درخواست مجدد برای تحقیقات در مورد کشتار غیرنظامیان در سریلانکا


روز جمعه و به دنبال تحقیقات و افشاگری‌های روزنامه تایمز چاپ لندن که نشان می‌دهد بیش از ۲۰ هزار نفر غیرنظامی در تازه‌ترین موج حملات ارتش سریلانکا علیه ببرهای تامیل کشته شده‌اند بار دیگر درخواست انجام تحقیقات در مورد مرگ غيرنظاميان مطرح شد.

روزنامه تایمز در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد می‌نویسد که نیروهای مسلح سریلانکا این رقم کشتار غیرنظامیان را اغراق‌آمیز توصیف کرده و همان موضع قبلی دولت را تکرار کرده‌اند که «در جریان عملیات تهاجمی ارتش به مناطق درگیری در شمال شرق این کشور حتی یک غیرنظامی به دست نیروهای دولتی کشته نشده است».

یک سخنگوی نظامی سریلانکا که حاضر نشد شمار تلفات غیرنظامیان را اعلام کند، مدعی شد که هرگونه کشتار غیرنظامی به دست ببرهای تامیل صورت گرفته است.

این سخنگوی نظامی به روزنامه تایمز گفت: «هر کس که این گزارش‌ها را منتشر کرده جیره‌خوار گروه ببرهای تامیل است. هیچ غیرنظامی توسط نیروهای دولتی کشته نشده است. چگونه سازمان ملل می‌تواند در این مورد اظهار نظر کند چون هیچ مأمور این سازمان در منطقه درگیری حضور نداشته است.»

با این همه منابع سازمان ملل متحد می‌گویند رقم ۲۰ هزار تلفات غیرنظامی براساس ارزیابی‌های دقیق صورت گرفته است هر چند به خاطر عدم دسترسی به مناطق جنگی تشخیص رقم دقیق تلفات دشوار است.

یک سخنگوی دفتر هماهنگی فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل به روزنامه تایمز گفت: «سازمان ملل متحد بارها و آشکارا اعلام کرده که رقم تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات ماه‌های اخیر نیروهای دولتی بسیار بالا بوده است و ارزیابی خود را در این زمینه در اختیار دولت و سایر نهادهای مسئول قرار داده است.»

به گفته وی سازمان ملل متحد بدون هیچ ملاحظه کاری از مدت‌ها پیش در مورد این فاجعه انسانی هشدار داده بود.

دولت سریلانکا اوایل هفته جاری پیروز نهایی در نبرد ۲۶ ساله با گروه شورشی ببرهای تامیل را اعلام کرد. در آخرین روزهای عملیات تهاجمی ارتش به مناطق پایگاهی این گروه تمام کادر رهبری ببرهای تامیل از جمله ولوپیلای پراباکاران بنیانگذار این گروه به قتل رسیدند.

دولت سریلانکا با حمایت متحدان خود، روسیه و چین، توانست درخواست تحقیقاتی در مورد جنایات جنگی در این کشور که هفته جاری در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مطرح شده بود را به شکست بکشاند. اما انتشار آمار جدید در مورد کشتار غیرنظامیان باعث شده تا بار دیگر ضرورت تحقیقات در این زمینه مطرح شود و هنوز هم امکان دارد که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و یا کمیساریای عالی این سازمان در زمینه حقوق بشر از این درخواست حمایت کنند.

یکی از مقامات سابق دولت سریلانکا که اکنون جزو رهبران اپوزیسیون است به روزنامه تایمز گفت که تنها راه ترمیم وجهه سریلانکا در جامعه بین‌المللی انجام یک چنین تحقیقاتی است. گروه‌های مدافع حقوق بشر، امدادگران و شمار زیادی از شاهدان غیر نظامی بارها نیروهای دولتی و جنگجویان ببرهای تامیل را به شلیک به سوی غیر نظامیان و نقض دیگر موازین بشر دوستانه بین‌المللی متهم کرده‌اند.

ببرهای تامیل همچنین به پناه گرفتن در میان غیر نظامیان، مجبور کردن نوجوانان به تسلیح و جنگیدن برای این گروه متهم شده‌اند و در مقابل ارتش سریلانکا نیز به بمباران و شلیک به مراکز غیر نظامی از جمله بیمارستان‌ها متهم شده است.

مسئول بخش آسیا سازمان دیده‌بان حقوق بشر به روزنامه تایمز گفته است که در ضرورت انجام یک تحقیقات در مورد جرائم جنگی هیچ تردیدی وجود ندارد. به گفته وی عملیات ماه‌های اخیر ارتش سریلانکا در پنهان کاری مطلق صورت گرفته است و شمار تلفات غیرنظامی آنقدر بالاست که این موضوع به سادگی فراموش نخواهد شد.

سازمان ملل متحد و صلیب سرخ بین‌المللی روز جمعه اعلام کردند که با وجود درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد دولت سریلانکا هنوز به امدادگران اجازه نمی‌دهد که به منطقه درگیری‌های اخیر وارد شوند.
XS
SM
MD
LG