لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

اعتصاب بخشی از بازار تهران در اعتراض به مالیات تعیین شده برای سال ۸۸


از تهران خبر می‌رسد که شماری از بازاریان تهران، روز سه‌شنبه در اعتراض به مالیات تعیین شده برای سال ۸۸، در محل کار خود حاضر نشده‌اند و سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی گزارش کرده است که بازار تهران دستخوش ناآرامی و اعتصاب بازاریان بوده است.

در این زمینه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داد که در پی توافق نکردن سازمان امور مالیاتی و اصناف درخصوص تعیین مالیات سال ۸۸، بازار بزرگ تهران شاهد تعطیلی و بسته بودن بسیاری از واحدهای صنفی بود.

بر اساس این گزارش، اکثر واحدهای صنفی از جمله طلافروشان و پارچه‌فروشان، روز سه‌شنبه واحدهای صنفی خود را بسته بودند.

جهان‌نیوز از سایت‌های اصولگرای منتقد دولت نیز با تأیید این گزارش، افزوده است که وزارت بازرگانی، سازمان اصناف و سازمان امور مالیاتی، روز سه‌شنبه برای حل مشکلات مالیات مستقیم اصناف تشکیل جلسه داده‌اند.

این در حالی است که به گفته وب سایت کلمه اعتصاب بازاریان تهران به اعتراض و ناآرامی همراه بوده است و نیروی انتظامی تلاش کرده است که از طریق مذاکره، معترضان را واردار به باز کرده مغازه بکند.

پیش از این نیز در مهرماه ۸۷، همزمان با ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد، برخی از اصناف اصفهان دست به اعتصاب زدند که با وارد شدن این اعتصاب به روز چهارم، طلافروشان شهرهای تبریز، تهران، مشهد و برخی شهرهای دیگر نیز به آنها پیوستند.

اعتراض مهرماه ۸۷ بازاریان شهرهای مختلف ایران، موجب عقب‌نشینی دولت محمود احمدی‌نژاد را از اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده شد به گونه‌ای که محمود احمدی‌نژاد ابتدا خواستار اجرای تدریجی این قانون شد و پس از آن اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به تعویق افتاد.

«وضع بدتر خواهد شد»

در همین حال ایسنا به نقل از محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی، نوشته است که «تعطیلی امروز بازار تهران، به دلیل اعتراض به عملکرد سازمان امور مالیاتی و عدم توافق با اصناف اتفاق افتاده و به جرئت اعلام می‌کنم اگر مسئولان هر چه سریع‌تر چاره‌ای نیندیشند، وضع بازار بدتر از این خواهد شد».

وی اضافه کرده است که به رغم دستور رئیس‌جمهور در خصوص اضافه نشدن مالیات در سال ۸۷، «اصناف مالیات خود را حتی بیشتر از حد انتظار پرداخت کردند».

آقای طحان‌پور ادامه داده است که وقتی ظرفیت تولید کشور تنها ۲۰ درصد است چه دلیلی دارد که مالیت دو میلیون تومانی به هفت میلیون تومان و مالیات ۲۵ تومانی به ۶۰ میلیون تومان افزایش یابد.

رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی همچنین به طرح این موضوع پرداخته است که «اگر مسئولان ارشد اقتصادی کشور معتقدند که سال گذشته اتفاق خاصی در وضع اقتصادی مملکت ایجاد شده، ما را هم در جریان بگذارند …. [چرا که] وقتی چهار هزار میلیارد تومان چک برگشتی تیتر یک روزنامه‌ها می‌شود، دیگر نمی‌ٱوان رکود اقتصادی را نادیده گرفت».

هنوز گزارشی از واکنش مقام‌های دولتی به اعتصاب جدید بازاریان تهران منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG