لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

استاندار تهران: حمایت از آیت‌الله خمینی، الزاماً نیاز به راهپیمایی ندارد


مرتضی تمدن؛ استاندار تهران
مرتضی تمدن؛ استاندار تهران
مرتضی تمدن، استاندار و رئیس شورای تأمین تهران با بیان اینکه «حفاظت از راه امام» الزاماً نیازی به راهپیمایی ندارد، گفته است که اگر مجمع روحانیون مبارز کتباً درخواست خود را برای راهپیمایی ارائه کند، در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

آقای تمدن در پاسخ به سؤالی در مورد درخواست مجمع روحانیون مبارز برای برگزاری راهپیمایی اضافه کرده است که مجمع به ما نگفته است که می‌خواهد راهپیمایی کند، اما اگر دلیل برای راهپیمایی باشد، «باید کتباً دلایل خود را ارائه کنند و درخواست‌شان مجاری قانونی را طی کند و در صورتی تمام دلایل برای چنین اقدامی کافی بود آن وقت تصمیم گرفته می‌شود».

مجمع روحانيون مبارز، که مهم‌ترين تشكل روحانى اصلاح‌طلبان در ايران است، روز یکشنبه با صدور بيانيه‌اى خواستار صدور مجوز براى برگزارى يک «راهپيمايى با شكوه» در اعتراض به پاره كردن عكس آيت الله خمينى شد.

این تشکل روحانیان که زیر نظر محمد خاتمی و محمد موسوی خوئینی‌ها، دو چهره سرشناس اصلاح‌طلبان، فعالیت می‌کند در بیانیه خود آورده بود که در مورد برگزاری این راهپیمایی «اقدام رسمى و مكاتبه با مسئولان ذيربط را به عمل مى‌آورد و نتيجه را به استحضار ملت شريف خواهد رساند».

این درخواست پس از آن اعلام شد در روزهای گذشته رسانه‌های دولتی ایران با دست‌آویز قرار دادن ویدئوی تصویر پاره شده آیت‌الله خمینی حملات گسترده‌ای را علیه معترضان مردمی ترتیب داده‌اند.

تلویزیون دولتی ایران در گزارشی خبری در شامگاه ۱۶ آذر، در خلال پخش صحنه‌هایی از اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه تهران، تصویر پاره شده آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، را به نمایش گذاشت.

پخش چند باره این تصاویر و انتساب آن به حامیان جنبش سبز از سوی نزدیکان آیت‌الله خمینی مورد اعتراض شدید قرار گرفت و علاوه بر مجمع روحانیون مبارز، برخی از چهره‌های اصلاح طلب و همچنین مهدی کروبی و میرحسین موسوی اعلام کردند که در واکنش به این واقعه درخواست برگزاری راهپیمایی خواهند کرد.

اکنون استاندار تهران می‌گوید که «همه باید به این مرحله ورود پیدا کنند که از راه امام و مسیر آن که برای ما ترسیم کرده‌اند حفاظت کنیم. حالا این حفاظت حتماً نیاز به راهپیمایی ندارد. آن هم می‌تواند در غالب یک بیانیه و اعلام موضع هم انجام دهند».

آقای تمدن همچنین به اصلاح‌طلبان توصیه کرده است که «ساده‌ترین راه را برای ابراز وفاداری به امام و ملت ایران باید انتخاب کنند اما اگر خواستند راهپیمایی کنند باید حتماً تن به ضوابط و معیارهای قانونی بدهند».

استاندار تهران همچنین از اقدام صدا و سیمای جمهوری اسلامی در پخش صحنه‌های مناقشه‌برانگیز اخیر تلویحاً دفاع کرده و گفته است که رسانه نمی‌تواند آنچه را در معرض دید عمومی است در خبررسانی سانسور کند».

ارسال درخواست کتبی مجمع به فرمانداری تهران و وزارت کشور

در همین حال سخنگوی مجمع روحانیون مبارز خبر داد که درخواست این تشکل برای دریافت مجوز تجمع و راهپیمایی به فرمانداری و وزارت کشور ارسال شده است .

مجید انصاری، سخنگوی مجمع روحانیون مبارز، در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد که روز دوشنبه نماینده مجمع روحانیون مبارز رسماً به منظور ارائه درخواست کتبی مجوز راهپیمایی به فرمانداری تهران مراجعه کرده است.

علاوه بر این به گفته آقای انصاری، صبح روز سه‌شنبه نیز نماینده این تشکل روحانی، درخواست خود را حضوراً به وزارت کشور ارائه و رسید آن را نیز دریافت کرده است.

با این حال مدیرکل سیاسی وزارت کشور به خبرگزاری مهر گفته است، هنوز درخواستی برای راهپیمایی به این وزارتخانه ارائه نشده اما «طبق قانون فقط احزاب می‌توانند مجوز برگزاری راهپیمایی را درخواست کنند، نه چهره های سیاسی.

پیش از این مهدی کروبی گفته بود که به همراه میرحسین موسوی برای اخذ مجوز برگزاری راهپیمایی حمایت از آیت‌الله خمینی اقدام می‌کنند وتأکید کرده بود که در صورت عدم صدور مجوز برای این راهپیمایی «نمى‌توانيم عواقب حضور خودجوش مردم را بر عهده بگيريم و هر گونه اتفاقى كه براى مردم انقلابى ايران بيفتد مسئوليتش متوجه آقايان است».
XS
SM
MD
LG