لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

«درگیری‌های پراکنده» در حوالی میدان انقلاب تهران در سالگرد انتخابات ۸۸


عکس مربوط به وقایع سال گذشته است
عکس مربوط به وقایع سال گذشته است
از تهران خبر می‌رسد که در سالروز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، درگیری‌های پراکنده‌ای در چند نقطه مرکزی شهر میان معترضان و نیروهای دولتی رخ داده است.

چند شاهد عینی در گفت‌وگو با رادیو فردا تأیید کرده‌اند که شماری از معترضان بدون سر دادن هیچ شعاری در حوالی میدان انقلاب حضور یافته‌اند و با سرکوب نیروهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند.

یک شاهد عینی که در حوالی میدان انقلاب حضور داشت به رادیو فردا گفت که مأموران امنیتی و بسیج با مسدود کردن خیابان دانشگاه اقدام به ضرب و شتم گروه‌هایی کرده‌اند که تصمیم به تجمع در این منطقه را داشتند.

بر اساس این گزارش نیروهای بسیج با استفاده از باتوم سعی در پراکندن معترضان و ممانعت از شکل‌گیری هر گونه تجمع در اطرافغ میدان انقلاب دارند.

این شاهد عینی شمار نیروهای حاضر در منطقه میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف را بالغ بر پنج هزار نفر تخمین زده و آنها را مرکب از نیروهای بسیج، لباس‌شخصی‌ها و یگان‌های ویژه توصیف کرده‌است.

وی می‌گوید که در خیابان‌های مرکزی تهران حدفاصل میدان امام حسین و میدان آزادی، حضور مأموران امنیتی بر سر خیابان‌های ورودی به این مسیر چشمگیر است.

این شاهد عینی همچنین به استفاده از گاز اشک‌آور با هدف ممانعت از شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی و نیز جلوگیری از حضور مردم در مقابل دانشگاه تهران اشاره کرده است.

یک شاهد عینی دیگر هم از خیابان ۱۲ فروردین در حوالی میدان انقلاب به رادیو فردا گفت که معترضان با هجوم شدید نیروهای بسیج، لباس‌شخصی‌ها و یگان ویژه روبه‌رو شده‌اند.

هر دو شاهد عینی تأیید کرده‌اند که معترضان بدون سر دادن هیچ شعاری در حوالی میدان انقلاب حضور یافته‌اند.

تلاش معترضان برای تجمع در خیابان‌های مرکزی شهر در حالی است که پیشتر میرحسین موسوی و مهدی کروبی با اشاره به بهانه‌جویی‌ها و عدم همراهی وزارت کشور دولت دهم برای صدور مجوز راهپیمایی آرام در روز ۲۲ خرداد، از لغو برنامه قبلی خود برای برگزاری این راهپیمایی با هدف «حفظ جان و مال مردم» خبر داده بودند.

مقام‌های انتظامی و امنیتی، پیش از ۲۲ خرداد هشدار داده بودند که با هر گونه تجمع به گفته آنها «غیرقانونی» در این روز برخورد خواهد شد و در روزهای اخیر نیز تهران شاهد رزمایش ارتقای امنیت بود با هدف سنجش «آمادگی نیروها از جهات سرعت و دقت در مأموریت‌ها» بود.

در همین حال وب سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، اعلام کرد که شامگاه روز جمعه ۲۱ خرداد، فریاد الله اکبر معترضان از جای جای تهران به گوش رسیده است.

کلمه همچنین به نقل از شاهدان عینی افزود که «طنین الله اکبر» در مناطق تهران در شامگاه روز جمعه را قابل مقایسه با روزهای ابتدایی پس از انتخابات بوده است.

این موضوع در برخی از ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نظیر یوتیوب و فیس‌بوک انعکاس یافته است گرچه برای رادیو فردا تأیید زمان و مکان این فیلم‌های ویدئویی که توسط شهروندان روزنامه‌نگار در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یافته است، ممکن نیست.

پس از شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ که از نخستین روزها با سرکوب شدید نیروهای نظامی و امنیتی مواجه شد، معترضان به سر دادن فریاد الله اکبر از فراز پشت بام‌ها روی آوردند.

با این حال به رغم آنکه هیچ فراخوانی برای «سر دادن الله اکبر» در شب نخستین سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم از سوی معترضان منتشر نشده بود، شهروندان تهرانی به گواه وب‌سایت‌های نزدیک به جنبش سبز، «به طور خودجوش» اقدام به این کار کردند.

از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها در خرداد ۸۸، صدها روزنامه‌نگار و فعال مدنی و سیاسی، از جمله چهره‌های اصلی احزاب و تشکل‌های حامی میرحسین موسوی و مهدی کروبی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و پس از محاکمه در دادگاه‌های انفرادی و گروهی بیشتر این افراد با احکام سنگین و حبس‌های طویل‌المدت روبه‌رو شده‌اند.

همچنین ده‌ها تن در جریان سرکوب اعتراض‌ها به نتایج انتخابات جان خود را از دست داده‌اند و مقام‌های دولتی دستگیری دست کم چهار هزار نفر در یک ماهه اول پس از برگزاری انتخابات را تأیید کرده‌اند که رفته رفته بر شمار این تعداد دستگیرشدگان افزوده شد.
XS
SM
MD
LG