لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

«معترضان شامگاه ۲۱ خرداد در تهران الله اکبر سر دادند»


یک خانواده «سبز» در حال سر دادن الله اکبر؛ طرح از ترمه
یک خانواده «سبز» در حال سر دادن الله اکبر؛ طرح از ترمه
در حالی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در بیانیه مشترکی به دلیل آنچه «حفظ جان مردم» خوانده شده، از عدم برگزاری راهپیمایی ۲۲ خرداد خبر داده‌اند، وب‌سایت‌های نزدیک به معترضان گزارش دادند که شامگاه روز جمعه ۲۱ خرداد، فریاد الله اکبر معترضان از جای جای تهران به گوش رسیده است.

وب سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، با اعلام این خبر به نقل از شاهدان عینی «طنین الله اکبر» در مناطق تهران در شامگاه روز جمعه را قابل مقایسه با روزهای ابتدایی پس از انتخابات ارزیابی کرده است.

این موضوع در برخی از ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نظیر یوتیوب و فیس‌بوک انعکاس یافته است گرچه برای رادیو فردا تأیید زمان و مکان این فیلم‌های ویدئویی که توسط شهروندان روزنامه‌نگار در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یافته است، ممکن نیست.

پس از شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ که از نخستین روزها با سرکوب شدید نیروهای نظامی و امنیتی مواجه شد، معترضان به سر دادن فریاد الله اکبر از فراز پشت بام‌ها روی آوردند.

با این حال به رغم آنکه هیچ فراخوانی برای «سر دادن الله اکبر» در شب نخستین سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم از سوی معترضان منتشر نشده بود، شهروندان تهرانی به گواه وب‌سایت‌های نزدیک به جنبش سبز، «به طور خودجوش» اقدام به این کار کردند.

پیشتر مقام‌های دولتی با «بهانه‌جویی» در مورد درخواست میرحسین موسوی و ۱۰ گروه اصلاح‌طلب برای برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز در روز ۲۲ خرداد، عملاً امکان هر گونه فعالیت قانونی را در این روز از معترضان سلب کردند.

مقام‌های دولتی از یک سال گذشته به هیچ یک از درخواست‌های گروه‌های اصلاح‌طلب برای برگزاری راهپیمایی و تجمع پاسخ مثبت نداده‌اند و «تجمعات خودجوش» معترضان در این مدت، همواره با سرکوب شدید روبه‌رو شده است.

مقام‌های انتظامی و امنیتی، پیش از ۲۲ خرداد هشدار داده بودند که با هر گونه تجمع به گفته آنها «غیرقانونی» در این روز برخورد خواهد شد و در روزهای اخیر نیز تهران شاهد رزمایش ارتقای امنیت بود. رزمایشی که برخی مقام‌های پلیس این رزمایش را بی‌ارتباط به سالگرد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بودند.

در عین حال فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در رابطه با حضور نیروهای پلیس در خیابان‌های مرکزی تهران در روز ۱۹ خرداد در قالب این مانور انتظامی گفته بود که این اقدام برای سنجش «آمادگی نیروها از جهات سرعت و دقت در مأموریت‌ها» صورت گرفته است.

بر اساس گفته این فرمانده ارشد پلیس، نیروهای انتظامی از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۱۹ خرداد در خیابان‌های انقلاب و آزادی مستقر بوده‌اند و حضور آنها در محل مأموریت «ظرف ۲۰ دقیقه»، نشان‌دهنده چابکی و سرعت نیروهای پلیس است.

وی همچنین اعلام کرده بود که تمرین عملیاتی روز چهارشنبه برای «مواقع خاص که نیاز به حضور پلیس است» صورت گرفته است اما توضیح بیشتری در این مورد نداده بود.

از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها در خرداد ۸۸، صدها روزنامه‌نگار و فعال مدنی و سیاسی، از جمله چهره‌های اصلی احزاب و تشکل‌های حامی میرحسین موسوی و مهدی کروبی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و پس از محاکمه در دادگاه‌های انفرادی و گروهی بیشتر این افراد با احکام سنگین و حبس‌های طویل‌المدت روبه‌رو شده‌اند.

همچنین ده‌ها تن در جریان سرکوب اعتراض‌ها به نتایج انتخابات جان خود را از دست داده‌اند و مقام‌های دولتی دستگیری دست کم چهار هزار نفر در یک ماهه اول پس از برگزاری انتخابات را تأیید کرده‌اند که رفته رفته بر شمار این تعداد دستگیرشدگان افزوده شد.
XS
SM
MD
LG