لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

نخست وزير تايلند در مورد وقوع جنگ داخلی هشدار داد


۲۴ کشته و بیش از ۱۴۰ زخمی حاصل درگیری‌های گسترده‌ای است که طی دو روز گذشته بانکوک، پایتخت تایلند، را به میدان جنگ موافقان و مخالفان دولت تبدیل کرده است.

آبهيست وجاجيوا، نخست وزير تايلند، شنبه، در مورد وقوع جنگ داخلی هشدار داد. وی در نطقی تلویزیونی گفت که گروهی کوچکی از سرخ‌جامگان می خواهند کشور را به سوی جنگ ذاخلی سوق دهند.

روز شنبه، سخنگوی ارتش تایلند به سرخ‌جامگان مخالف دولت هشدار داد چنانچه خیابان‌های پایتخت را ترک نکنند، ارتش به مواضع آنها حمله خواهد کرد.

همزمان سفارت آمریکا در بانکوک نیز به شهروندان آمریکایی هشدار داد از سفرهای غیر ضروری به تایلند خودداری کنند.

سینتیا براون، سخنگوی این سفارتخانه، ضمن اعلام این خبر افزود که وزارت خارجه آمریکا همچنین تصمیم گرفته است خانواده‌های پرسنل سفارت آمریکا را – چنانچه مایل باشند – با هزینه دولت آمریکا از تایلند خارج کند.

ارتش تایلند مواضع مخالفان سرخپوش دولت در بانکوک را محاصره کرده و در تلاش است ارتباط این سنگرنشینان خیابانی را با جهان خارج قطع کند. ترفندی که سخنگوی ارتش می‌گوید عرصه را بر مخالفان تنگ کرده و تعدادشان را به شش هزار نفر کاهش داده است.

آن طور که خبرگزاری رویترز از بانکوک گزارش داده است، به نظر می‌رسد افراد مسن و کودکان طی شب و روز گذشته منطقه را ترک کرده‌اند.

مخالفانی که در محاصره نیروهای ارتشی قرار دارند می‌گویند که سربازان مسلح با پیشروی به سوی مواضع آنها عرصه را بر مخالفان تنگ‌تر کرده‌اند. این افراد نیروهای دولتی را عامل اصلی این تشنج می‌دانند و خواستار عقب‌نشینی سربازان هستند تا گفت‌وگو بین موافقان و مخالفان دولت از سر گرفته شود.

سرخ‌جامگان مخالف دولت تایلند می‌گویند که نخست‌وزیر کنونی، که در سال ۲۰۰۸ و با یک کودتای نظامی به قدرت رسید، مشروعیت ندارد.

همزمان بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز نسبت به عواقب این خشونت‌ها به طرفین درگیر هشدار داد و از دولت و مخالفان خواست به میز مذاکره باز گردند.
XS
SM
MD
LG