لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

حمله هکرها فیس‌بوک و توئیتر را موقتاً از میدان به در کرد


نام‌هایی چون توئیتر، فیس‌بوک یا گوگل، چنان در زندگی روزمره انسان‌ها جا خوش کرده، که از کار افتادنشان برای حتی چند ساعت، زندگی کاربرانشان را دچار اختلال می‌کند! روز پنجشنبه، خبرگزاری‌های بین‌المللی اعلام کردند که سایت‌های توئیتر و فیس‌بوک به دلیل حمله یک یا گروهی از هکرها از کار افتادند.

صبح پنجشنبه به وقت محلی در آمریکا، کاربران اینترنتی، متوجه شدند، دسترسی به سایت‌های توئیتر و فیس‌بوک مقدور نیست. ساعتی بعد بر روی وبلاگ مربوط به توئیتر و به قلم مسئولان این سایت اعلام شد که این سایت مورد حمله هکرها واقع شده است. حمله‌ای که تنها دسترسی به این سایت را مختل می‌کند. بعد از توئیتر، شبکه اجتماعی فیس بوک نیز با همین مشکل مواجه شد.

گوگل نیز به کاربران خود پیامی فرستاد که در حال بررسی موضوع است اما مشکلی برای کاربران پیش نیامده است. خبرگزاری‌های بین‌المللی در گزارش‌ها خود از این رخداد اینترنتی، می‌گویند کاربران این سایت‌ها که روز خود را با توئیتر آغاز می‌کنند و به پایان می‌رسانند، ساعت‌هایی از روز پنجشنبه را در سردرگمی به سر می‌بردند.

اما همه اینها چه اهمیتی دارد. توئیتر، که کاربرانش تنها با یک کلیک می‌توانند ۱۴۰ کلمه کلیدی را به همه کابران برسانند، همانند یک خبرگزاری مستقل عمل می‌کند. این وبسایت، در ماه گذشته میلادی، بیش از ۲۰ میلیون بیننده داشته است که این رقم، نسبت به سال گذشته در همین زمان، ۳۴ برابر افزایش یافته است.

نقش توئیتر به عنوان پدیده‌ای تازه در ایران، از بعد از انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج و آغاز اعتراضات خیابانی پر رنگ‌تر شد. در زمان‌هایی که حتی دسترسی به تلفن همراه مشترکان ایرانی مقدور نبود، توئیتر یکی از معدود وسیله‌های اطلاع‌رسانی از ایران محسوب می‌شد.

به جز ایران، در مولداوی، چین و سال پیش در گرجستان، به وضوح، اهمیت توئیتر نمایان شد. اما برخی ناظران و کارشناسان بر این باورند که این وبسایت جوان، همچنان در برابر گروه هکرها به شدت حساس و شکننده است.

فیس بوک نیز که با مشکل مشابهی روبه‌رو شده بود نیز اعلام کرد که اطلاعات کاربرانش در امان مانده است. این شبکه اجتماعی نیز، از ماه‌های پیش از انتخابات ایران حساسیت‌هایی را بر انگیخته است. چندین بار فیلتر و رفع فیلتر شده است، اما همچنان کاربران آن در ایران، و سایر نقاط جهان از فیس‌بوک برای تبادل آخرین اطلاعات در ایران، برنامه‌ریزی اعتراض‌ها و همچنین پخش خبرها استفاده می‌کنند.

هنوز مشخص نیست که چه شخص یا گروهی برنامه‌ریز این حملات اینترنتی است، اما برخی کارشناسان به دلیل مشابه بودن نوع حملات اخیر که پیشتر نیز رخ داده بود، معتقدند، تاریخ نشان خواهد داد که این حملات، توسط یک گروه و یا شبکه مرتبطی از هکرها انجام می‌شود.

این گزارش‌ها در حالی است که در تحولی دیگر در دنیای مجازی، وبسایت موج سبز آزادی، اعلام کرد، صفحات منتسب به موسوی، رهنورد و برادرش و تعدادی از فعالان سیاسی در سایت فیس‌بوک مورد حمله قرار گرفته بودند، دوباره فعال شدند.

بنا بر گزارش این وبسایت، از صبح روز پنجشنبه، صفحات منتسب به میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، محسن میردامادی، بهزاد نبوی، عبدالله رمضان‌زاده و شاهپور کاظمی در سایت فیس‌بوک از کار افتاده بودند و «موج سبز آزادی» گزارش داده بود که یک نهاد نظامی در این اقدام تخریبی اینترنتی، از طریق ارسال درخواست‌های متعدد برای بارگذاری این صفحات، دخالت داشته است.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG