لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

هشدار آمریکا: برنامه‌های ایران، منافع سوریه را تأمین نخواهد کرد


فیلیپ کراولی؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
فیلیپ کراولی؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
در حالی که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بدون تأیید گزارش‌ها در مورد ارسال سیستم رادار از سوی ایران به سوریه، هشدار داده است که برنامه‌های ایران در منطقه تأمین‌کننده منافع سوریه نیست، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام رسمی آمریکایی چنین گزارشی را تأیید کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان اشاره‌ای به نام این مقام رسمی آمریکایی نکرده است اما در عین حال به بیانیه ارتش اسرائیل اشاره کرده است که در آن از همکاری نظامی «فزاینده و تنش‌زا» بین جمهوری اسلامی و سوریه ابراز نگرانی شده و ارسال رادار به سوریه تنها بخشی از این قبیل همکاری‌های عنوان شده است.

پیشتر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از دو مقام اسرائیلی، دو مقام آمریکایی و یک منبع اطلاعاتی غربی نوشته بود که ایران در سال گذشته سوریه را به یک سیستم راداری پیچیده مجهز کرده که قادر به ردیابی هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل است .

این مقام‌ها با اعلام اینکه که دسترسی سوریه به هرگونه اطلاعات راداری به معنای بالا رفتن دفاع هوایی حزب‌الله لبنان خواهد بود، این انتقال تسلیحات را پاسخی به تهدیدهای اسرائیل مبنی بر حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران ارزیابی کرده بودند.

ارسال رادار به سوریه که از سوی مقام‌های تهران و دمشق رد شده است، به معنای نقض قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در سال ۲۰۰۷ خواهد بود که ایران را از صدور «هرگونه سلاح و مواد مرتبط با آن» به خارج از خاک خود منع کرده بود.

در واکنش به این گزارش فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با یادآوری نگرانی کشورش از این قبیل گزارش‌ها گفته است که به باور واشنگتن برنامه‌های ایران برای منطقه، منافع سوریه را تأمین نخواهد کرد.

آقای کراولی با ذکر این مطلب که قادر به تأیید انتقال این تجهیزات از ایران به سوریه نیست، این گزارش را شگفتی برانگیز توصیف کرده و از بسط همکاری‌های نظامی میان ایران و سوریه ابراز نگزانی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرده است که این حق کشورهاست که با سیستم‌های رادار در پی محافظت از خود باشند اما ایالات متحده نگران انتقال این تکنولوژی به حزب‌الله لبنان است.

وی افزوده است که کشورش در گفت‌وگو با دمشق این نگرانی‌ها را با مقام‌های سوری در میان خواهد گذاشت.

بر آنچه وال استریت ژورنال در گزارش خود به آن اشاره کرده بود، استفاده سوریه از این تجهیزات راداری، می‌تواند توان اسرائیل را در انجام حملات غافلگیرانه علیه تأسیسات اتمی ایران کاهش دهد و در عین حال به افزایش دقت موشک‌های مورد استفاده حزب‌الله منجر شود.

در ماه‌های اخیر، مقام‌های اسرائیلی بارها ایران و سوریه را به ارسال موشک برای حزب‌الله لبنان متهم کرده‌اند و اظهار داشته‌اند این موشک‌ها قادرند تل‌آویو را با دقت بالایی هدف قرار دهند.

پشتیبانی و ارسال تجهیزات به حزب‌الله لبنان همچنین در تضاد با قطعنامه‌ای است که شورای امنیت در سال ۲۰۰۶ شورای امنیت و پس از برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حزب الله به تصویب رساند.
XS
SM
MD
LG