لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

مخالفت‌ها با طرح تشکیلات خودگردان برای اعلام استقلال یک جانبه


شماری از جوانان فلسطینی حامی تشکیلات خودگردان در رام‌الله
شماری از جوانان فلسطینی حامی تشکیلات خودگردان در رام‌الله
طرح تشکیلات فلسطینی مبنی بر درخواست از شورای امنیت برای به رسمیت شناختن اعلام استقلال یک جانبه کشور فلسطین، بدون توافق نهایی صلح با اسرائیل، از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا رد شد.

دولت آمریکا دوشنبه اعلام کرد که «بهترین راهکار استقلال یک دولت فلسطینی، پیگیری مذاکرات صلح مستقیم میان اسرائیل و فلسطینی‌هاست».

وزیر خارجه سوئد نیز که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست دارد، سه شنبه گفت که طرح تشکیلات فلسطینی «گامی زود هنگام و شتاب زده است و موجب اعاده حقوق فلسطینی‌ها نخواهد شد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد در آغاز نشست وزیران خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت که این اتحادیه «بیشترین کمک‌ها را به فلسطینی‌ها کرده و می‌کند اما به رسمیت شناختن کشور فلسطین بدون توافق صلح، ساز و کار مناسبی نیست».

محمود عباس رهبر تشکیلات فلسطینی که از سرسختی اسرائیل در ادامه خانه‌سازی‌ها در مناطق مورد نزاع و نیز از موضع آمریکا در زمینه ساخت‌وسازهای یهودیان دلسرد شده، یکشنبه در پیامی برای رهبران کشورهای جهان و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی خواهان حمایت آنها از طرح فلسطینی‌ها در زمینه درخواست از شورای امنیت برای شناسایی استقلال یک جانبه فلسطینی‌ها شده بود.

سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات خود گردان، در مصاحبه‌ای که سه‌شنبه در روزنامه مصری الاهرام منتشرشده، گفت که طرح دو ساله دولت وی پایه‌های ایجاد یک کشور را تقویت می‌کند و «تار و پود دولت مستقل تا سال ۲۰۱۱ آماده خواهد شد».

طرح تشکیلات فلسطینی تصویب قطعنامه‌ای را در شورای امنیت پیگیری می‌کند که با اعلام استقلال فلسطین در مرزهای قبل از جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی، وجود کشور فلسطین را به اسرائیل بقبولاند.

مخالفت حماس با طرح استقلال یک جانبه

ارائه طرح استقلال یک جانبه از سوی تشکیلات خودگردان، در حالی است که صائب عریقات، رئیس بخش مذاکرات در سازمان آزادیبخش فلسطین در روزهای اخیر در مصاحبه‌های متعدد استدلال کرده است که مذاکرات صلح به «بن بست» رسیده است.

با این حال نظر همه مقامات تشکیلات فلسطینی در مورد این طرح یکسان نیست. گروهی معتقدند که این طرح زیان‌های جدی برای آرمان فلسطینی‌ها خواهد داشت و از جمله آقای فارس قدوره، شخصیت میانه‌روی فلسطینی روز دوشنبه به تلویزیون الجزیره گفت که «استقلال یک جانبه، تنها اسرائیل را جری‌تر می‌کند».

نظر این گروه از شخصیت‌های میانه‌روی فلسطینی که مخالف اعلام استقلال یک جانبه هستند، تا حدی با نظرات سازمان حماس شباهت دارد.

حماس دوشنبه در بیانیه‌ای در غزه اعلام کرد که طرح تشکیلات فلسطینی «غیر عملی است و موجب تحقق آرمان‌های دیرینه فلسطینی‌ها نمی‌شود و به شدت گرفتن اختلافات میان گروه‌های فلسطینی دامن می‌زند و ابتکار عمل را از دست فلسطینی‌ها می گیرد».

حماس در عین حال اعلام کرد که «بساط [پیمان صلح] اوسلو باید برچیده، و در سیاست‌های ساف تجدید نظر صورت گیرد».

سران اسرائیل در روزهای اخیر به این برنامه احتمالی فلسطینی‌ها واکنش منفی نشان داده‌اند.

شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل دوشنبه در سفر به آرژانتین گفت: «گزینه مذاکرات دو جانبه تا دستیابی به توافق نهایی صلح، جایگزین ندارد».

نخست‌وزیراسرائیل نیز دوشنبه در اظهارنظری دیگر در این زمینه گفت که «چارچوب‌های پیشین با این اقدام فلسطینی‌ها شکسته خواهد شد».

بنیامین نتانیاهو یکشنبه نیز گفته بود که «اقدام یک جانبه فلسطینی‌ها، گام‌های یک جانبه اسرائیل را در پی خواهد آورد».

وزیرخارجه اسرائیل نیز دوشنبه تهدید «قانونی کردن انضمام بخشی از کرانه باختری» را مطرح کرد. اما مقامات تشکیلات فلسطینی که موافق با اعلام یک جانبه استقلال هستند، با رد این تهدید گفتند که «اکنون نیز کرانه باختری، منطقه تحت اشغال است».
XS
SM
MD
LG