لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

تأکید میچل بر ادامه تماس‌های غیرمستقیم اسرائیل و فلسطینی‌ها


دیدار جرج میچل با اهود باراک
دیدار جرج میچل با اهود باراک
جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، که برای ادامه میانجی‌گری در مذاکرات غیرمستقیم اسرائیلی- فلسطینی به منطقه بازگشته است، می‌گوید که حمله اسرائیل به کاروان کمک‌های غزه در آب‌های دریای مدیترانه نشانگر نیاز به برقراری صلح و لزوم پیشبرد گفت‌وگوها برای استقلال کشور فلسطین است و این رخداد نباید به تماس‌های طرفین لطمه بزند.

اقدام تکاوران دریایی اسرائیل در جلوگیری از رسیدن یک کاروان «کمک‌رسانی» به غزه، بامداد دوشنبه این هفته به درگیری روی عرشه یک کشتی ترک انجامید، که ۹ کشته و ۴۸ زخمی برجای نهاد.

اسرائیل می‌گوید که محاصره غزه برای جلوگیری از رسیدن سلاح برای تشکل‌های مسلح غزه یک ضرورت است.

جرج میچل اما شامگاه پنجشنبه در دیدار با اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در تل‌آویو گفت که «دشواری‌های اخیر تنها شتاب و اهمیت مأموریتی را که ما در برابر خود و در قبال منطقه داریم، به ما یادآوری می‌کنند».

فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه همچنین گفت که «آمریکا به تلاش جدی‌تری دست خواهد زد تا مطمئن شود که نیازهای مردم غزه تأمین می‌شود».

اهود باراک نیز در این دیدار گفت که «علیرغم سایه رخدادهای اخیر، امیدواریم که تماس‌های اسرائیلی- فلسطینی ادامه یابد و به مذاکرات مستقیم تبدیل شود».

جرج میچل پنجشنبه نیز با محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی، در شهر بیت لحم در کرانه باختری دیدار کرد، و به خبرنگاران گفت که «نباید گذاشت که اقدام اسرائیل در جلوگیری از رسیدن کاروان دریایی به غزه، پیشرفت اندک اما واقعی را که در مذاکرات به دست آمده، تضعیف کند».

محمود عباس خود روز چهارشنبه در آغاز کنفرانس سرمایه‌گذاری در بیت لحم، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را فرا خوانده بود تا «تصمیمات شجاعانه‌ای با هدف دگرگون کردن چهره خاورمیانه اتخاذ کند».

آقای عباس چهارشنبه، نهم ژوئن، به دعوت باراک اوباما با او در کاخ سفید دیدار می‌کند.

دیداری که قرار بود سه‌شنبه اول ژوئن میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیراسرائیل با آقای اوباما، از جمله برای گفت‌وگو درباره پیشرفت صلح خاورمیانه انجام شود، در پی بازگشت زود هنگام آقای نتانیاهو به کشورش و گرفتار شدن اسرائیل در ماجرای حمله به کاروان کمک‌های غزه لغو شد.

محمود عباس و سایر مقام‌های بلندپایه تشکیلات فلسطینی در کرانه باختری، پا به پای سران حماس در غزه، این حمله را قویاً محکوم کردند.

به دستورآقای عباس، این هفته سه روزعزای عمومی در سرزمین‌های فلسطینی برقرار شد که با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی‌ها و اقدام‌های اعتراضی دیگری علیه اسرائیل همراه بود.

آقای عباس در روزهای آینده نیز به ترکیه می‌رود تا از سهم ترکیه در ارسال کاروان دریایی به غزه، «سپاسگزاری» کند.

علیرغم نکوهش اسرائیل از سوی تشکیلات فلسطینی، محمود عباس در مورد اثرگذاری این ماجرا بر ادامه تماس‌های سیاسی تشکیلات فلسطینی با اسرائیل سخنی نگفته است.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی نیز سه‌شنبه گفته بود که «مذاکرات ما با طرف اسرائیلی نیست، بلکه گفت‌وگوهای ما با آمریکا انجام می‌شود».

این در حالی است که اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر حماس، دوشنبه در نخستین واکنش به ماجرای برخورد دریایی، از تشکیلات فلسطینی قویاً خواسته بود که تماس‌های سیاسی با اسرائیل را سریعاً ترک کند.

مذاکرات غیرمستقیم اسرائیلی- فلسطینی نیمه ماه گذشته با میانجی‌گری آمریکا آغاز شد، و طبق مصوبه اتحادیه عرب، تشکیلات فلسطینی می‌تواند تنها چهارماه در این گفت‌وگوها شرکت کند.

در همین حال آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه اسرائیل گفته است که «رخداد دریایی، برمذاکرات اسرائیلی- فلسطینی که تازه آغاز شده، اثری ندارد زیرا از همان آغاز نیز، فلسطینی‌ها چندان مشتاق آن نبودند».
XS
SM
MD
LG