لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

بررسی احتمال از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه در کمیته صلح عربی


عمرو موسی؛ دبیرکل اتحادیه عرب
عمرو موسی؛ دبیرکل اتحادیه عرب
پس از اعلام وزیرخارجه آمریکا مبنی بر اینکه کشورش انتظار دارد دور تازه مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی در روزهای آینده آغاز شود، اعضای کمیته پیگیری مصوبه صلح عربی شنبه در مقر اتحادیه عرب گرد آمده‌اند تا این امر را بررسی کنند.

هیلاری کلینتون، شامگاه جمعه گفت که آخرین سفر جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه با «موفقیت نسبی» همراه بوده، و آقای میچل یکشنبه به منطقه باز می‌گردد.

خانم کلینتون گفت که «مذاکرات نزدیکی» غیرمستقیم اسرائیلی – فلسطینی با میانجی‌گری آمریکا، باید به مذاکرات مستقیم بین طرفین منجرشود.

وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری با همتای کویتی خود در واشینگتن ادامه داد که پیمان صلح در مذاکرات مستقیمی که به حل مسائل دشوار مورد اختلاف دو طرف بینجامد، به دست می‌آید.

خانم کلینتون پنجشنبه نیز در سخنانی در کمیته یهودی- آمریکایی گفته بود که کشورهای عرب باید برای پیشبرد صلح تلاش جدی‌تری نشان دهند و بویژه از تشکیلات فلسطینی حمایت مالی کنند.

در این زمینه صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات فلسطینی تأکید کرده است که بازگشت به میز مذاکرات به رأی موافق وزیران خارجه عضو کمیته پیگیری مصوبه صلح عربی در نشست شنبه این کمیته مشروط است.

آقای عریقات خود در نشست اعضای این کمیته قاهره شرکت دارد.

هفته گذشته محمود عباس بار دیگر تأکید کرد که اسرائیل باید هرگونه ساخت و ساز برای اسکان بیشتر یهودیان در شرق اورشلیم و کرانه باختری را متوقف کند.

آقای عریقات در این زمینه نیز گفته است که این خواسته فلسطینی‌ها یک پیش شرط نیست بلکه جزو اصول اساسی طرح صلح «نقشه راه» است که دولت اسرائیل متعهد به آن است.

حماس و سازمان‌های همسو با آن احتمال بازگشت تشکیلات فلسطینی به مذاکرات با اسرائیل را «سازش» تلقی کرده و محکوم کرده‌اند.

نیویورک تایمز و گاردین روز پنجشنبه نوشته بودند که راه بازگشت فلسطینی‌ها به مذاکرات پس از آن هموار شد که دولت اوباما به آقای محمود عباس اطمینان داد که آمریکا جهت ایجاد فشار بر اسرائیل، ممکن است که مانع از صدورقطعنامه نکوهش اسرائیل در شورای امنیت نشود.

با این حال یک مقام ارشد دولت آمریکا روز جمعه در مصاحبه‌ای با الشرق‌الاوسط گفت که گزارش یاد شده دقیق نبوده و «سیاست آمریکا در قبال اسرائیل تغییری نکرده»، اما در نامه باراک اوباما به آقای عباس تأکید شده که طرفین برای صلح باید گام‌های سازنده بردارند و آمریکا متعهد به ادامه تلاش تا استقلال فلسطین است.
XS
SM
MD
LG