لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

حکم سه سال حبس تعلیقی ناهید کشاورز ابلاغ شد


ناهید کشاورز؛ فعال حقوق زنان
ناهید کشاورز؛ فعال حقوق زنان
سایت‌های فعالان زن در ایران خبر داده‌اند که حکم سه سال حبس تعلیقی ناهید کشاورز از فعالان حقوق زنان و از اعضای کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، به وی ابلاغ شده است.

خانم کشاورز پیشتر در یکبار در ۱۳ اسفند ۸۵ و به فاصله یک ماه بار دیگر در ۱۳ فروردین ماه ۸۶ بازداشت شده بود و نهایتاً دادگاه در فروردین ماه امسال به موارد اتهامی وی رسیدگی کرد.

خانم کشاورز در روز ۱۳ اسفند سال ۸۵، برای شرکت در دادگاه پنج تن از فعالان حقوق زنان از جمله خانم‌ها پروين اردلان، نوشين احمدی، شهلا انتصاری و فريبا داوودی مهاجر به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود که مانع ورود او و سايرين شده بودند.

وی همچنین در فروردین ماه ۸۶ هنگام جمع‌آوری امضا در چارچوب کمپین یک میلیون امضا بار دیگر بازداشت شد.

آن طور که خانم کشاورز به سایت «تغییر برای برابری» گفته است در حکمی که با امضای محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در خصوص موارد اتهامی وی صادر شده، وی در مجموع در این دو پرونده به تحمل سه سال حبس تعلیقی به مدت دو سال محکوم شده شده است.

این حکم هفته گذشته به نسرین ستوده وکیل خانم کشاورز ابلاغ شده است.

قاضی مقیسه درخصوص پرونده مربوط به ۱۳ اسفند ۸۵ که در آن خانم کشاورز متهم به اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور با استناد به ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی تحمل دو سال حبس و درخصوص پرونده ۱۳ فروردین ۸۶ که در آن خانم کشاورز متهم به اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی است، با استناد به ماده ۵۰۰ همان قانون، تحمل یک سال حبس با احتساب میزان بازداشت را در نظر گرفته است که این احکام برای مدت دو سال به به حالت تعلیق درآمده است.

پیشتر نسرین ستوده وکیل خانم کشاورز به رادیو فردا گفته بود که گرچه غیرعلنی بودن دادگاه نه از سوی رئیس دادگاه و نه در جلسه اعلام شد، اما حتی از ورود همسر خانم کشاورز به جلسه دادگاه جلوگیری شده بود.

خانم ستوده همچنین گفته بود: «در احکامی که از طرف دادگاه انقلاب صادر شده، به صراحت اعلام شده که جمع‌آوری امضا جرم نيست و من با ارائه اين احکام، از دادگاه درخواست کردم بابت هر دو اتهام موکلم اعلام برائت کند و اميدورام دادگاه با دقت و بی‌طرفی کامل به اين پرونده رسيدگی کرده و حکم برائت موکلم را صادر کند.»
XS
SM
MD
LG